In today's world where communication is accelerating and communication channels are diversifying every day, conducting effective communication activities has become both an opportunity and a necessity for organizations. With the aim of establishing long-term relationships based on trust with stakeholders, organizations can effectively utilize the internet and its opportunities. While these platforms provide organizations with the opportunity to communicate their missions, visions, policies, and services to the public, the public can also convey their demands, complaints, requests, and expectations to organizations. Especially non-governmantel organizations engaged in close relations with the public should adopt a current, dynamic, and transparent communication strategy for effective and efficient communication. In this context, it is necessary for organizations to have corporate websites that meet users' information requests, facilitate donation and support processes, and most importantly, encourage interaction. This study examines the websites of non-governmantel organizations focused on women's rights operating in Turkey. The dialogic communication criteria developed by Kent and Taylor (1998) provide the fundamental criteria used in the analysis of websites. These criteria form the basis of studies analyzing organizations' websites. In this context, the analysis method used in the study is based on the dialogic communication criteria identified by Kent and Taylor, aiming to examine how these criteria are applied on the websites of civil society organizations.
İletişimin her geçen gün hızlandığı ve iletişim kanallarının her geçen gün çeşitlendiği günümüz dünyasında, etkili iletişim faaliyetleri gerçekleştirebilmek kurumlar için hem fırsat hem de zorunluluk haline gelmiştir. Kurumlar, paydaşlarıyla güvene dayalı uzun vadeli ilişkiler kurma hedefiyle, interneti ve sunduğu olanakları etkili bir şekilde kullanabilmektedir. Bu platformlar, kurumların misyonlarını, vizyonlarını, politikalarını ve hizmetlerini halka aktarma fırsatı sunarken, kamuoyu da taleplerini, şikayetlerini, isteklerini ve beklentilerini kuruluşlara iletebilmektedir. Özellikle halkla yakın ilişki içinde olan sivil toplum kuruluşları, etkili ve verimli iletişim için güncel, dinamik ve şeffaf bir iletişim stratejisi izlemelidir. Bu kapsamda, kullanıcıların bilgi taleplerini karşılayan, bağış ve destek süreçlerini kolaylaştıran, en önemlisi de etkileşimi teşvik eden kurumsal web sayfalarına sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren kadın hakları odaklı sivil toplum kuruluşlarının web sayfaları incelenmiştir. Kent ve Taylor tarafından geliştirilen diyalojik iletişim kriterleri (Kent & Taylor, Building Dialogic Relationships Through the World Wide Web, 1998) , web sayfalarının analizinde kullanılan temel ölçütleri sağlamaktadır. Bu kriterler, örgütlerin web sayfalarının analizini gerçekleştiren çalışmaların temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada kullanılan analiz yöntemi, Kent ve Taylor'ın belirlediği diyalojik iletişim kriterlerini temel almaktadır ve sivil toplum kuruluşlarının web sayfaları üzerinde bu kriterlerin nasıl uygulandığını incelemeyi amaçlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.