Dijital teknolojilerin gelişiminin hızı, bu teknolojilerin kullanımına yönelik pratiklerin oluşumundan çok daha üst düzeydedir. Bu sebeple, dijital teknolojilerin yarattığı tehditlere ek olarak pek çok hukuki ve etik problem de beraberinde gelmektedir. Dijitalleşmeyle beraber özel alanın silikleşmesi ve sosyal medyanın kamusal bir alan niteliği taşımasıyla, birçok kavram gibi mahremiyet kavramının da sınırları ve algılama biçimi değişmeye başlamaktadır. Dolayısıyla dijital mahremiyet üzerine çalışmalara alan açılmaktadır. Bu çalışmayla, dijital dünyanın en aktif kullanıcıları sayılabilecek lise öğrencilerinin dijital mahremiyet konusundaki kaygı ve bilinç seviyeleri üzerinden bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Karma desen kullanılan bu araştırmada, öncelikle istatistiksel veriler edinmek adına nicel aşama gerçekleştirilmiştir. Bu aşamada Eskişehir ilinde yer alan çeşitli liselerden 1371 öğrenci ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu anket sonuçları analiz edilmiş ve ortaya konan hipotezler test edilmiştir. Nicel aşamanın ardından nitel aşamaya geçilerek 15 lise öğrencisiyle de yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerden elde edilen bulgular nicel veriler de göz önünde bulundurularak analiz edilmiş, lise öğrencilerinin dijital mahremiyet algısı, bilinci ve pratikleri arasında ilişki kurularak bir değerlendirme yapılmıştır.
Mahremiyet Dijital Mahremiyet Mahremiyet Kaygısı Mahremiyet Bilinci Sosyal Medya.
The pace of development in digital technologies is significantly higher than the formation of practices related to their use. As a result, alongside the threats posed by these technologies, many legal and ethical issues have arisen. With digitalization, the boundaries of privacy, as well as the perception of this concept, are changing due to the blurring of personal space and the transformation of social media into a public domain. Consequently, research into digital privacy is becoming more prominent. In this context, this study investigates the concerns and awareness levels regarding digital privacy among high school students, who are among the most active users of the digital world. Using a mixed-methods approach, the study first conducted a quantitative phase to gather statistical data. In this phase, a survey was administered to 1371 students from various high schools in Eskişehir. The survey results were analyzed, and the proposed hypotheses were tested. Following the quantitative phase, a qualitative phase was conducted with semi-structured in-depth interviews with 15 high school students. The findings from these interviews were analyzed alongside the quantitative data, allowing for an evaluation of the relationship between high school students' perceptions, awareness, and practices regarding digital privacy.
Privacy Digital Privacy Privacy Concern Privacy Awareness Social Media.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Gençlik Sosyolojisi, İletişim Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 7 Ocak 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.