Nefsin mahiyeti ve bedenle ilişkisi, Antik
gelenekten itibaren üzerinde söz söylenen ve hakkında cevap aranan
problematiklerin başında gelir. Platon’dan başlayarak günümüze gelinceye değin
pek çok filozof ve fikir adamı, nefs ve beden arasındaki etkileşimi oldukça
farklı kuramlarla açıklamaya çalışmışlardır. Düşünce tarihinin ciddi açmazları
içerisinde yer alan bu mesele, çözüm bekleyen en önemli sorunsallardan biri
olma özelliğini halen korumaktadır.
Nefsin mahiyeti ve bedenle etkileşimine
ilişkin felsefi mirastaki öğretileri yakından takip eden Molla Sadrâ, nefsin
‘içkinliği’ ile ‘aşkınlığını’, eklektizmin çelişki ve karşıtlığına düşmeden
sistemli bir yapı içerisinde birleştirmektedir. Onun özel bir retorikle; ‘nefsin
cismânî hudûsü-rûhânî bekâsı’ şeklinde formüle ettiği nefs kuramı, nefsin
tedrici bir dönüşümle cismânî yaratılışından psişik-akli realitesine evrimine
dayanır. Böylece salt ‘hilomorfik’ ile salt ‘dualist’ nefs teorileri arasında
sıkışıp kalan İslam psikolojisi ve din felsefesi için de üçüncü bir alternatif
şık olarak belirir. Bu çalışmada, Molla Sadrâ’nın özgün bir perspektifle inşa
ettiği tekâmülî nefs tasavvurunun geniş bir analizine yer verilecektir. Bu amaçla, ilk olarak nefsin mahiyeti ve bedenle ilişkisi
sorunsalının düşünce tarihindeki yansımaları incelenecektir. Ardından, Sadra
psikolojisinde nefsin tanımı, mahiyeti, bedenle ilişkisi ve varoluşsal
tekâmülü, zihinsel bir insicam içerisinde ele alınacaktır.
Molla Sadrâ Nefs-Beden İlişkisi Din Felsefesi Nefsin Tekâmülü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 4 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.