Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Communication Of Non-Governmantel Organizations In Turkey: A Research On The Communication Level Of Women's Rights-Focused NGO’s

Yıl 2024, , 17 - 36, 30.06.2024
https://doi.org/10.61158/saukad.1476331

Öz

In today's world where communication is accelerating and communication channels are diversifying every day, conducting effective communication activities has become both an opportunity and a necessity for organizations. With the aim of establishing long-term relationships based on trust with stakeholders, organizations can effectively utilize the internet and its opportunities. While these platforms provide organizations with the opportunity to communicate their missions, visions, policies, and services to the public, the public can also convey their demands, complaints, requests, and expectations to organizations. Especially non-governmantel organizations engaged in close relations with the public should adopt a current, dynamic, and transparent communication strategy for effective and efficient communication. In this context, it is necessary for organizations to have corporate websites that meet users' information requests, facilitate donation and support processes, and most importantly, encourage interaction. This study examines the websites of non-governmantel organizations focused on women's rights operating in Turkey. The dialogic communication criteria developed by Kent and Taylor (1998) provide the fundamental criteria used in the analysis of websites. These criteria form the basis of studies analyzing organizations' websites. In this context, the analysis method used in the study is based on the dialogic communication criteria identified by Kent and Taylor, aiming to examine how these criteria are applied on the websites of civil society organizations.

Kaynakça

  • Aliefendioğlu, M. E. (2018). Sivil toplum örgütlerindeki halkla ilişkiler çalışmalarının, kamuoyundaki bilinirliği ve toplumsal farkındalık üzerindeki etkisi bir örnek: Türkiye omurilik felçlileri derneği. [Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Arendt, H. (2001). Kamu vicdanına çağrı sivil itaatsizlik (Cilt 2. Baskı). Y. Coşar (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büber, O. (2019). Kadın sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya kullanma biçimleri: Kadın cinayetlerini durduracağız platformu'nun twitter kullanımı. [Yüksek Lisans Tezi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Balta Peltekoğlu, F., & İlbasmış, S. (2020). Halkla ilişkilerde diyalog ve katılımcı süreç araçları. 4. I. Humanities (Dü.), Halkla ilişkilerde diyalog ve katılımcı süreç araçları içinde (s. 305-323). Ankara: ISPEC.
  • Birleşmiş Milletler Türkiye. (2024, 10 Mart). Birleşmiş Milletler Türkiye resmi web sayfası. https://turkiye.un.org/tr/: https://turkiye.un.org/tr/about/about-the-un adresinden alındı
  • Dedeoğlu, S., & Elveren, A. Y. (2017). Türkiye'de refah devleti ve kadın (Cilt 2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Demirel, Ç. (2022, Mart). Pandemi döneminde sivil toplum kuruluşlarında iletişim ve halkla ilişkiler; TTB'nin twitter hesabına yönelik bir içerik analizi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 304-325.
  • Durakbaşa, A. (2021). Halide Edip: Türk modernleşmesi ve feminizm (Cilt 8. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çakır, Ö. (2021). Kadın istihdamına ilişkin sorunlar, tehditler ve fırsatlar. A. Altay, & E. Aslanpay Özdemir (Ed.) içinde, Türkiye'de ve Dünya'da kadın araştırmaları (Cilt 1. Baskı). Ankara: Efil Yayınevi.
  • Ecevit, Y. (2001). Yerel yönetimler ile kadın örgütleri ilişkisine eleştirel bir yaklaşım. A. İlyasoğlu, & N. Akgökçe (Ed.) içinde, Yerli bir feminizme doğru. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ehrenberg, J. (2022). Sivil toplum: Bir fikrin eleştirel tarihi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Güngör, F. S. (2019). Diyalojik iletişim ve sivil toplum örgütlerinin web siteleri: Cumhuriyetin ilk sivil toplum kuruluşu "Türkiye yardım sevenler derneği" web sitesi değerlendirmesi. Ticari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 25-43.
  • Grunig, J., Dozier, D., & Grunig, L. (2002). Excellent public relations and effective organizations: A Study of communication management in three countries. Oxfordshire: Routledge.
  • Habermas, J. (2022). Kamusallığın yeni bir yapısal dönüşümü ve müzakereci demokrasi (Cilt 1. Basım). İletişim Yayınları.
  • Johannesen, R. L. (2009). The Emerging concept of communication as dialogue. Quarterly Journal of Speech, 57(4), 373-382.
  • Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (2024, 10 Mart). 2023 Yıllık Veri Raporu. Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu resmi web sayfası: https://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/3088/2023-yillik-veri-raporu adresinden alındı
  • Karayel Bilbil, E., & Polat, A. F. (2021). Kadın odaklı sivil toplum kuruluşlarında gerçekleştirilen iletişim faaliyetleri. Selçuk İletişim Dergisi, 14(1), 336-362. doi:10.18094
  • Keane, J. (1993). Sivil toplum ve devlet. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kent, M. L. (2013). Using social media dialogically: Public relations role in reviving democracy. Public Relations Review, 39(4), 337-345.
  • Kent, M. L., & Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 24(3), 321-334.
  • Kent, M. L., & Taylor, M. (2002). Toward a dialogic theory of public relations. Public Relations Review, 28(1), 21-37.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28. https://doi.org/10.18094/si.51496
  • Kvernbekk, T. (2012). Revisiting dialogues and monologues. Educational Philosophy and Theory, 44(9), 966-978.
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (Cilt 1. Basım). Ü. Oskay (Çev.). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Mills, C. W. (2022). Sosyolojik tahayyül (Cilt 3. Baskı). Ö. Küçük (Çev.). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Özmutaf, N. M., & Çelikli, S. (2010). Sivil toplum kuruluşlarında iletişim kalitesini etkileyen boyutlar: Ampirik bir yaklaşım. Journal of Yasar University, 5(17), 2842-2858.
  • Peltekoğlu, F. B. (2021). Halkla ilişkiler nedir? (Cilt 12. Basım). İstanbul: Beta Basım.
  • Ryan, D. (2017). Dijital pazarlama. M.M. Kemaloğlu (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Salepcigil, S. (2022). Halkla ilişkilerin sivil toplum örgütleri tarafından kullanımı: Çevre alanında faaliyet gösteren sivil toplum örgütlerinin halkla ilişkiler çalışmalarının Grunig'in mükemmellik modeline göre incelenmesi. [Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Sancar, S. (2020). Türk moderleşmesinin cinsiyeti. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2022, Nisan). Sivil toplum dijitalleşmesi raporu. Mart 2024 tarihinde https://www.siviltoplum.gov.tr/: https://www.siviltoplum.gov.tr/kurumlar/siviltoplum.gov.tr/Haberler/2022/dijitallesme2022/ONAYLANAN-25022022-STDR_kontrol__GELEN_.pdf
  • Türk Dil Kurumu. (2024, Mart). Türk Dil Kurumu Resmi Web Sayfası. https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/
  • Türkiye Cumhuriyeti İşçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2024, Mart). Türkiye cumhuriyeti işçişleri bakanlığı sivil toplumla ilişkiler genel müdürlüğü resmi web sayfası. https://www.siviltoplum.gov.tr/: https://www.siviltoplum.gov.tr/illere-ve-faaliyet-alanlarina-gore-dernekler
  • Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2023, Temmuz 6). Türkiye cumhuriyeti içişleri bakanlığı sivil toplumla ilişkiler genel müdürlüğü resmî web sayfası. Temmuz 2023 tarihinde www.siviltoplum.gov.tr: https://www.siviltoplum.gov.tr/illere-ve-faaliyet-alanlarina-gore-dernekler
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV). (2020, Ağustos). 81 ilde Türkiye’nin toplumsal cinsiyet eşitliği karnesi. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı: https://www.tepav.org.tr/upload/mce/2020/haberler/tobb_tskb_tepav_81_ilde_turkiyenin_toplumsal_cinsiyet_esitligi_karnesi.pdf
  • United Nations Development Programme. (2024, Mart). İnsani gelişme raporu 2023/2024. The 2023/2024 Human Development Report: https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/human-development-report-2023
  • Yaman, N. (2016). Sivil toplum kuruluşlarında halkla ilişkiler: Tema vakfı örneği. [Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Zihnioğlu, Y. (2003). Kadınsız inkılap: Nezihe Muhiddin, kadınlar halk fırkası, kadın Birliği. İstanbul: Metis Yayınevi.

Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarında İletişim: Kadın Hakları Odaklı STK’ların İletişim Düzeyi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, , 17 - 36, 30.06.2024
https://doi.org/10.61158/saukad.1476331

Öz

İletişimin her geçen gün hızlandığı ve iletişim kanallarının her geçen gün çeşitlendiği günümüz dünyasında, etkili iletişim faaliyetleri gerçekleştirebilmek kurumlar için hem fırsat hem de zorunluluk haline gelmiştir. Kurumlar, paydaşlarıyla güvene dayalı uzun vadeli ilişkiler kurma hedefiyle, interneti ve sunduğu olanakları etkili bir şekilde kullanabilmektedir. Bu platformlar, kurumların misyonlarını, vizyonlarını, politikalarını ve hizmetlerini halka aktarma fırsatı sunarken, kamuoyu da taleplerini, şikayetlerini, isteklerini ve beklentilerini kuruluşlara iletebilmektedir. Özellikle halkla yakın ilişki içinde olan sivil toplum kuruluşları, etkili ve verimli iletişim için güncel, dinamik ve şeffaf bir iletişim stratejisi izlemelidir. Bu kapsamda, kullanıcıların bilgi taleplerini karşılayan, bağış ve destek süreçlerini kolaylaştıran, en önemlisi de etkileşimi teşvik eden kurumsal web sayfalarına sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet gösteren kadın hakları odaklı sivil toplum kuruluşlarının web sayfaları incelenmiştir. Kent ve Taylor tarafından geliştirilen diyalojik iletişim kriterleri (Kent & Taylor, Building Dialogic Relationships Through the World Wide Web, 1998) , web sayfalarının analizinde kullanılan temel ölçütleri sağlamaktadır. Bu kriterler, örgütlerin web sayfalarının analizini gerçekleştiren çalışmaların temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada kullanılan analiz yöntemi, Kent ve Taylor'ın belirlediği diyalojik iletişim kriterlerini temel almaktadır ve sivil toplum kuruluşlarının web sayfaları üzerinde bu kriterlerin nasıl uygulandığını incelemeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aliefendioğlu, M. E. (2018). Sivil toplum örgütlerindeki halkla ilişkiler çalışmalarının, kamuoyundaki bilinirliği ve toplumsal farkındalık üzerindeki etkisi bir örnek: Türkiye omurilik felçlileri derneği. [Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Arendt, H. (2001). Kamu vicdanına çağrı sivil itaatsizlik (Cilt 2. Baskı). Y. Coşar (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büber, O. (2019). Kadın sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya kullanma biçimleri: Kadın cinayetlerini durduracağız platformu'nun twitter kullanımı. [Yüksek Lisans Tezi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Balta Peltekoğlu, F., & İlbasmış, S. (2020). Halkla ilişkilerde diyalog ve katılımcı süreç araçları. 4. I. Humanities (Dü.), Halkla ilişkilerde diyalog ve katılımcı süreç araçları içinde (s. 305-323). Ankara: ISPEC.
  • Birleşmiş Milletler Türkiye. (2024, 10 Mart). Birleşmiş Milletler Türkiye resmi web sayfası. https://turkiye.un.org/tr/: https://turkiye.un.org/tr/about/about-the-un adresinden alındı
  • Dedeoğlu, S., & Elveren, A. Y. (2017). Türkiye'de refah devleti ve kadın (Cilt 2. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Demirel, Ç. (2022, Mart). Pandemi döneminde sivil toplum kuruluşlarında iletişim ve halkla ilişkiler; TTB'nin twitter hesabına yönelik bir içerik analizi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(1), 304-325.
  • Durakbaşa, A. (2021). Halide Edip: Türk modernleşmesi ve feminizm (Cilt 8. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çakır, Ö. (2021). Kadın istihdamına ilişkin sorunlar, tehditler ve fırsatlar. A. Altay, & E. Aslanpay Özdemir (Ed.) içinde, Türkiye'de ve Dünya'da kadın araştırmaları (Cilt 1. Baskı). Ankara: Efil Yayınevi.
  • Ecevit, Y. (2001). Yerel yönetimler ile kadın örgütleri ilişkisine eleştirel bir yaklaşım. A. İlyasoğlu, & N. Akgökçe (Ed.) içinde, Yerli bir feminizme doğru. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Ehrenberg, J. (2022). Sivil toplum: Bir fikrin eleştirel tarihi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Güngör, F. S. (2019). Diyalojik iletişim ve sivil toplum örgütlerinin web siteleri: Cumhuriyetin ilk sivil toplum kuruluşu "Türkiye yardım sevenler derneği" web sitesi değerlendirmesi. Ticari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 25-43.
  • Grunig, J., Dozier, D., & Grunig, L. (2002). Excellent public relations and effective organizations: A Study of communication management in three countries. Oxfordshire: Routledge.
  • Habermas, J. (2022). Kamusallığın yeni bir yapısal dönüşümü ve müzakereci demokrasi (Cilt 1. Basım). İletişim Yayınları.
  • Johannesen, R. L. (2009). The Emerging concept of communication as dialogue. Quarterly Journal of Speech, 57(4), 373-382.
  • Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (2024, 10 Mart). 2023 Yıllık Veri Raporu. Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu resmi web sayfası: https://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/3088/2023-yillik-veri-raporu adresinden alındı
  • Karayel Bilbil, E., & Polat, A. F. (2021). Kadın odaklı sivil toplum kuruluşlarında gerçekleştirilen iletişim faaliyetleri. Selçuk İletişim Dergisi, 14(1), 336-362. doi:10.18094
  • Keane, J. (1993). Sivil toplum ve devlet. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kent, M. L. (2013). Using social media dialogically: Public relations role in reviving democracy. Public Relations Review, 39(4), 337-345.
  • Kent, M. L., & Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 24(3), 321-334.
  • Kent, M. L., & Taylor, M. (2002). Toward a dialogic theory of public relations. Public Relations Review, 28(1), 21-37.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28. https://doi.org/10.18094/si.51496
  • Kvernbekk, T. (2012). Revisiting dialogues and monologues. Educational Philosophy and Theory, 44(9), 966-978.
  • Mills, C. W. (2017). İktidar seçkinleri (Cilt 1. Basım). Ü. Oskay (Çev.). İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Mills, C. W. (2022). Sosyolojik tahayyül (Cilt 3. Baskı). Ö. Küçük (Çev.). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Özmutaf, N. M., & Çelikli, S. (2010). Sivil toplum kuruluşlarında iletişim kalitesini etkileyen boyutlar: Ampirik bir yaklaşım. Journal of Yasar University, 5(17), 2842-2858.
  • Peltekoğlu, F. B. (2021). Halkla ilişkiler nedir? (Cilt 12. Basım). İstanbul: Beta Basım.
  • Ryan, D. (2017). Dijital pazarlama. M.M. Kemaloğlu (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Salepcigil, S. (2022). Halkla ilişkilerin sivil toplum örgütleri tarafından kullanımı: Çevre alanında faaliyet gösteren sivil toplum örgütlerinin halkla ilişkiler çalışmalarının Grunig'in mükemmellik modeline göre incelenmesi. [Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Sancar, S. (2020). Türk moderleşmesinin cinsiyeti. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2022, Nisan). Sivil toplum dijitalleşmesi raporu. Mart 2024 tarihinde https://www.siviltoplum.gov.tr/: https://www.siviltoplum.gov.tr/kurumlar/siviltoplum.gov.tr/Haberler/2022/dijitallesme2022/ONAYLANAN-25022022-STDR_kontrol__GELEN_.pdf
  • Türk Dil Kurumu. (2024, Mart). Türk Dil Kurumu Resmi Web Sayfası. https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/
  • Türkiye Cumhuriyeti İşçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2024, Mart). Türkiye cumhuriyeti işçişleri bakanlığı sivil toplumla ilişkiler genel müdürlüğü resmi web sayfası. https://www.siviltoplum.gov.tr/: https://www.siviltoplum.gov.tr/illere-ve-faaliyet-alanlarina-gore-dernekler
  • Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü. (2023, Temmuz 6). Türkiye cumhuriyeti içişleri bakanlığı sivil toplumla ilişkiler genel müdürlüğü resmî web sayfası. Temmuz 2023 tarihinde www.siviltoplum.gov.tr: https://www.siviltoplum.gov.tr/illere-ve-faaliyet-alanlarina-gore-dernekler
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV). (2020, Ağustos). 81 ilde Türkiye’nin toplumsal cinsiyet eşitliği karnesi. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı: https://www.tepav.org.tr/upload/mce/2020/haberler/tobb_tskb_tepav_81_ilde_turkiyenin_toplumsal_cinsiyet_esitligi_karnesi.pdf
  • United Nations Development Programme. (2024, Mart). İnsani gelişme raporu 2023/2024. The 2023/2024 Human Development Report: https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/human-development-report-2023
  • Yaman, N. (2016). Sivil toplum kuruluşlarında halkla ilişkiler: Tema vakfı örneği. [Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Zihnioğlu, Y. (2003). Kadınsız inkılap: Nezihe Muhiddin, kadınlar halk fırkası, kadın Birliği. İstanbul: Metis Yayınevi.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Balta Peltekoğlu 0000-0001-6667-1737

Kübra Karapınar Eyvel 0000-0002-9602-4319

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 22 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Balta Peltekoğlu, F., & Karapınar Eyvel, K. (2024). Türkiye’de Sivil Toplum Kuruluşlarında İletişim: Kadın Hakları Odaklı STK’ların İletişim Düzeyi Üzerine Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 3(1), 17-36. https://doi.org/10.61158/saukad.1476331