Bu çalışmanın amacı spor yeteneği ile akademik başarı ve çevre faktörleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü ÖzelYetenek Sınavı’na başvuran 609 birey incelenmiştir. Çalışma evreni dağınık özelliklere sahipbireylerden oluştuğundan; veri analizi ileri istatistik tekniklerinden karışımlı model (mixturemodels) ile yapılmıştır. M-Plus’ta hazırlanan kodlama (syntax), bağımlı değişken olan mekiksayısını etkileyen, bağımsız değişkenlerin (ÖSS puanı, Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı, cinsiyet, baba mesleği, anne mesleği, bölge, lise mezuniyet kolu) incelenmesi ve parametre tahminlemelerini yapmak üzere oluşturulmuştur. Heterojen olan çalışma evreni, karışımlı modeltekniği ile 2 ayrı homojen alt sınıfa ayrılmıştır (Bayesian Information Criterion (BIC) = 5108).5 homojen alt sınıf oluşumu için yapılan kodlamada en düşük BIC değeri sınıf 2 için elde edilmiştir. Bu da heterojen olan çalışma evreninin ideal olarak, 2 ayrı homojen alt-sınıfa (sub-population) bölünebileceğini göstermektedir. 609 katılımcıdan 488 birey ortak özellikler taşıdıklarından sınıf 1’e yerleştirilmiş olup, geriye kalan 121 birey de homojen olan ikinci sınıfa yerleştirilmişlerdir. Araştırmada, bireyin spor yeteneği ile akademik başarısı arasında doğrusalbir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, spor bilimleri alanındaki deneyselincelemeler için, analizi yapılacak olan veri setinin büyüklüğü durumunda; veri setinin heterojenliğini yok edip, homojen alt sınıflar çerçevesinde parametre tahminlemelerinin karışımlımodel tekniği ile sağlıklı bir şekilde yapılabileceği kanısına varılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2005 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 16 Sayı: 4 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |