Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitiminde Motivasyonel İklimin Ergenlerin Kendini Fiziksel Algılama Düzeyleri Üzerine Yordayıcı Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 1, 1 - 10, 16.08.2017
https://doi.org/10.17644/sbd.337986

Öz

Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ortamında algılanan

motivasyonel iklimin, kendini fiziksel algılama

üzerine tahmin edici etkisini araştırmaktır. Kesitsel

nitelikteki bu araştırmanın örneklem grubunu

oluşturan 2680 öğrenci (1378 kız, 1291 erkek) 14 farklı

devlet lisesinden (1088 9. sınıf, 832 10. sınıf, 592 11.

sınıf ve 157 12. sınıf) uygun örnekleme ile seçilmiştir.

“Üçlü Motivasyonel İklim Ölçeği” ve “Kendini Fiziksel

Algılama Envanteri” öğrencilere sınıf ortamında uygulanmıştır.

Aşamalı çoklu doğrusal regresyon analizi

sonuçları, lise beden eğitimi ortamında motivasyonel

iklimin, ergenlerin kendilerini fiziksel olarak algılamalarının

beş farklı boyutunun tahmin edicisi olduğunu

ortaya koymuştur. MANOVA sonuçları, algılanan motivasyonel

iklim ve kendini fiziksel algılama düzeyinde

sınıf ve cinsiyete göre anlamlı fark olduğunu ortaya

koymuştur. Çok değişkenli regresyon modelleri, öğrencilerin

beden eğitimi dersindeki performans kaçınımı

iklimi algısı arttıkça algılanan vücut çekiciliği

ve fiziksel öz-saygı düzeylerinin de düştüğünü ortaya koymuştur.

Beden eğitimi öğretmenlerine, öğrencilerin

performans kaçınımı iklimi algılarını destekleyen öğrenme

ortamları yaratacak uygulamalardan kaçınmaları

önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1- Agbuga B, Xiang P. (2008). Achievement goals and their relations to self-reported persistence/effort in secondary physical education: A trichotomous achievement goal framework. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 179-191.
  • 2- Ames C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. In: Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise. (pp. 161-76). Champaign, IL: Human Kinetics
  • 3- Aşçı FH, Aşçı A, Zorba E. (1999). Cross-culturalvalidity and reliability of physical self-perception profile.International Journal of Sport Psychology, 30, 399-406.
  • SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ

Predictive Effect of Motivational Climate on Adolescents’ Physical Self-Perception in Physical Education

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 1, 1 - 10, 16.08.2017
https://doi.org/10.17644/sbd.337986

Öz

The aim of this study was to analyse the predictive

effect of motivational climate on physical selfperception

in physical education environment. The

sample of this cross-sectional study was selected

with using convenience sampling method and it consisted

of 2680 high school students (1378 girls, 1291

boys) from 14 different public schools (1088 9th grader,

832 10th grader, 592 11th grader and 157 12th grader)

in central western city. “Trichotomous Motivational

Climate Scale” and “The Physical Self-Perception

Profile” were administered to the students in classroom

environment. MANOVA results revealed gender

and grade significant differences in perceived

motivational climate and physical self-perception.

According to the stepwise multiple linear regression

analysis results motivational climate in high school

physical education context predicts adolescents’ five

different aspects of physical self-perception. Multivariate

regression models showed that as perceived

performance avoidance climate in physical education increased, students’ perceived body attractiveness

and physical self-worth decreased. Physical education

teachers are suggested to avoid practices that provide

to create learning environments that nourish students’

performance avoidance climate perceptions.

Kaynakça

  • 1- Agbuga B, Xiang P. (2008). Achievement goals and their relations to self-reported persistence/effort in secondary physical education: A trichotomous achievement goal framework. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 179-191.
  • 2- Ames C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. In: Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise. (pp. 161-76). Champaign, IL: Human Kinetics
  • 3- Aşçı FH, Aşçı A, Zorba E. (1999). Cross-culturalvalidity and reliability of physical self-perception profile.International Journal of Sport Psychology, 30, 399-406.
  • SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği, Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçe Erturan İlker Bu kişi benim

Özgür Mülazımoğlu Ballı

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erturan İlker, G., & Mülazımoğlu Ballı, Ö. (2017). Beden Eğitiminde Motivasyonel İklimin Ergenlerin Kendini Fiziksel Algılama Düzeyleri Üzerine Yordayıcı Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1-10. https://doi.org/10.17644/sbd.337986

9551


SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ


Yayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi