Bu çalışma, İnönü Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin kişilik özellikleri ve cinsiyetleri ile spor koçluğu tercihleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modeline dayanan çalışmaya, yaşları 18 ile 24 (M = 20,5, SD = 1,7) arasında değişen toplam 243 katılımcı (141 erkek ve 102 kadın) dahil edilmiştir. Katılımcıların kişilik özellikleri Beş Faktör Kişilik Envanteri ile değerlendirilirken, koçluk tercihleri Spor için Liderlik Ölçeği kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler, bağımsız örneklem t-testi ve çoklu regresyon analizi yöntemleriyle incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, cinsiyetin kişilik özellikleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür. Erkekler dışa dönüklük ve öz disiplin puanlarında daha yüksek değerlere sahipken, kadınların uyumluluk, duygusal dengesizlik (nevrotizm) ve deneyime açıklık özelliklerinde daha başarılı oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, koçluk tercihleri incelendiğinde erkeklerin otoriter (otokratik) koçluk stilini anlamlı ölçüde daha fazla tercih ettikleri, kadınların ise eğitim ve öğretim odaklı koçluk stilini tercih ettikleri görülmüştür. Kişilik özellikleri analizlerine göre, deneyime açıklık özelliğinin eğitim ve öğretim koçluk türü üzerinde olumlu bir etkisi olduğu, uyumluluk özelliğinin ise yalnızca eğitim ve öğretim koçluk türüne pozitif bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Dışa dönüklüğün otoriter koçluk türü üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, demokratik ve ödüllendirici davranışsal koçluk türleri üzerinde herhangi bir kişilik özelliğinin anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak, elde edilen bulgular, cinsiyetin hem kişilik özellikleri hem de koçluk tercihleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu, ayrıca kişilik özelliklerinin de koçluk tercihleri üzerinde belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
This study aims to examine the relationship between the personality traits and genders of students from the Faculty of Sports Sciences at Inonu University and their preferences for sports coaching. Based on a relational survey model, the study involved 243 participants, consisting of 141 males and 102 females aged between 18 and 24 (Mage = 20.5, SD = 1.7). The personality traits of the participants were assessed using the Five Factor Personality Inventory, while their coaching preferences were evaluated using the Leadership Scale for Sport. The data were analyzed using independent samples t-tests and multiple regression analysis methods. According to the analysis results, gender has shown a significant effect on personality traits. Men scored higher in extraversion and self-discipline, whereas women were found to excel in agreeableness, neuroticism, and openness to experience. Additionally, the examination of coaching preferences revealed that men significantly favored the autocratic coaching style, while women preferred the educational and instructional coaching style. According to analyses of personality traits, the characteristic of openness to experience has a positive effect on the coaching types of education and training, while agreeableness has a positive impact solely on the education and training coaching type. Extraversion has shown a significant and positive effect on the autocratic coaching type. However, no personality traits have had a significant effect on the democratic and rewarding behavioral coaching types. In conclusion, the findings indicate that gender has a significant effect both on personality traits and coaching preferences, while personality traits themselves also play a determinative role in coaching preferences.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 2 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |