Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tedaviler Hakkındaki Görüş, Bilgi ve Uygulamaları

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 47 - 60, 22.05.2019

Öz

Amaç:
Bu araştırma; sağlık yüksekokulu öğrencilerinin alternatif ve tamamlayıcı
uygulamalar hakkındaki bilgi, görüş ve uygulamalarının değerlendirilmesi
amacıyla yapılmıştır.



Materyal ve Metod:  Bu araştırma tanımlayıcı
tipte kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 471 ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur.
Araştırmada veriler anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler (yüzdelik, ortalama, standart sapma) ve çıkarımsal
istatistiki yöntemlerden ki-kare testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık
düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.



Bulgular: Öğrencilerin
%90,2’sinin TAT’a yönelik eğitim almadığı ve %28,5’inin TAT kullandığı
saptanmıştır. Öğrencilerin %82,6’sı TAT konusunun Hemşirelik ve Ebelik Eğitim
Müfredatına eklenmesini istediğini belirtmiştir. Öğrencilerin %80,1’inin Akupresur,
%78,9’unun Reiki,  %74,9’unun Refleksoloji,
%73,5’inin Ayurveda, %72,5’inin Tai Chi, %65,0’ının Feng Shui, %64,7’sinin Aromaterapi,
%64,6’sının Homeopati konularında bilgisinin olmadığı belirlenmiştir.
Öğrencilerin TAT kullanma durumu ile cinsiyet ve mezun olunan lise arasında
istatistiksel açıdan anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05). Öğrencilerin
okuduğu bölüm, bulunduğu sınıf, TAT konusunda eğitim alma durumu ve TAT
konusunun eğitim müfredatına eklenmesini isteme durumu ile TAT kullanım sıklığı
arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark belirlenmiştir  (p<0,05).



Sonuç:
Öğrencilerin
büyük çoğunluğunun TAT konusunda eğitim almadığı,  öğrencilerin yaklaşık üçte birinin TAT
yöntemlerinden birini kullandığı, öğrencilerin tat yöntemlerine ilişkin
bilgilerinin sınırlı olduğu ve öğrencilerin çoğunluğuna yakınının TAT konusunun
eğitim müfredatlarına eklenmesini istediği sonuçlarına ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • 1. Magee KA. Herbal therapy: a review of potential health risks and medicinal interactions. Orthodontics & Craniofacial Research 2005, 8: 60-74.
  • 2. Gürün MS. Bitkisel Tıp, ANKEM Dergisi 2004;18(2): 133-6.
  • 3. Uzun O, Tan M. Nursing students’ opinions and knowledge about complementary and alternative medicine therapies. Complementary Therapies in Nursing and Midwifery 2004; 10(4): 239-44.
  • 4. Altan S, Rahman S, Çam S. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri ile İlgili Bilgi ve Tutumları. Türkiye Klinikleri J Med Ethics 2014; 22(3): 81-8.
  • 5. Lafçı D, Kaşıkçı MK. Yataklı sağlık kuruluşunda görev yapan sağlık personelinin tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerini bilme ve kullanma durumları. Gümüşhane University Journal Of Health Sciences 2014; 3(4):1-18.
  • 6. DeKeyser F, Cohen B, Wagner N. Knowledge levels and attitudes of staff nurses in Israel toward complementary and alternative medicine. Journal of Advanced Nursing 2001; 36(1): 41–8.
  • 7. Turan N, Öztürk A, Kaya N. Hemşirelikte Yeni Bir Sorumluluk Alanı: Tamamlayıcı Terapi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3(1): 103-8.
  • 8. Çetin OB. Eskişehir’de tamamlayıcı ve alternatif tıp kullanımı. Sosyoekonomi 2007; 2: 90-3.
  • 9. Tokem Y. Astımlı hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi kullanımı. Tüberküloz ve Toraks Dergisi 2006; 54 (2): 189-96.10. Özçelik H, Fadıloğlu Ç. Kanser hastalarının tamamlayıcı ve alternatif kullanım nedenleri. Türk Onkoloji Dergisi 2009; 24 (1): 48-52.
  • 10. Özçelik H, Fadıloğlu Ç. Kanser hastalarının tamamlayıcı ve alternatif kullanım nedenleri. Türk Onkoloji Dergisi 2009; 24 (1): 48-52.
  • 11. Çöl Araz N, Taşdemir HS, Parlar Kılıç S. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin tıp dışı alternatif ve geleneksel uygulamalar konusunda görüşlerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2012; 1(4): 240-51.
  • 12. Boot-Laforce M, Scott CS, Heitkemper MM et al. Complementary and alternative medicine (cam) attitudes and competencies of nursing students and faculty: results of integrating cam in to the nursing curriculum. Journal of Professional Nursing 2010; 26(5): 293-300.
  • 13. Herdman EA. Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp ile Hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4 (2): 2-3.
  • 14. Turker T, Kılıç S, Koçak N. ve ark. Knowledge and attitudes toward complementary and alternative medicine amongst Turkish nursing students. Pak J Med Sci 2011; 27(2): 379-83.
  • 15. Holroyd E, Zhang AL, Suen LKP et al. Beliefs and attitudes towards complementary medicine among registered nurses in Hong Kong. International Journal of Nursing Studies 2008; 45: 1660-6.
  • Antigoni F, Dimitrios T. Nurses’ attitudes towards complementary therapies. Health Science Journal 2009; 3(3): 149-57.
  • 17. Çamurdan Ç, Gül A. Complementary and alternative medicine use among under graduateb nursing&midwifery students in Turkey. Nurse Education in Practice 2013; 13: 350-4.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Altınbaş Bu kişi benim 0000-0002-0456-3236

Emine Derya İster

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altınbaş, Y., & Derya İster, E. (2019). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tedaviler Hakkındaki Görüş, Bilgi ve Uygulamaları. Sakarya University Journal of Holistic Health, 2(1), 47-60.