Di vê xebatê de behsa yekem
mewlûda kurdî (kurmancî) MewlûdaMele Huseynê Bateyî hatiye kirin. Mewlûda Bateyî di nav
kurdan de gelek navdar e ku di medreseyan de piştî Qûr’anê zarok hînê mewlûda
wî dibin û ev berhem ji bo mewlûdnameyên din jî bûye çavkaniyeke sereke. Ji
bilî vê ev mewlûd di şîn û şahiyan de tê xwendin ku divê bê gotin di nav kurdan
de berhemeke pir girîng e.
Di vê mewlûdê de Melayê Bateyî gelo çawa pesnê Pêxember daye, şêwazeke çawa bi kar anîye, kîjan rê
û rêbaz û hunerên edebî bi kar anîye, bi zimanekî çawa nivîsandiye em li dû
bersiva van pirsan ketin. Di gotarê de ewil pênaseya peyva mewlûdê hat kirin û
dû re der barê kevneşopiya mewlûdê, jiyan û berhemên Bateyî de agahî hatin
dayîn. Naveroka mewlûdê çi ye, Bateyî
çawa behsa Pêxember kiriye, rêbazeke çawa bi kar anîye em li ser van
mijaran sekinîn.
Adak, Abdurrahman. Destpêka Edebiyata Kurdî Ya Klasîk. Çapa Sêyem. Stenbol: Weşanên Nûbihar, 2015.
Adak, Abdurrahman. “Destnivîsên Mewlûda Melayê Bateyî Di Arşîva A. Jaba De: Nasandin û Analîz”. The Journal Of Mesopotamian Studies 2/2, (Havîn: 2017): 1-29.
Agitoğlu, Nurullah. “Molla Hüseyin Bâteyî’nin Şiirlerindeki Hadisler Üzerine Bazı Değerlendirmeler”. Uluslararası Beytuşşebap Ve Molla Hüseyin Bateyî Sempozyumu Bildirileri (Şırnak, 20-21 Eylül 2014). Ed. İbrahim Baz. 119-128. İstanbul: Şırnak Üniversitesi Yayınları, 2015.
Altun, Erman, Türk Halk Edebiyatına Giriş. Stenbol: Kitapevi, 2004.
Cebecioğlu, Ethem. Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Ağaç Kitapevi Yayınları, 2009.
Doğru, Rabia. “Kara Vâîz ve Mevlid’i”.Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0/39 (2015): 221-250
Ekinci, Ramazan. “Behiştî Mahlaslı Şairlere Ait Mevlitler, Behiştî Ahmed Sinan’ın Mevlid-i Şerîfi”. Sufî Araştırmaları Dergisi 5/10 (Yaz 2014): 17-79.
Ertekin, M. Zahir-Nurettin Ertekin. “Kurtedîroka Mewlûdnameyên Kurdî”. Şarkiyat ICSS’17 Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi/International Congress of Social Science (Diyarbakır, 14-17 Eylül 2017). Ed. Mehmet Bilen. 149- 155. Diyarbakır: Şarkiyat Vakfı, 2017.
Ertekin, M. Zahir. Mewlûda Mele Eliyê Baqûstanî Metn û Lêkolîn. Çapa Yekem. Hewlêr: Destnivîsxaneya Zanîngeha Soran, 2017.
Ertekin, M. Zahir. “Pesn û Wesfên Hz. Pêxember (s.x.l.) Di Mewlûda Melayê Bateyî De”. 1. Uluslararası Zap Havzası Uleması Sempozyumu Bildirileri (Hakkari, 26-29 Nisan 2018). Ed.Yaşar Kaplan-Murat Adıyaman-Emin Yıldırım. 753-770. İstanbul: Hakkari Üniversitesi Yayınları, 2018.
Karacan, Hasan-Aykut, Nurettin. “Mele Hüseynê Bateyî’nin Mewlid-i Nebî Adlı Eseri İle Mele Süleyman Kurşun’un Mewlida Pêxember Adlı Eserinin Karşılaştırılması”. Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Dergisi 1/2 (Kasım 2015): 123-141
Kartal, Ahmet. “Türk Edebiyatında Belâgat Çalışmaları Ve "Tezâd" ve "Telmîh" Sanatlarına Eleştirel Bir Bakış”. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/1 (Haziran 2007): 413-428.
Sadinî, M. Xalid. Mela Huseynê Bateyî Jiyan, Berhem û Helbestên Wî. Çapa Yekem. Stenbol: Weşanên Nûbihar, 2010.
M. Xalid Sadinî. “Mela Huseyînê Bateyî, Jîyan û Berhemên Wî”, Uluslararası Beytuşşebap Ve Molla Hüseyin Bateyî Sempozyumu Bildirileri. (Şırnak, 20-21 Eylül 2014), Ed. İbrahim Baz. 83-102 İstanbul: Şırnak Üniversitesi Yayınları, 2015.
Selçuk, Bahir. “Divan Şiirindeki Ses Ve Ahenkle İlgili Sanatlara Genel Bir Bakış”, Adıyaman Üniversitesi Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu. (Adıyaman, 15-16 Mayıs 2009). Ed. Süleyman Çaldak- İbrahim Halil Tuğluk. 483- 491. Ankara: Adıyaman Üniversitesi Yayınları, 2010.
The paper reviews
the first mawlid Mewlid-i Nebi written in Kurdish, Kurmanji dialect by Mollah
Huseynê Bateyi. The Mawlid of Bateyi is very popular among the Kurds as
children used to read it in the madrasahs after learning the Qur'an. This
mawlid became a fountainhead for other mawlids. This mawlid is not only read in
specific occasions but also in mournings and major celebrations, therefore it
is praisable among kurds.
First, the text
defines the word mawlid, the tradition related to it as well as an introduction
to the life and work of Bateyi. Additionally, the text explores the content of
this mawlid, how Bateyi mentions the Prophet and which method he followed to do
so. The paper seeks to answer the question: What are the methods, literary arts
and diction the Molla Bateyi Mawlid
employs to praise the prophet?
Adak, Abdurrahman. Destpêka Edebiyata Kurdî Ya Klasîk. Çapa Sêyem. Stenbol: Weşanên Nûbihar, 2015.
Adak, Abdurrahman. “Destnivîsên Mewlûda Melayê Bateyî Di Arşîva A. Jaba De: Nasandin û Analîz”. The Journal Of Mesopotamian Studies 2/2, (Havîn: 2017): 1-29.
Agitoğlu, Nurullah. “Molla Hüseyin Bâteyî’nin Şiirlerindeki Hadisler Üzerine Bazı Değerlendirmeler”. Uluslararası Beytuşşebap Ve Molla Hüseyin Bateyî Sempozyumu Bildirileri (Şırnak, 20-21 Eylül 2014). Ed. İbrahim Baz. 119-128. İstanbul: Şırnak Üniversitesi Yayınları, 2015.
Altun, Erman, Türk Halk Edebiyatına Giriş. Stenbol: Kitapevi, 2004.
Cebecioğlu, Ethem. Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Ağaç Kitapevi Yayınları, 2009.
Doğru, Rabia. “Kara Vâîz ve Mevlid’i”.Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 0/39 (2015): 221-250
Ekinci, Ramazan. “Behiştî Mahlaslı Şairlere Ait Mevlitler, Behiştî Ahmed Sinan’ın Mevlid-i Şerîfi”. Sufî Araştırmaları Dergisi 5/10 (Yaz 2014): 17-79.
Ertekin, M. Zahir-Nurettin Ertekin. “Kurtedîroka Mewlûdnameyên Kurdî”. Şarkiyat ICSS’17 Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi/International Congress of Social Science (Diyarbakır, 14-17 Eylül 2017). Ed. Mehmet Bilen. 149- 155. Diyarbakır: Şarkiyat Vakfı, 2017.
Ertekin, M. Zahir. Mewlûda Mele Eliyê Baqûstanî Metn û Lêkolîn. Çapa Yekem. Hewlêr: Destnivîsxaneya Zanîngeha Soran, 2017.
Ertekin, M. Zahir. “Pesn û Wesfên Hz. Pêxember (s.x.l.) Di Mewlûda Melayê Bateyî De”. 1. Uluslararası Zap Havzası Uleması Sempozyumu Bildirileri (Hakkari, 26-29 Nisan 2018). Ed.Yaşar Kaplan-Murat Adıyaman-Emin Yıldırım. 753-770. İstanbul: Hakkari Üniversitesi Yayınları, 2018.
Karacan, Hasan-Aykut, Nurettin. “Mele Hüseynê Bateyî’nin Mewlid-i Nebî Adlı Eseri İle Mele Süleyman Kurşun’un Mewlida Pêxember Adlı Eserinin Karşılaştırılması”. Bingöl Üniversitesi Yaşayan Diller Enstitüsü Dergisi 1/2 (Kasım 2015): 123-141
Kartal, Ahmet. “Türk Edebiyatında Belâgat Çalışmaları Ve "Tezâd" ve "Telmîh" Sanatlarına Eleştirel Bir Bakış”. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/1 (Haziran 2007): 413-428.
Sadinî, M. Xalid. Mela Huseynê Bateyî Jiyan, Berhem û Helbestên Wî. Çapa Yekem. Stenbol: Weşanên Nûbihar, 2010.
M. Xalid Sadinî. “Mela Huseyînê Bateyî, Jîyan û Berhemên Wî”, Uluslararası Beytuşşebap Ve Molla Hüseyin Bateyî Sempozyumu Bildirileri. (Şırnak, 20-21 Eylül 2014), Ed. İbrahim Baz. 83-102 İstanbul: Şırnak Üniversitesi Yayınları, 2015.
Selçuk, Bahir. “Divan Şiirindeki Ses Ve Ahenkle İlgili Sanatlara Genel Bir Bakış”, Adıyaman Üniversitesi Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu. (Adıyaman, 15-16 Mayıs 2009). Ed. Süleyman Çaldak- İbrahim Halil Tuğluk. 483- 491. Ankara: Adıyaman Üniversitesi Yayınları, 2010.
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır. Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.