Bu çalışmanın amacı, organize edilmiş sporlara katılan çocukların, spesifik zaman dilimlerinde (toplam hafta, hafta içi, okul içi, okul dışı, hafta sonu, cumartesi, pazar, spor yapılan günler ve spor yapılmayan günlerde) adım sayılarını incelemek ve adım sayılarının önerilen düzeyde olup olmadığını belirlemektir. Bu çalışmaya gönüllü olarak 41 erkek ve 39 kız (11.97 ± 0,84 yıl) çocuk katılmıştır. Çocukların boy ve vücut ağırlıkları ölçümü yapılmış ve ActiGraph wGT3x-BT marka akselerometreler, elastik kemer aracılığı ile çocukların baskın olan el bileğine giyilerek adım sayıları belirlenmiştir. Bu cihazı katılımcılardan 7 gün boyunca giymeleri istenmiştir. Hem kız hem de erkek çocukların spesifik zaman dilimleri arasındaki farkın incelenmesinde Bağımsız Örneklem T-Testi analizi uygulanmıştır. Çocukların tüm hafta, hafta içi, okul içi, cumartesi, spor yapılan günler ve spor yapılmayan günlerdeki adım sayıları bakımından cinsiyetler arasında anlamlı fark elde edildiği ve erkek çocukların adım sayısının kız çocuklarınkinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır (p <0,05). Erkek çocukların okul içi ve okul dışına ait adım sayıları arasında anlamlı fark elde edilmemiştir (p >0,05). Haftalık ortalama adım sayısı bakımından kız çocukların %56.4’ü, erkek çocukların ise %51.2’si önerilen adım sayısını karşılamışlardır. Kız ve erkek çocukların spor yapılan günlerde attıkları adım sayılarının spor yapılmayan günlerden daha yüksek olduğu saptanmıştır (p <0,05). Hem kızların hem de erkeklerin hafta içi günlere ait adım sayıları, hafta sonundan daha fazladır (p <0,05). Erkek çocukların haftalık ortalama, hafta içi, okul içi, cumartesi günü, spor yapılan ve spor yapılmayan günlere ait adım sayılarının kız çocukların adım sayılarından daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır (p <0,05). Kız çocukları için önerilen adım sayısına ulaşma oranının en yüksek olduğu zaman diliminin (%84,6) spor yapılan günlerin olduğu görülmüştür. Hem kız hem de erkek çocukların hafta içi adım sayılarının hafta sonuna kıyasla daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca kız ve erkek çocukların spor yapılan günlerde attıkları adım sayısının spor yapılmayan günlerden daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Çocuklar adım sayısı okul içi okul dışı organize edilmiş sporlar
Çalışmamda ölçüm için gerekli olan cihazları kullanmak adına yardımlarını esirgemeyen Doç. Dr. Irmak Hürmeriç ALTUNSÖZ ve Doç.Dr. Hüsrev TURNAGÖL ve çalışma ekibine teşekkürlerimi sunuyorum. Ayrıca Ölçümlerde ve çalışmanın belli aşamalarında yardımlarını esirgemeyen Evrim ÜNVER, Tolga ATALAR, Muhammed Mustafa ATAKAN, Serhat SAĞINÇ, Onur Deniz İŞLER ve eşi Nergiz İŞLER’e teşekkürlerimi borç bilirim.
This study aimed to calculate the step counts of children who regularly participate in organized sports within specific time periods (weekday, weekend, school time, out-of-school, sports days, days without sports) and to determine whether they reach the recommended activity level. Forty-one boys and 39 girls (11.97±.84 yrs. for all participants) participated in this study voluntarily. Step counts were determined by using ActiGraph wGT3x-BT. It was worn on their dominant wrist for seven days. An Independent Samples t-test was used to examine the difference between the genders. A Paired-Samples t-Test was used to compare the step counts of specific periods in both girls and boys. There were significant differences in step counts between boys and girls in terms of the whole week, weekdays, school time, Saturdays, sports days, and non-sports days, and boys reached more step counts than girls (p<0.05). No significant difference was found between school time and out of school time for boys. Weekly average, 56.4% of girls and 51.2% of boys meet the recommended number of steps. The number of steps taken by both girls and boys during the sport days was more than non-sport days (p <0,05). Moreover, girls and boys on weekdays took more the number of steps than on a weekend (p <0,05). In conclusion, boys reached more number of steps than girls in terms of the weekly average, weekdays, school time, Saturday, sports days, and non-sports days. The period in which the rate of reaching the recommended step counts for girls was highest (84.6%) on sports days. Both girls and boys had higher step counts on weekdays than on the weekends. The number of steps for both girls and boys on sports days was more than non-sport days.
Children step count school time out of school time organized sports
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 31 Sayı: 4 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |