Celal Güzelses türküleri,
oluştukları dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik yaşamından kesitler sunar. Bu
türkülerde ataerkil toplumun kadına bakış açısı, erkek ve kadın arasındaki
ilişki ve iletişim şekilleri, gündelik yaşamdan izler bulunur. Başta erkek
olmak üzere kadın ve erkeğin duygu ve düşünce dünyası, adeta yağlı boya bir
tablodaki fırça darbeleri gibi türkülerde ifadesini bulur.
“Aşk” duygusunun yoğun olarak ele alındığı
türkülerde seven ve sevilen büyük ölçüde dönemin toplumsal koşulları gereği
olarak ayrıdırlar. Bu sebeple türküler, seven ve sevilen arasında bir tür
“iletişim” işlevi üstlenmiştir. Sevdiği kadınla doğrudan konuşmayan/konuşamayan
erkek, tüm duygu, hayal ve arzularını, türküler aracılığıyla dile getirmiştir.
Güzelses türkülerindeki sevgili, Türk
halk türkülerinde genel olarak tasvir edilen güzellere benzer. “Hain, kâfir,
çapkın ve zalim” olarak nitelendirilen bu güzeller, kara gözlü ve esmerdirler.
Onlar, kendilerini seven erkeklere yüz
vermez ve acı çektirirler. Bu durum, erkeği yoğun bir keder içine sokar. Aşk ve
ayrılık duygusunun bileşkesindeki erkeğin tek dileği ise sevdiği kadına
kavuşmaktır.
Celal Güzelses türküleri sevilen kadın Diyarbakır kültürü iletişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.