Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Training Periodization: The Scientific Perspective of Historical Development

Yıl 2016, Cilt: 27 Sayı: 3, 133 - 148, 17.01.2017
https://doi.org/10.17644/sbd.296219

Öz

The purpose of this brief review is to provide some  understanding of developmental processes related with “periodization” and to provide a summary point of view to important contributions in these processes. For this purpose some understanding of the historical events and issues surrounding periodization were provided. Contrary to “Matveyev’s periodization” or “classic periodization” instead of long preparation short competition/match period, which is still valid for some sports, team and acyclic sports and many sports are enjoying more diverse and longer competition and much shorter preparation period. Verkhoshansky accuses Matveyev for accepting “pedagogical adaptation” instead of “biological adaptation” and accepts the “block training” as different training process and tries to compare Matveyev’s “parallel training load” with “block periodization”. Verkhoshansky tries to differentiate between the two training instead of accepting the two supplementing each other. Due to increasing number of competition and longer competition period, the athlete/coach had to strategically choose between the competitions both in individual and team sports. Borg’s 20 scale rating was modified to 10 scale rating trying to create some solutions to some problems encountered in periodization.

Kaynakça

  • Açıkada C. (2014a). Türkiye Voleybol Federasyonu: 4. Kademe Antrenör Kursu. Voleybolda Antrenman Planlaması: Periodizasyon ve Yarışma Periodu Sorunları. 17 Şubat 2014, Ankara.
  • Açıkada C. (2014b). Türkiye Atletizm Federasyonu, Olimpik Eğitim ve Ölçüm Kampı. 2014 Yılı için Antrenman Periodlaması Üzerine, İzmir.
  • Aşçı A, Açıkada C. (2007). Power production among different sports with similar maximum strength. The Journal of Strength & Conditioning Research, 21,10-16.
  • Apel JM, Lacy RM, Kell RT. (2011). A comparison of traditional and weekly undulating periodized strength training programs with total volume and intensity equated. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25, 694–703.
  • Baker D, Wilson G, Carlyon R. (1994). Periodization: the effect on strength of manipulating volume and intensity. The Journal of Strength & Conditioning Research, 8,235–242.
  • Bartolomei S, Hoffman JR, Merni F, Stout JR. (2014). A comparison of traditional and block periodized strength training programs in trained athletes. The Journal of Strength & Conditioning Research, 28, 990–997.
  • Bartolomei S, Stout JR, Fukuda DH, Hoffman JR, Merni F. (2015). Block vs. weekly undulating periodized resistance training programs in women.
  • The Journal of Strength & Conditioning Research, 29, 2679–2687.
  • Bompa TO. (1989). Physiological intensity values employed to plan endurance training. Track Technique, 108, 3435-3442.
  • Bompa TO. (1983). Theory and Methodology of Training: The Key to Athletic Performance. Second Edition. Kendall/Hunt Pub Comp.

Antrenman Periodizasyonu: Tarihsel Sürecin Bilim Boyutu

Yıl 2016, Cilt: 27 Sayı: 3, 133 - 148, 17.01.2017
https://doi.org/10.17644/sbd.296219

Öz

Bu çalışmanın amacı “periodizasyon”la ilgili gelişme süreçlerine ve bu süreçteki önemli katkılara özet bir bakış açısı ve anlayış sunmaktır. Bu amaçla periodizasyonun etkilendiği olası olaylar ele alınmış ve tarihsel gelişim sürecine özet olarak değinilmiştir. Matveyev’in adlandırdığı ve tercihen uzun hazırlık ve daha kısa olan yarışma periodu; günümüzde bazı spor dallarında geçerliliğini korumakla birlikte, birçok sporda ve özellikle takım sporlarında ve devinimli olmayan spor dallarında daha uzun yarışma/maç ve daha kısa hazırlık perioduna yer bırakmıştır. Bu nedenle bu yapısıyla “klasik periodizasyon” veya “Matveyev periodizasyonu” adı verilen periodizasyondan uzaklaşmak zorunda kalınmıştır. Verkhoshansky “biyolojik uyumlar” yerine “pedagojik uyumlar” üzerine Matveyev’in yoğunlaştığını; blok periodizasyonun (BP) farklı bir anlayış olduğunu ve bu nedenle ileriye sürülen BP farklı bir antrenman türü olduğunu ileri sürer ve “paralel antrenman yüklenmesi” ile “blok periodizasyonu” karşılaştırır. Her iki antrenman yönteminin birbirini tamamlayıcı unsurlar olmadığını ileri sürer. Artan yarışma sayısı ve uzayan yarışma periodu nedeniyle hem bireysel hem de takım sporlarında yarışma stratejisi izlenme zorunluluğu; yarışma periodunda sporcu/ antrenörlerin yarışma tercih etmelerine neden olmuştur. Bunun için Borg’un 20’lik skalasının amaca uygunluğunun araştırılarak 10’lu bir skalaya dönüşü ve periodizasyonda var olan bir soruna nasıl bir cevap arandığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Açıkada C. (2014a). Türkiye Voleybol Federasyonu: 4. Kademe Antrenör Kursu. Voleybolda Antrenman Planlaması: Periodizasyon ve Yarışma Periodu Sorunları. 17 Şubat 2014, Ankara.
  • Açıkada C. (2014b). Türkiye Atletizm Federasyonu, Olimpik Eğitim ve Ölçüm Kampı. 2014 Yılı için Antrenman Periodlaması Üzerine, İzmir.
  • Aşçı A, Açıkada C. (2007). Power production among different sports with similar maximum strength. The Journal of Strength & Conditioning Research, 21,10-16.
  • Apel JM, Lacy RM, Kell RT. (2011). A comparison of traditional and weekly undulating periodized strength training programs with total volume and intensity equated. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25, 694–703.
  • Baker D, Wilson G, Carlyon R. (1994). Periodization: the effect on strength of manipulating volume and intensity. The Journal of Strength & Conditioning Research, 8,235–242.
  • Bartolomei S, Hoffman JR, Merni F, Stout JR. (2014). A comparison of traditional and block periodized strength training programs in trained athletes. The Journal of Strength & Conditioning Research, 28, 990–997.
  • Bartolomei S, Stout JR, Fukuda DH, Hoffman JR, Merni F. (2015). Block vs. weekly undulating periodized resistance training programs in women.
  • The Journal of Strength & Conditioning Research, 29, 2679–2687.
  • Bompa TO. (1989). Physiological intensity values employed to plan endurance training. Track Technique, 108, 3435-3442.
  • Bompa TO. (1983). Theory and Methodology of Training: The Key to Athletic Performance. Second Edition. Kendall/Hunt Pub Comp.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Açıkada Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Açıkada, C. (2017). Antrenman Periodizasyonu: Tarihsel Sürecin Bilim Boyutu. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 133-148. https://doi.org/10.17644/sbd.296219

9551


SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ


Yayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi