Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ortamında algılanan
motivasyonel iklimin, kendini fiziksel algılama
üzerine tahmin edici etkisini araştırmaktır. Kesitsel
nitelikteki bu araştırmanın örneklem grubunu
oluşturan 2680 öğrenci (1378 kız, 1291 erkek) 14 farklı
devlet lisesinden (1088 9. sınıf, 832 10. sınıf, 592 11.
sınıf ve 157 12. sınıf) uygun örnekleme ile seçilmiştir.
“Üçlü Motivasyonel İklim Ölçeği” ve “Kendini Fiziksel
Algılama Envanteri” öğrencilere sınıf ortamında uygulanmıştır.
Aşamalı çoklu doğrusal regresyon analizi
sonuçları, lise beden eğitimi ortamında motivasyonel
iklimin, ergenlerin kendilerini fiziksel olarak algılamalarının
beş farklı boyutunun tahmin edicisi olduğunu
ortaya koymuştur. MANOVA sonuçları, algılanan motivasyonel
iklim ve kendini fiziksel algılama düzeyinde
sınıf ve cinsiyete göre anlamlı fark olduğunu ortaya
koymuştur. Çok değişkenli regresyon modelleri, öğrencilerin
beden eğitimi dersindeki performans kaçınımı
iklimi algısı arttıkça algılanan vücut çekiciliği
ve fiziksel öz-saygı düzeylerinin de düştüğünü ortaya koymuştur.
Beden eğitimi öğretmenlerine, öğrencilerin
performans kaçınımı iklimi algılarını destekleyen öğrenme
ortamları yaratacak uygulamalardan kaçınmaları
önerilmektedir.
Motivasyonel iklim Kendini fiziksel algılama Beden eğitimi Ergenler
The aim of this study was to analyse the predictive
effect of motivational climate on physical selfperception
in physical education environment. The
sample of this cross-sectional study was selected
with using convenience sampling method and it consisted
of 2680 high school students (1378 girls, 1291
boys) from 14 different public schools (1088 9th grader,
832 10th grader, 592 11th grader and 157 12th grader)
in central western city. “Trichotomous Motivational
Climate Scale” and “The Physical Self-Perception
Profile” were administered to the students in classroom
environment. MANOVA results revealed gender
and grade significant differences in perceived
motivational climate and physical self-perception.
According to the stepwise multiple linear regression
analysis results motivational climate in high school
physical education context predicts adolescents’ five
different aspects of physical self-perception. Multivariate
regression models showed that as perceived
performance avoidance climate in physical education increased, students’ perceived body attractiveness
and physical self-worth decreased. Physical education
teachers are suggested to avoid practices that provide
to create learning environments that nourish students’
performance avoidance climate perceptions.
Motivational climate Physical self-perception Physical education Adolescents
Konular | Spor Hekimliği, Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 28 Sayı: 1 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |