Borç yönetimi; ekonomik politika oluşturmak amacıyla borçların büyüklüğünde ve yapısında meydana getirilen değişiklikler olarak bilinmekte ve günümüz ekonomilerinde iktisadi ve mali politika aracı olarak kullanılmaktadır. Borcun büyüklüğü ve yapısı politikaların belirlenmesinde önem arz etmektedir. Borcun büyüklüğü borcun miktarını; borcun yapısı ise; borcun alınmasından ödenmesine kadar geçen süreyi, yani vadesini, faiz oranını, sahip olduğu ayrıcalıkları ve taşıdığı garantiler gibi özelliklerini ifade etmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de 2000 öncesi ekonominin iç borçlar nedeniyle kısır bir döngüye girdiği dönem ile 2000 sonrası borç yönetiminde nispeten daha iyi olduğu söylenen dönemin karşılaştırılmasına çalışılmıştır. Karşılaştırmalar yapılırken, iç borçların GSYH’ ya oranı, kamu gelirleri, vergi gelirleri ve kamu giderleri içerisindeki paylarını gösteren oranlar kullanılmıştır. Ayrıca kamu harcamaları içerisinde önemli bir paya sahip olan iç borç faiz ödemeleri de, GSYH, vergi gelirleri, kamu gelirleri ve kamu harcamaları ile karşılaştırılarak sağlıklı mukayese yapılmasına el verecek sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Ancak, elde edilen bulgularda iç borç yönetiminde 2000 sonrası dönemde nispi bir iyileşme olmakla beraber, Türkiye ekonomisi açısından önemli bir sorun olmaya devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır
Bütçe Açığı Devlet Borçları Devlet İç Borçları Borç Yönetimi
Debt management is known as the changes made in the magnitude and structure of debts to esta blish an economic policy and is used as an economic and financial policy instrument in today’s economies. The magnitude and structure of debts are important in establishing economic policies. The magnitude of the debt refers to its amount while the structure of the debt refers to its characteristics such as the duration from the beginning of the borrowing to the discharge or due date, interest rate, privileges and guarantee commitments. In this study, the pre-2000 period, during which the Turkish economy was in a vicious circle due to domestic debts, and the post-2000 period, during which debt management is said to be relatively better, were compared. While comparing these two periods, the ratio of domestic debts to GDP and the ratios showing their shares in the, public revenues, tax revenues and public expenditures were used. Besides, payments of interest for domestic debts, which have a significant share within the public expenditures, were compared with GDP, tax revenues, public revenues and public expenditures in order to get sound comparison results. However, it was concluded from the findings obtained that domestic debt management continues to be an important problem for the Turkish economy even though there has been a partial improvement in the domestic debt management in the post-2000 period
Budget Deficit Public Debts Public Domestic Debts Debt Management
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 93 |