Bu araştırmanın
amacı hedef belirleme, imgeleme, içsel konuşma, performans öncesi rutin,
konsantrasyon ve kendini izleme (self monitoring) teknikleri kullanılarak
planlanan 10 haftalık psikolojik beceri antrenman programının genç
futbolcuların kaygı, özgüven, güdülenme, dikkat ve şut isabet oranlarına olan
etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 yılında Süper Toto
Süper Ligde oynayan profesyonel bir futbol kulübünün U16 ve U17 erkek altyapı
futbol takım oyuncuları oluşturmaktadır. Araştırmaya uygun örnekleme yöntemi
ile seçilen 30 oyuncu katılmış ve oyuncuların 15’i deney, 15’i kontrol grubu
olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında Sporda Kaygı Ölçeği 2 (SAS-2), Sporda
Güdülenme Ölçeği, Kendini Fiziksel Tanımlama Envanteri, D2 Dikkat Testi ve şut
parkuru kullanılmıştır. Ölçme araçları psikolojik beceri antrenman programı
başlamadan bir hafta önce öntest kapsamında, uygulama bittikten bir hafta sonra
ise sontest kapsamında uygulanmıştır. Elde edilen
verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarının sontest puanlarını
karşılaştırmak için tek faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda psikolojik beceri
antrenmanına katılan genç futbolcuların özgüven ve dikkat düzeylerinde anlamlı
farklılık görülürken somatik kaygı, endişe, güdülenme ve şut isabet puanlarında
farklılık görülmemiştir. Sonuç olarak hedef belirleme, imgeleme, içsel konuşma,
performans öncesi rutin, konsantrasyon ve kendini izleme teknikleri
kullanılarak hazırlanan 10 haftalık psikolojik beceri antrenmanı genç
futbolcuların özgüven ve dikkat düzeylerini olumlu yönde etkilediği
söylenebilir.
The purpose of
this study was to examine the impact of 10 weeks psychological skills training
program which included goal setting, imagery, self-talk, pre-performance
routine, concentration and self monitoring on the anxiety, motivation, self-esteem,
attention and shotting performance of youth football players. The sample of
this study consisted of soccer players from U16 and U17 team players of one
soccer club which competed at Turkish Super league during 2016-2017 season. 30
soccer players were seleceted by using convenient sampling and were assigned to
experiemental and control group equally.
The Sport Anxiety Scale-2, The Sport Motivation Scale (Adolescent
version), Physical Self-Description Questionnaire (Self-esteem subscale), D2
Attention Test and shotting performance were used as a data collection
instruments. Data were collected from both experiemental and control group
before and after 10 week psycholoıgical skill training. Data were analysed by
using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results of the study indicated that
the psychological skill training program had a significant influence on
self-esteem and attention but there was no significant differences in somatic
anxiety, worry, motivation and shooting performance bewteen experiemental and
control group. It can be concluded that the psychological skill training
program that consist of goal setting, imagery, self-talk, pre-performance
routine, concentration and self monitoring techniques influence youth soccer
players’ self-esteem and attention
levels positively.
Psychological skill training Anxiety Motivation Self-esteem Attention
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 29 Sayı: 3 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |