Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 3, 1318 - 1352, 31.12.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.629520

Öz

In today's information era, where
technological developments are gaining momentum, the use of technology has
become indispensable in every field. Technological tools and tools that exist
in every moment of human life have created changes with the opportunities they
offer to people on the way people live, the ways of accessing information, people's
learning and teaching habits, etc. The changes experienced with this
technological development have also manifested themselves in the education
system, which is one of the most important areas of human beings. In accordance
with today's era, the use of modern teaching tools and materials in the
education system has become an inevitable situation. Therefore, it is aimed to
integrate technology into education in the transition from classical teaching
methods to contemporary teaching methods. This situation is also applies to
religious education, however; it should be make possible to integrate
technology into education not only in formal institutions where religious
education is provided, but also in non-formal educational institutions.



In this context, the aim of this
study is to determine the use of technological materials in the courses given
in mosques, Qur'an courses and mosques affiliated to the Directorate of
Religious Affairs, which conducts non-formal religious education services, and
to determine the status of religious officials in the use of technological
materials in non-formal religious education. For this purpose, the survey
technique was applied to the selected working group using the scanning model,
which is one of the quantitative data collection methods in the research. By
describing the findings, the current situation regarding the use of
technological tools in the teaching of religion in non-formal religious
educational institutions has been tried to put revealed. 

Kaynakça

  • Akpınar, Yavuz. “Öğretmenlerin Yeni Bilgi Teknolojileri Kullanımında Yükseköğretimin Etkisi : İstanbul Okulları Örneği”. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2/2 (2003): 79-96.
  • Alım, Mete. “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (ÖTMG) Dersinin Önemi ve Öğretim Sürecine İlişkin Öneriler”. Doğu Coğrafya Dergisi 12/17 (2007): 243-262.
  • Alkan, Cevdet. Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık, 1998.
  • Alpar, Demet - Batdal, Gülşah - Avcı, Yusuf. “Öğrenci Merkezli Eğitimde Eğitim Teknolojileri Uygulamalrı”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 7 (2007): 19-31.
  • Çanakcı, Ahmet Ali. Yaygın Din Eğitiminde Din Görevlilerin Rolü. Bursa: Emin Yayınları, 2014.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Bursa: Alfa Yayınları, 1997.
  • Demirel, Özcan - Yağcı, Esed. “Eğitim, Öğretim Teknolojisi ve İletişim”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ed. Özcan Demirel - Altun Eralp. 3. Ankara: Pegem Akedemi, 2009.
  • “Diyanet İşleri Başkanlığı 2017 Yılı İstatistikleri”. Erişim: 21 Mart 2019. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler.
  • “Diyanet İşleri Başkanlığı Siirt Müftülüğü”. Erişim: 26 Mart 2019. https://siirt.diyanet.gov.tr/Sayfalar/ContentDetail.aspx?MenuCategory=Kurumsal2&ContentCategory=personelimiz.
  • Ekinay, Hüseyin - Koç, Oğuz - Boduroğlu, Erdem. “FATİH Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi Bildiri Kitabı”. FATİH Projesi Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Etkileşimli Tahtaların Etkin Kullanımına Yönelik Görüşleri. Ankara: 505-512, 2018.
  • Fidan, Nuray Kurtdede. “İlköğretimde Araç Gereç Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 1/1 (01 Haziran 2008): 48-61. http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29336/313943.
  • Fırıncıoğulları, Sevra. Alvin Toffler Bilişim Toplumu Hız ve Geçiciliğin çağı. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
  • Güneş, Adem. Din Öğretimi Materyalleri. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2017.
  • Güneş, Adem. “DKAB Dersinde Teknolojik Materyal Kullanımı ve DKAB Öğretmenlerinin Teknolojik Materyal Kullanımına Eğilimleri (Gaziantep İli Örneği)”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi XVI/1 (2012): 479-506.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 2009.
  • Kaya, Zeki. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
  • Korkmaz, Mehmet. “Din Dersi Öğretmenlerinin Bir Öğretim Materyali Olarak Filmleri Kullanma Durumları”. Bilimname 2017/33 (29 Mayıs 2017): 35-66. https://doi.org/10.28949/bilimname.345561.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Şahin, Tuğba Yanpar - Yıldırım, Soner. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 1999.
  • Yalın, Halil İbrahim. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2017.
  • Yılmaz, Geçit. “Eğitim, Öğretim Teknolojisi ve İletişim”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ed. Küçük Mehmet. 1-21. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2015.
  • Yolcu, Hüseyin - Bayram, Aslan. “Eitimde Teknoloji Kullanımı: Fatih Projesine Eleştirel Bakış”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2016): 2111-2143.

YAYGIN DİN EĞİTİM KURUMLARINDA TEKNOLOJİNİN ÖNEMİ VE KULLANIMI

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 3, 1318 - 1352, 31.12.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.629520

Öz

Teknolojik gelişmelerin ivme kazandığı günümüz bilgi çağında,
teknoloji kullanımı her alanda vazgeçilmez bir hal almıştır. İnsan hayatının
her safhasında var olan teknolojik araç ve gereçlerin insanlara sunduğu
fırsatlar ile kişilerin yaşam tarzlarında, 
bilgiye erişim şekillerinde insanların öğrenme ve öğretme alışkanlıkları
vs. üzerinde değişimler yaratmıştır. Bu teknolojik gelişim ile yaşanan
değişimler, insana dair en önemli alanlardan biri olan eğitimde de kendini
göstermiştir. Çağa uygun olarak modern öğretim araç ve materyallerin eğitim
sisteminde kullanılması kaçınılmaz bir durum haline gelmiş; bu sebeple de
klasik öğretim metotlarından çağdaş öğretim metotlarına geçişte teknolojinin
eğitime entegre edilmesi amaçlanmıştır. Bu
durum keza din eğitimi için de geçerlidir. Ancak sadece din eğitiminin
verildiği örgün din eğitim kurumlarında değil yaygın din eğitim kurumlarında da teknolojinin
eğitime entegre edilmesi mümkün hale getirilmelidir.



Bu bağlamda bu çalışmanın amacı; Diyanet İşleri
Başkanlığına bağlı yaygın din eğitim kurumlarında teknolojik materyal kullanımına
ve din görevlilerinin yaygın din eğitiminde teknolojik materyal kullanımına
ilişkin durumunu belirlemektir. Diğer taraftan genel eğitimde teknolojik
altyapıyı iyileştirme amacıyla başlatılan Fatih Projesinin, yaygın din
eğitiminde gerekliliği konusunda din görevlilerinin yaklaşımları ortaya koyulmaya
çalışılmıştır.  Bu amaç doğrultusunda çalışmada nicel araştırma metotlarından
tarama modeli kullanılmış ve seçilen çalışma gurubuna anket tekniği
uygulanmış, elde edilen bulgular betimlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akpınar, Yavuz. “Öğretmenlerin Yeni Bilgi Teknolojileri Kullanımında Yükseköğretimin Etkisi : İstanbul Okulları Örneği”. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 2/2 (2003): 79-96.
  • Alım, Mete. “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (ÖTMG) Dersinin Önemi ve Öğretim Sürecine İlişkin Öneriler”. Doğu Coğrafya Dergisi 12/17 (2007): 243-262.
  • Alkan, Cevdet. Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık, 1998.
  • Alpar, Demet - Batdal, Gülşah - Avcı, Yusuf. “Öğrenci Merkezli Eğitimde Eğitim Teknolojileri Uygulamalrı”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 7 (2007): 19-31.
  • Çanakcı, Ahmet Ali. Yaygın Din Eğitiminde Din Görevlilerin Rolü. Bursa: Emin Yayınları, 2014.
  • Cebeci, Suat. Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Bursa: Alfa Yayınları, 1997.
  • Demirel, Özcan - Yağcı, Esed. “Eğitim, Öğretim Teknolojisi ve İletişim”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ed. Özcan Demirel - Altun Eralp. 3. Ankara: Pegem Akedemi, 2009.
  • “Diyanet İşleri Başkanlığı 2017 Yılı İstatistikleri”. Erişim: 21 Mart 2019. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler.
  • “Diyanet İşleri Başkanlığı Siirt Müftülüğü”. Erişim: 26 Mart 2019. https://siirt.diyanet.gov.tr/Sayfalar/ContentDetail.aspx?MenuCategory=Kurumsal2&ContentCategory=personelimiz.
  • Ekinay, Hüseyin - Koç, Oğuz - Boduroğlu, Erdem. “FATİH Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi Bildiri Kitabı”. FATİH Projesi Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Etkileşimli Tahtaların Etkin Kullanımına Yönelik Görüşleri. Ankara: 505-512, 2018.
  • Fidan, Nuray Kurtdede. “İlköğretimde Araç Gereç Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 1/1 (01 Haziran 2008): 48-61. http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29336/313943.
  • Fırıncıoğulları, Sevra. Alvin Toffler Bilişim Toplumu Hız ve Geçiciliğin çağı. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017.
  • Güneş, Adem. Din Öğretimi Materyalleri. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2017.
  • Güneş, Adem. “DKAB Dersinde Teknolojik Materyal Kullanımı ve DKAB Öğretmenlerinin Teknolojik Materyal Kullanımına Eğilimleri (Gaziantep İli Örneği)”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi XVI/1 (2012): 479-506.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın, 2009.
  • Kaya, Zeki. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
  • Korkmaz, Mehmet. “Din Dersi Öğretmenlerinin Bir Öğretim Materyali Olarak Filmleri Kullanma Durumları”. Bilimname 2017/33 (29 Mayıs 2017): 35-66. https://doi.org/10.28949/bilimname.345561.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Şahin, Tuğba Yanpar - Yıldırım, Soner. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 1999.
  • Yalın, Halil İbrahim. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2017.
  • Yılmaz, Geçit. “Eğitim, Öğretim Teknolojisi ve İletişim”. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ed. Küçük Mehmet. 1-21. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2015.
  • Yolcu, Hüseyin - Bayram, Aslan. “Eitimde Teknoloji Kullanımı: Fatih Projesine Eleştirel Bakış”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16 (2016): 2111-2143.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlyas Erpay

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 12 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Erpay, İlyas. “YAYGIN DİN EĞİTİM KURUMLARINDA TEKNOLOJİNİN ÖNEMİ VE KULLANIMI”. Şarkiyat 11/3 (Aralık 2019), 1318-1352. https://doi.org/10.26791/sarkiat.629520.

Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.


27787