The aim of this study is to determine the relationship between metacognitive awareness, problem solving and multiple intelligence, and to examine the role of multiple intelligence in determining of metacognitive awareness and problem solving. A total of 450 Physical Education and Sport School students (153 female, 297 male) were voluntary participated in this study. Three different measurement tools were used in this study; Metacognitive Awareness Inventory (MAI), Problem Solving Inventory (PSI) and Multiple Intelligence Inventory (MI). Descriptive statistics, Pearson correlation and multiple regression analysis (enter) were applied on data. A positive linear correlation among metacognitive awareness, problem solving and multiple intelligence was found in the study (p<.01). Besides of that it is determined that multiple intelligence explained problem solving 25 % and metacognitive awareness 47 %. All these findings revealed that students’ level of metacognitive awareness, problem solving skills and multiple-intelligence areas are closely related with each other and these concepts supports each other as well.
Metacognition Problem solving Multiple Intelligence Physical Education and Sport
Bu çalışmanın amacı, üstbilişsel farkındalık, problem çözme ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve çoklu zekâ alanlarının, üstbilişsel farkındalık ve problem çözme becerileri üzerindeki rolünün incelenmesidir. Araştırmaya, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören 450 öğrenci (153 kadın ve 297 erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada, Üstbilişsel Farkındalık Envanteri (ÜFE), Problem Çözme Envanteri(PÇE) ve Çoklu Zekâ Envanteri (ÇZE) olmak üzere üç farklı ölçüm aracı kullanılmıştır. Elde edilen veri setine, tanımlayıcı istatistikler, Pearson momentler çarpımı korelasyon ve çoklu regresyon analizleri (enter yöntemi) uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, üstbilişsel farkındalık, problem çözme ve çoklu zekâ alanları arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir (p<.01). Bununla birlikte, çoklu zeka alanlarının problem çözmeyi % 25; üstbilişsel farkındalığı ise % 47 oranında açıkladığı belirlenmiştir. Tüm bu sonuçlar, öğrencilerin sahip oldukları üstbilişsel farkındalık düzeylerinin, problem çözme becerilerinin ve zekâ alanlarının birbirleriyle yakından ilişkili olduğunu ve tüm bu yapıların birbirlerini desteklediğini göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 25 Sayı: 3 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |