Aim: This research is conducted to examine the relationship between graduate students' perceptions of “social support” and “academic procrastination”, and the effect of social support perception on academic procrastination.
Method: The research sample consists of 220 students studying at Kayseri University. Relational survey model, one of the quantitative research methods, is used in the research. The questionnaire method is used as data collection method. Participants were selected by an appropriate sampling method according to different gender, age, marital status, field of expertise and economic status variables and participated in the research on a voluntary basis. The research questionnaire was filled out on online platforms.
Findings: According to the results of the research, negative and significant correlations are found between the perception of social support and the sub-dimensions of the concept and academic procrastination.
Results: In addition, it is concluded that the perception of social support as a whole and the support of friends and personal support, which are sub-dimensions of the concept, have a negative and significant effect on tendency to procrastinate academically. On the other hand, the family support sub-dimension has no significant effect on academic procrastination.
Amaç: Bu araştırma lisansüstü öğrencilerinin “sosyal destek” algıları ile “akademik erteleme” eğilimleri arasındaki ilişkiyi, ayrıca “sosyal destek” algısının “akademik erteleme” eğilimi üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Kayseri Üniversitesi'nde öğrenim gören 220 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan nicel araştırma deseni ilişkisel taramadır. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Katılımcılar farklı “cinsiyet, yaş, medeni durum, uzmanlık alanı ve ekonomik durum” değişkenlerine göre basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Katılımcılar anketlere gönüllülük esasına göre katılım sağlamışlardır. Araştırma anketi çevrimiçi platformlarda doldurulmuştur.
Bulgular: Araştırma sonucuna göre sosyal destek algısı ve kavramın alt boyutları ile “akademik erteleme eğilimi” arasında anlamlı (negatif yönlü) korelasyonlar bulunmaktadır.
Sonuç: Sosyal destek algısının bir bütün olarak ve kavramın alt boyutlarından olan “arkadaş desteği” ve “özel kişi desteğinin” “akademik erteleme eğilimine” anlamlı (negatif yönlü) bir etkisinin bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşın “aile desteği” alt boyutunun akademik erteleme eğilimine anlamlı derecede bir etkisi bulunmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.