BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Değer Algıları Üzerine Kültürlerarası Bir Karşılaştırma

Yıl 2018, Sayı: 111, 125 - 142, 01.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı etik değerlerin, işkoliklik üzerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla bir devlet üniversitesinde çalışan akademisyenler örneklem olarak seçilmiştir. Bu örneklemden 117 anket verisi elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS ve Amos programları ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda etik değerler ile işkoliklik arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu gözlenmiştir. Ayrıca gerçekleştirilen analizler etik değerlerin işkolikliği pozitif yönde etkilediğini göstermiştir. Etik değerlerin akademideki alt boyutlarının işkolikliğin alt boyutlarına etkileri incelendiğinde etik değerlerin bilimsel araştırmaya yönelik boyutunun işkolikliğin işe güdülenme ve işten zevk alma boyutlarını anlamlı düzeyde etkilemediği görülmüştür. Etik değerlerin çalışılan kuruma yönelik boyutunun işkolikliğin işe güdülenme boyutunu etkilemediği; işten zevk alma boyutunu ise pozitif yönde ve anlamlı düzeyde etkilediği belirlenmiştir

Kaynakça

  • Akçakanat, Tahsin, Muhammet Mücevher ve Demirgil Zeynep (2017), İşkolikliğin Kuşaklara Göre Karşılaştırılması: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3): 135-155
  • Arsezen, Pelin (2017), “Turizmde İşkoliklik Davranışı, İş Tatmini ile İşletme Performansı Arasındaki İlişkinin Analizi ve Örgüte Duygusal Bağlılığın Aracı Rolü: Antalya’da Bulunan Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerindeki Yöneticiler Örneği”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5): 211–27.
  • Aydin, Inayet, Nihan Demirkasimoğlu ve Senar Alkin (2012), “Academic Ethics in Turkish Universities: Perceptions of Academicians from Engineering, Medicine and Education Colleges”, Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research (49): 41–60.
  • Aykanat, Zafer ve Ali Yıldırım (2012), “Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet İlişkisi: Teorik ve Uygulamalı Bir Araştırma”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2).
  • van Beek, Ilona, Qiao Hu, Wilmar B. Schaufeli, Toon W. Taris ve Bert H. J. Schreurs (2012), “For Fun, Love, or Money: What Drives Workaholic, Engaged, and Burned-Out Employees at Work?” Applied Psychology, 61(1): 30–55.
  • Billington, Ray (2011), Felsefeyi Yaşamak Ahlak Düşüncesine Giriş, çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Branstetter, Steven A. ve Mitchell M. Handelsman (2000), “Graduate Teaching Assistants: Ethical Training, Beliefs, and Practices”, Ethics & Behavior 10(1): 27–50.
  • Burke, Ronald J. (2000), “Workaholism in Organizations: The Role of Personal Beliefs and Fears”, Anxiety, Stress & Coping, 13(1): 53–64.
  • Byrne, Don G. ve M. I. Reinhart (1989), Work Characteristics, Occupational Achievement and the Type A Behaviour Pattern, Journal of Occupational Psychology, 62(2): 123–134.
  • Callahan, Daniel (1982), “Should There Be an Academic Code of Ethics ?”, The Journal of Higher Education 53(3): 335–44.
  • Ciulla, Joanne B. (2011), The Working Life: The Promise and Betrayal of Modern Work. Crown Business, New York.
  • Davis, Michael (1992), “Wild Professors, Sensitive Students: A Preface to Academic Ethics”. Social Theory and Practice, 18(2): 117–41.
  • Dill, David D. (1982), “The Structure of the Academic Profession: Toward a Definition of Ethical Issues”, The Journal of Higher Education 53(3): 255– 67.
  • Engle, Terry J. ve Jack L. Smith (1990), “The Ethical Standards of Accounting Academics”, Issues in Accounting Education, 5(1):7-29.
  • Ersoy-Kart, Muge (2005), “Reliability and Validity of the Workaholism Battery (Work-BAT): Turkish Form”, Social Behavior and Personality, 33(6): 609– 18.
  • Farson, Richard (1997), Management of the Absurd, Simon and Schuster, New York.
  • Friedman, Stewart D. ve Sharon Lobel (2003), “The Happy Workaholic: A Role Model for Employees”, Academy of Management Perspectives, 17(3): 87– 98.
  • Gülova, Asena, Deniz İspirli ve İnan Eryılmaz (2014), “İşkoliklik ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Beyaz Yakalılar Üzerine Bir Araştırma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19): 25–39.
  • İnce, Mehmet, Hasan Gül, Ercan Oktay ve Hakan Candan (2015), “İşkolik Davranışlarının İş-Yaşam Kalitesine Etkileri Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Uygulama”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(13): 40-59.
  • Kanai, Atsuko ve Mitsuru Wakabayashi (2001), “Workaholism Among Japanese Blue-Collar Employees”, International Journal of Stress Management, 8(2): 129–45.
  • Keenan, James F. (2014), “Coming Home: Ethics and the American University”, Theological Studies, 75(1): 156–69.
  • Kerse, Yağmur ve Levent Gelibolu (2015), “Tüketicilerin Etnosentrik Eğilimlerinde Rolü Olan Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi: Kars İlinde Bir Uygulama”, Business & Management Studies: An International Journal, 3(2): 169-189.
  • Del Líbano, Mario, Susana Llorens, Marisa Salanova ve Wilmar Schaufeli (2010), “Validity of a Brief Workaholism Scale”, Psicothema, 22(1): 143–50.
  • Loeb, Stephen E. (1994), “Ethics and Accounting Doctoral Education”, Journal of Business Ethics, 13(10): 817–28.
  • Macfarlane, Bruce, Jingjing Zhang ve Annie Pun (2014), “Academic Integrity: A Review of the Literature”, Studies in Higher Education, 39(2): 339–58.
  • Machlowitz, Marilyn M. (1978), “Determining the Effects of Workaholism (Doctoral dissertation, Yale University, 1979)”, Dissertation Abstracts International, 40(01): 480.
  • McMillan, Lynley H. W., Michael P. O Driscoll ve Ronald J. Burke (2003), “Workaholism: A Review of Theory, Research, and Future Directions”, International Review of Industrial and Organizational Psychology, 18: 167–90.
  • Moyer, Fiona, Shahnaz Aziz ve Karl Wuensch (2017), “From Workaholism to Burnout: Psychological Capital as a Mediator”, International Journal of Workplace Health Management, 10(3): 213–27.
  • Naktiyok, Atılhan ve Canan Nur Karabey (2005), “İşkoliklik ve Tükenmişlik Sendromu”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2):179- 198.
  • Naughton, Thomas J. (1987), “A Conceptual View of Workaholism and Implications for Career Counseling and Research”, The Career Development Quarterly, 35(3):180–87.
  • Oates, Wayne E. (1968), “On Being a ‘Workaholic’ - A Serious Jest”, Pastoral Psychology 19(8): 16–20.
  • Özkalp, Enver ve Çiğdem Kırel (2013), Örgütsel Davranış, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Pieper, Annemarie (1999), Etiğe Giriş, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robinson, Bryan E. (2014), Chained to the Desk: A Guidebook for Workaholics, Their Partners and Children, and the Clinicians Who Treat Them, NYU Press.
  • Schwartz, Howard S. (1982), “Job Involvement as Obsession-Compulsion”. Academy of Management Review, 7(3): 429–32.
  • Scott, Kimberly S., Keirsten S. Moore ve Marcia P. Miceli (1997), “An Exploration of the Meaning and Consequences of Workaholism”, Human Relations, 50(3): 287–314.
  • Sevim, Oğuzhan (2014), “Akademik Etik Değerler Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Turkish Studies 9(6): 943–57.
  • Seybold, Karen Colapietro ve Paul R. Salomone (1994), “Understanding Workaholism: A Review of Causes and Counseling Approaches”, Journal of Counseling & Development, 73(1): 4–9.
  • Sharma, Jitendra ve Pooja Sharma (2011), “Workaholism and Its Correlates: A Study of Academicians”, International Journal of Management and Business Research, 1(3): 151–60.
  • Shenas, Delavar G. (1994), “An Investigation of the Ethical Standards of Information- Systems Academicians”, Kybernetes, 23: 27–46.
  • Spence, Janet T. ve Ann S. Robbins. (1992), “Workaholism: Definition, Measurement, and Preliminary Results”, Journal of Personality Assessment, 58(1): 160–78.
  • Ulukök, Esra ve Adnan Akın (2016), “İşkoliklik ve Kariyer Tatmini”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2): 62–71.

THE EFFECT OF ETHICAL VALUES ON WORKAHOLISM

Yıl 2018, Sayı: 111, 125 - 142, 01.12.2018

Öz

The aim of this study is to determine the effect of ethical values on workaholism. For this purpose, academicians working in a state university were selected as a sample. 117 survey data were obtained from this sample. The data were analyzed by SPSS and Amos software. The analysis results showed that there was a significant positive correlation between ethical values and workaholism. In addition, analyses indicated that ethical values positively affected workaholism. When the effects of the academic sub-dimensions of ethical values on the subscales of workaholism were examined, it was seen that the sub-dimension of ethical values for scientific research did not significantly affect the subscales of drivenness D and work enjoyment WE . It was found that the sub-dimensions of ethical values for one’s workplace did not affect the subscale of drivenness D , while it affected the subscale of work enjoyment WE positively and significantly.

Kaynakça

  • Akçakanat, Tahsin, Muhammet Mücevher ve Demirgil Zeynep (2017), İşkolikliğin Kuşaklara Göre Karşılaştırılması: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademisyenleri Üzerine Bir Araştırma, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3): 135-155
  • Arsezen, Pelin (2017), “Turizmde İşkoliklik Davranışı, İş Tatmini ile İşletme Performansı Arasındaki İlişkinin Analizi ve Örgüte Duygusal Bağlılığın Aracı Rolü: Antalya’da Bulunan Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerindeki Yöneticiler Örneği”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5): 211–27.
  • Aydin, Inayet, Nihan Demirkasimoğlu ve Senar Alkin (2012), “Academic Ethics in Turkish Universities: Perceptions of Academicians from Engineering, Medicine and Education Colleges”, Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research (49): 41–60.
  • Aykanat, Zafer ve Ali Yıldırım (2012), “Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet İlişkisi: Teorik ve Uygulamalı Bir Araştırma”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2).
  • van Beek, Ilona, Qiao Hu, Wilmar B. Schaufeli, Toon W. Taris ve Bert H. J. Schreurs (2012), “For Fun, Love, or Money: What Drives Workaholic, Engaged, and Burned-Out Employees at Work?” Applied Psychology, 61(1): 30–55.
  • Billington, Ray (2011), Felsefeyi Yaşamak Ahlak Düşüncesine Giriş, çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Branstetter, Steven A. ve Mitchell M. Handelsman (2000), “Graduate Teaching Assistants: Ethical Training, Beliefs, and Practices”, Ethics & Behavior 10(1): 27–50.
  • Burke, Ronald J. (2000), “Workaholism in Organizations: The Role of Personal Beliefs and Fears”, Anxiety, Stress & Coping, 13(1): 53–64.
  • Byrne, Don G. ve M. I. Reinhart (1989), Work Characteristics, Occupational Achievement and the Type A Behaviour Pattern, Journal of Occupational Psychology, 62(2): 123–134.
  • Callahan, Daniel (1982), “Should There Be an Academic Code of Ethics ?”, The Journal of Higher Education 53(3): 335–44.
  • Ciulla, Joanne B. (2011), The Working Life: The Promise and Betrayal of Modern Work. Crown Business, New York.
  • Davis, Michael (1992), “Wild Professors, Sensitive Students: A Preface to Academic Ethics”. Social Theory and Practice, 18(2): 117–41.
  • Dill, David D. (1982), “The Structure of the Academic Profession: Toward a Definition of Ethical Issues”, The Journal of Higher Education 53(3): 255– 67.
  • Engle, Terry J. ve Jack L. Smith (1990), “The Ethical Standards of Accounting Academics”, Issues in Accounting Education, 5(1):7-29.
  • Ersoy-Kart, Muge (2005), “Reliability and Validity of the Workaholism Battery (Work-BAT): Turkish Form”, Social Behavior and Personality, 33(6): 609– 18.
  • Farson, Richard (1997), Management of the Absurd, Simon and Schuster, New York.
  • Friedman, Stewart D. ve Sharon Lobel (2003), “The Happy Workaholic: A Role Model for Employees”, Academy of Management Perspectives, 17(3): 87– 98.
  • Gülova, Asena, Deniz İspirli ve İnan Eryılmaz (2014), “İşkoliklik ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Beyaz Yakalılar Üzerine Bir Araştırma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19): 25–39.
  • İnce, Mehmet, Hasan Gül, Ercan Oktay ve Hakan Candan (2015), “İşkolik Davranışlarının İş-Yaşam Kalitesine Etkileri Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Uygulama”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(13): 40-59.
  • Kanai, Atsuko ve Mitsuru Wakabayashi (2001), “Workaholism Among Japanese Blue-Collar Employees”, International Journal of Stress Management, 8(2): 129–45.
  • Keenan, James F. (2014), “Coming Home: Ethics and the American University”, Theological Studies, 75(1): 156–69.
  • Kerse, Yağmur ve Levent Gelibolu (2015), “Tüketicilerin Etnosentrik Eğilimlerinde Rolü Olan Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi: Kars İlinde Bir Uygulama”, Business & Management Studies: An International Journal, 3(2): 169-189.
  • Del Líbano, Mario, Susana Llorens, Marisa Salanova ve Wilmar Schaufeli (2010), “Validity of a Brief Workaholism Scale”, Psicothema, 22(1): 143–50.
  • Loeb, Stephen E. (1994), “Ethics and Accounting Doctoral Education”, Journal of Business Ethics, 13(10): 817–28.
  • Macfarlane, Bruce, Jingjing Zhang ve Annie Pun (2014), “Academic Integrity: A Review of the Literature”, Studies in Higher Education, 39(2): 339–58.
  • Machlowitz, Marilyn M. (1978), “Determining the Effects of Workaholism (Doctoral dissertation, Yale University, 1979)”, Dissertation Abstracts International, 40(01): 480.
  • McMillan, Lynley H. W., Michael P. O Driscoll ve Ronald J. Burke (2003), “Workaholism: A Review of Theory, Research, and Future Directions”, International Review of Industrial and Organizational Psychology, 18: 167–90.
  • Moyer, Fiona, Shahnaz Aziz ve Karl Wuensch (2017), “From Workaholism to Burnout: Psychological Capital as a Mediator”, International Journal of Workplace Health Management, 10(3): 213–27.
  • Naktiyok, Atılhan ve Canan Nur Karabey (2005), “İşkoliklik ve Tükenmişlik Sendromu”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2):179- 198.
  • Naughton, Thomas J. (1987), “A Conceptual View of Workaholism and Implications for Career Counseling and Research”, The Career Development Quarterly, 35(3):180–87.
  • Oates, Wayne E. (1968), “On Being a ‘Workaholic’ - A Serious Jest”, Pastoral Psychology 19(8): 16–20.
  • Özkalp, Enver ve Çiğdem Kırel (2013), Örgütsel Davranış, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Pieper, Annemarie (1999), Etiğe Giriş, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Robinson, Bryan E. (2014), Chained to the Desk: A Guidebook for Workaholics, Their Partners and Children, and the Clinicians Who Treat Them, NYU Press.
  • Schwartz, Howard S. (1982), “Job Involvement as Obsession-Compulsion”. Academy of Management Review, 7(3): 429–32.
  • Scott, Kimberly S., Keirsten S. Moore ve Marcia P. Miceli (1997), “An Exploration of the Meaning and Consequences of Workaholism”, Human Relations, 50(3): 287–314.
  • Sevim, Oğuzhan (2014), “Akademik Etik Değerler Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Turkish Studies 9(6): 943–57.
  • Seybold, Karen Colapietro ve Paul R. Salomone (1994), “Understanding Workaholism: A Review of Causes and Counseling Approaches”, Journal of Counseling & Development, 73(1): 4–9.
  • Sharma, Jitendra ve Pooja Sharma (2011), “Workaholism and Its Correlates: A Study of Academicians”, International Journal of Management and Business Research, 1(3): 151–60.
  • Shenas, Delavar G. (1994), “An Investigation of the Ethical Standards of Information- Systems Academicians”, Kybernetes, 23: 27–46.
  • Spence, Janet T. ve Ann S. Robbins. (1992), “Workaholism: Definition, Measurement, and Preliminary Results”, Journal of Personality Assessment, 58(1): 160–78.
  • Ulukök, Esra ve Adnan Akın (2016), “İşkoliklik ve Kariyer Tatmini”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2): 62–71.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Adnan Akın Bu kişi benim

Edib Ali Pehlivanlı Bu kişi benim

Gökhan Kerse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 111

Kaynak Göster

APA Akın, A., Pehlivanlı, E. A., & Kerse, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Değer Algıları Üzerine Kültürlerarası Bir Karşılaştırma. Sayıştay Dergisi(111), 125-142.