BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU TAŞINIRLARININ YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ ÇERÇEVESİNDE BİR İYİ UYGULAMA ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 105, 113 - 131, 01.06.2017

Öz

Kamu yönetimi paradigmalarındaki değişime bağlı olarak kamusal nitelikli kaynakların daha etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması gerekmiştir. Bu anlamda hızlı, kalıcı ve yenilikçi çözümler üretmek adına kamu kaynaklarının yeniden değerlendirilmesinde bir takım modern uygulamaların da hayata geçirilmesi ve kaynakların dönüşümünde kamu yararının göz önünde bulundurulması temel ilke haline gelmiştir. Her ne kadar mevzuat, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasını öngörse de bu amacın lafzi boyutta kaldığı, değişen mevzuatın uygulamalara yeterince yansıtılamadığı, kamu mallarının yeniden değerlendirilmesinde hassas davranılmadığı gözlemlenmektedir. Öte yandan kamu mali yönetiminin temel ilkesi haline gelen “kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması” prensibinin yeterince anlamlandırılamadığı ve içselleştirilemediği de görülmektedir. Bu makalede yerel mahiyette hizmet veren özel amaçlı bir metropoliten yönetim kuruluşunun kamu taşınırları özelinde gerçekleştirdiği iyi uygulama örneğine yer verilecek, kamusal nitelikli taşınırların yeniden değerlendirilmesinde kaynakları koruyan, kamu yararını esas alan bu ve benzer uygulamaların yaygınlaştırılmasının önemine değinilecek, kaynakların daha etkili, ekonomik ve verimli kullanılması perspektifinde değerlendirmelerde bulunulacaktır

Kaynakça

  • Akyel, Recai (2016), “Sayıştay Raporlarının Kamu Mali Yönetimine Katkısı”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 49, Sayı 1, Mart, ss.119-145.
  • Alıcı, Orhan Veli (2010), “Küreselleşmenin Ulus-Devletlerin Düzenleme Gücü Üzerindeki Etkileri”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, ss. 319-330.
  • Arslan, Ahmet (2002), “Kamu Harcamalarında Verimlilik, Etkinlik ve Denetim”, Sayı 140, Mayıs- Ağustos, ss. 1-14, http://dergiler.sgb.gov.tr/calismalar/ maliye_dergisi/yayinlar /md/md140/Kamu%20Harcamalari%20_A.%20 ARSLAN_.pdf, (Erişim Tarihi 16/04/2017).
  • Çevikbaş, Rafet (2012), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Türkiye Uygulamaları”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Aralık, ss. 9-32.
  • Çukurçayır, M. Akif ve Eroğlu H. Tuğba (2004), “Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanmaya Farklı Bir Yaklaşım: Verimlilik ve Başarı Karnesi (Balanced Scorecard)”, Sayıştay Dergisi, Sayı 53, ss. 41-67.
  • Denhardt, Janet Vinzant ve Denhardt, Robert B. (2003), The New Public Service: Serving, not Steering, Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  • Denhardt Robert B. ve Denhardt, Janet Vinzant (2000), “The New Public Service: Serving Rather than Steering”, Public Administration Review, Vol 60, No:6, 549-559.
  • Falay, Nihat (1997), “Denetim, Verimlilik/Etkinlik/Tutumluluk (VET) ve Sayıştay”, Sayı 25, Nisan-Haziran, ss. 18-30.
  • Genç, F. Neval (2010), “Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı”, Türk İdare Dergisi, Sayı 466, ss. 145-159.
  • Gözel, Kadir Akın (2003), “Yeni Kamu Yönetimi Nedir?”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 438, ss. 195-208.
  • Gözübüyük, A. Şeref (1996), Yönetim Hukuku, Turhan Kitapevi, Ankara.
  • Işık, Nihat ve Demir Filiz (2012), “Kamu Harcamalarında Etkinlik ve Verimlilik: Karaman Belediyesi Hizmetleri Üzerine Bir Uygulama”, Maliye Dergisi, Sayı 163, Temmuz-Aralık, ss. 147-169.
  • İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü Yönetmeliği, (8/5/2014 tarih ve 28994 sayılı Resmi Gazete).
  • İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü Yönetmeliği Teknik Usuller Tebliği, (16/07/2015 tarih ve 29418 sayılı Resmi Gazete).
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, (5018 sayılı ve 10/12/2003 tarihli).
  • Kayıran, Meltem (2013), “Kamu Malları: Piyasa Başarısızlığı mı Teorilerin Başarısızlığı mı?”, A.Ü. SBF Dergisi, Cilt: 68, No: 4, ss. 147-184.
  • Kömürcüler, Emin (2011), “ 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Küreselleşmenin İzleri”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 29, Sayı: 1, ss. 127-151.
  • Saraç, Osman (2005), “Benchmarking ve Stratejik Yönetim”, Sayıştay Dergisi, Sayı 56, ss. 53-77.
  • Taşınır Mal Yönetmeliği, (18/1/2007 tarih ve 26407 sayılı Resmi Gazete).
  • Ütük, Utku (2015), “Denhardt ve Denhardt’ın Yeni Kamu Hizmeti Kuramına Bakış”, Sayıştay Dergisi, Sayı 99, Ekim-Aralık, ss. 47-70.
  • Yükçü, Süleyman ve Atağan Gülşah (2009), “Etkinlik, Etkililik ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 4, ss. 1-13, http://e-dergi.atauni.edu. tr/atauniiibd/article/view/1025002864 /1025002760, (Erişim Tarihi 13/04/2017).

AN EXAMPLE OF GOOD PRACTICE IN THE FRAMEWORK OF REVALUATION OF THE PUBLIC MOVABLE PROPERTIES

Yıl 2017, Sayı: 105, 113 - 131, 01.06.2017

Öz

In parallel with the transformation in public administration paradigms, it has been necessary to utilize the public resources in a more effective, economical and efficient manner. In this sense, it has become a fundamental principle to actualize a number of modern practices in the revaluation of public resources in order to generate rapid, permanent and innovative solutions, and to take public interest into account in the transformation of the resources. Although the legislation foresees an effective, economical and efficient use of public resources, it has been observed that the purpose has remained unfulfilled, that the amended legislation has not been adequately implemented, and that the revaluation of public properties has not been executed sensitively. It has also been realized that that the principle of “effective, economical and efficient utilization of the resources”, which has become the basic principle of Public Financial Management, has not been adequately adopted and internalized. This article gives an example of good practice executed by a special-purpose metropolitan management institution operating at the local level on public movable properties, addresses the importance of extending such practices, which preserve resources and are based on public interest in revaluation of public movables, and presents assessments from the perspective of using resources in a more effective, economical and efficient manner

Kaynakça

  • Akyel, Recai (2016), “Sayıştay Raporlarının Kamu Mali Yönetimine Katkısı”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 49, Sayı 1, Mart, ss.119-145.
  • Alıcı, Orhan Veli (2010), “Küreselleşmenin Ulus-Devletlerin Düzenleme Gücü Üzerindeki Etkileri”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, ss. 319-330.
  • Arslan, Ahmet (2002), “Kamu Harcamalarında Verimlilik, Etkinlik ve Denetim”, Sayı 140, Mayıs- Ağustos, ss. 1-14, http://dergiler.sgb.gov.tr/calismalar/ maliye_dergisi/yayinlar /md/md140/Kamu%20Harcamalari%20_A.%20 ARSLAN_.pdf, (Erişim Tarihi 16/04/2017).
  • Çevikbaş, Rafet (2012), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Türkiye Uygulamaları”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Aralık, ss. 9-32.
  • Çukurçayır, M. Akif ve Eroğlu H. Tuğba (2004), “Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanmaya Farklı Bir Yaklaşım: Verimlilik ve Başarı Karnesi (Balanced Scorecard)”, Sayıştay Dergisi, Sayı 53, ss. 41-67.
  • Denhardt, Janet Vinzant ve Denhardt, Robert B. (2003), The New Public Service: Serving, not Steering, Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  • Denhardt Robert B. ve Denhardt, Janet Vinzant (2000), “The New Public Service: Serving Rather than Steering”, Public Administration Review, Vol 60, No:6, 549-559.
  • Falay, Nihat (1997), “Denetim, Verimlilik/Etkinlik/Tutumluluk (VET) ve Sayıştay”, Sayı 25, Nisan-Haziran, ss. 18-30.
  • Genç, F. Neval (2010), “Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı”, Türk İdare Dergisi, Sayı 466, ss. 145-159.
  • Gözel, Kadir Akın (2003), “Yeni Kamu Yönetimi Nedir?”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 438, ss. 195-208.
  • Gözübüyük, A. Şeref (1996), Yönetim Hukuku, Turhan Kitapevi, Ankara.
  • Işık, Nihat ve Demir Filiz (2012), “Kamu Harcamalarında Etkinlik ve Verimlilik: Karaman Belediyesi Hizmetleri Üzerine Bir Uygulama”, Maliye Dergisi, Sayı 163, Temmuz-Aralık, ss. 147-169.
  • İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü Yönetmeliği, (8/5/2014 tarih ve 28994 sayılı Resmi Gazete).
  • İçme Suyu Temin ve Dağıtım Sistemlerindeki Su Kayıplarının Kontrolü Yönetmeliği Teknik Usuller Tebliği, (16/07/2015 tarih ve 29418 sayılı Resmi Gazete).
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, (5018 sayılı ve 10/12/2003 tarihli).
  • Kayıran, Meltem (2013), “Kamu Malları: Piyasa Başarısızlığı mı Teorilerin Başarısızlığı mı?”, A.Ü. SBF Dergisi, Cilt: 68, No: 4, ss. 147-184.
  • Kömürcüler, Emin (2011), “ 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda Küreselleşmenin İzleri”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 29, Sayı: 1, ss. 127-151.
  • Saraç, Osman (2005), “Benchmarking ve Stratejik Yönetim”, Sayıştay Dergisi, Sayı 56, ss. 53-77.
  • Taşınır Mal Yönetmeliği, (18/1/2007 tarih ve 26407 sayılı Resmi Gazete).
  • Ütük, Utku (2015), “Denhardt ve Denhardt’ın Yeni Kamu Hizmeti Kuramına Bakış”, Sayıştay Dergisi, Sayı 99, Ekim-Aralık, ss. 47-70.
  • Yükçü, Süleyman ve Atağan Gülşah (2009), “Etkinlik, Etkililik ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 4, ss. 1-13, http://e-dergi.atauni.edu. tr/atauniiibd/article/view/1025002864 /1025002760, (Erişim Tarihi 13/04/2017).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Orhan Veli Alıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 105

Kaynak Göster

APA Alıcı, O. V. (2017). KAMU TAŞINIRLARININ YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ ÇERÇEVESİNDE BİR İYİ UYGULAMA ÖRNEĞİ. Sayıştay Dergisi(105), 113-131.