Bu çalışma, Egzersiz Motivasyonu ve Kazanımları Envanteri’nin (EMKE) Türkçe uyarlamasını yapmak ve psikometrik özelliklerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 18–26 yaş aralığında yer alan 197 lisans öğrencisi (72 kadın, 125 erkek) oluşturmaktadır. EMKE, “benim için hiç doğru değil” (0) ile “benim için tamamen doğru” (4) arasında puanlanan 4’lü Likert tipi bir ölçekte yer alan, 14 alt boyuta dağıtılmış 51 maddeden oluşmaktadır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri, motivasyon ve kazanım envanterleri için ayrı ayrı yürütülmüş ve bu iki boyut arasındaki ilişkileri incelemek üzere faktör analizleri yapılmıştır.Aykırı değerler çıkarıldıktan sonra dilsel eşdeğerlik, kapsam geçerliği, yapı geçerliği ile yakınsak ve ayırt edici geçerlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Dilsel eşdeğerlik için geri çeviri yöntemi, kapsam geçerliği için ise Lawshe’nin (1975) yöntemi kullanılmıştır. Yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yoluyla incelenmiş ve faktöriyel yapıyı değerlendirmek amacıyla model uyum indeksleri hesaplanmıştır. Yakınsak ve ayırt edici geçerlik; açıklanan ortalama varyans (AVE), bileşik güvenirlik (CR), MaxR(H) katsayıları, faktörler arası korelasyonlar ve Heterotrait-Monotrait (HTMT) oranı analizleri ile değerlendirilmiştir. İç tutarlılık güvenirliğini belirlemek için Cronbach alfa katsayıları hesaplanmıştır.Bulgular, hem motivasyon hem de kazanım envanterlerinin tatmin edici düzeyde geçerlik ve güvenirlik gösterdiğini ortaya koymuştur. Bu çalışma, egzersiz motivasyonu, algılanan kazanımlar ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkileri ve bunların Türkiye’deki egzersiz katılım davranışları üzerindeki etkilerini inceleyecek gelecekteki araştırmalara sağlam bir temel sunan, kültürel olarak uyarlanmış ve psikometrik açıdan güçlü bir ölçme aracını Türkçe literatüre kazandırmaktadır.
Egzersiz motivasyonu psikometrik özellikler geçerlik güvenirlik egzersiz kazanımları
This study aimed to adapt the Exercise Motivation and Gains Inventory (EMGI) for use in the Turkish context and to evaluate its psychometric properties. The study sample consisted of 197 undergraduate students (aged 18–26 years; 72 females and 125 males). The EMGI comprises 51 items distributed across 14 subscales, rated on a 4-point Likert scale ranging from “not at all true for me” (0) to “very true for me” (4). Validity and reliability analyses were conducted separately for both the motivation and gains inventories, and factor analyses were performed to examine the relationships between these two dimensions. After the exclusion of outliers, analyses addressing linguistic equivalence, content validity, construct validity, and convergent and discriminant validity were carried out. The back- translation method was used to ensure linguistic equivalence, and Lawshe’s (1975) method was applied to assess content validity. Construct validity was examined through confirmatory factor analysis (CFA), and model fit indices were calculated to evaluate the factorial structure. Convergent and discriminant validity were assessed through Average Variance Extracted (AVE), Composite Reliability (CR), MaxR(H) coefficients, inter-factor correlations, and Heterotrait-Monotrait (HTMT) ratio analyses. Cronbach’s alpha coefficients were computed to evaluate internal consistency reliability. The findings indicated that both the motivation and gains inventories demonstrated satisfactory levels of validity and reliability. This study introduces a culturally adapted and psychometrically sound measurement tool into the Turkish literature, providing a robust foundation for future research exploring the relationships between exercise motivation, perceived gains, and psychological well-being, as well as their implications for exercise participation behaviors in Türkiye.
Exercise motivation psychometric properties validity reliability exercise gains
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Fiziksel Uygunluk |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 5 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 4 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |