BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA BİLİNİRLİĞİ, MARKA TERCİHİ VE KULLANIM NEDENLERİNİN BELİRLENMESİ: KASTAMONU İLİNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2015, Sayı: 22, 203 - 216, 01.12.2015

Öz

Marka kavramı; tüketim söz konusu olduğunda tüketicilere karar verme aşamasında büyük kolaylıklar sağlamaktadır. Bunun sebebi olarak tüketicilerin ürün hakkındaki kalite, fiyat, performans vb. gibi algılamalarının marka sayesinde olduğu söylenebilir. Bu çalışma Kastamonu şehir merkezinde yapılmış ve tüketicilerin marka bilinirliği ile marka kullanımı arasındaki durum araştırılmıştır. Ayrıca tüketicilerin markaları kullanım nedenleri ortaya konmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre tüketicilerin ilk aklına gelen markaların çoğunlukla kullandıkları marka olduğu ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • AAKER, D. (2010) Building Strongs Brands, Sidney, Pocket Books
  • AAKER, D. (2014) Markalama: Başarıya Ulaştıran 20 Temel İlke, çev.: N. Özata, İstanbul, MediaCat.
  • BENNET, P. D. (1995) Dictionary of Marketing Terms, 2. Edition, McGrew – Hill, Lincolnwood.
  • BLYTHE, J. (2001) Pazarlama İlkeleri, çev.: Yavuz Odabaşı, Eskişehir, Bilim Teknik
  • BRUCKS, M., V. A. Zeithaml & G. Naylor (2000) “Priceand Brand Name As Indicators of Quality Dimensions for Consumer Durables”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.: 28, No. 3, pp 359-374. http://jam.sagepub.com/cgi/content/abstract/28/3/359
  • ÇİFCİ, S. & R. Cop (2007) “Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı: 512
  • HEILMAN, C. M., D. Bowman & G. P. Wright (2000) “The Evolution of Brand Preferences and Choice Behaviors of Consumers New to a Market”, Journal of Marketing Research, Vol. 37, No. 2 (May), pp. 139-155, http://www.jstor.org/stable/1558496.
  • KARDEŞ, İ. (2011) “Markaların Çevre Dostu Uygulamalarının Tüketicinin Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi” Ege Akademik Bakış, Cilt: 11, Sayı: 1, Ocak, ss. 165-177
  • KOTLER, P. (1997) Marketing Management, Prentice Hall International Inc., New Jersey.
  • MACDONALD, E. K. & B. M. Sharp (2000) “Brand Awareness Effects on Consumer Decision Making for a Common, Repeat Purchase Product: A Replication”, Journal of Business Research 48, 5–15
  • MARANGOZ, M. (2006) “Tüketicilerin Marka Fonksiyonu Algılamaları İle Satın Alma Sonrası Davranışları Arasındaki İlişki”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi Cilt: 21 Sayı: 2, ss: 107-128 http://iibf.deu.edu.tr/deuj/index.php/cilt1-sayi1/article/view/204
  • McCARTHY, F. D. (1981) “Quality Effects in Consumer Behaviour”, The Pakistan Development Review, Vol. 20, No. 2 (Summer 1981), pp. 133-150 http://www.jstor.org/stable/41258562
  • MELA, C. F., S. Gupta & D. R. Lehmann (1997) “The Long-Term Impact of Promotionand Advertising on Consumer Brand Choice”, Journal of Marketing Research, VolXXXIV, 248-261 http://www.researchgate.net/profile/Carl_Mela/publication/2404804 51_The_Long_- _Term_Impact_of_Promotion_and_Advertising_on_Consumer_Bra nd_Choice/links/0f31753cd54ac532ce000000.pdf
  • NAKİP, M. (2006) Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, 2. Baskı, Ankara, Seçkin Yayınları
  • NELSON, P. (1970) “Information and Consumer Behavior”, Journal of PoliticalEconomy, Vol. 78, No. 2 (Mar. - Apr., 1970), pp. 311-329 http://www.jstor.org/stable/1830691
  • RUBINI, A. (2010) The Role Of Brand In Consumer Behavior Case: How Sneakers Have Turned Into Status Symbols. Business Administration Bachelor’s thesis, Kuopio http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16097/Rubini_Andrea .pdf
  • TEK, Ö. B. & E. Özgül (2013) Modern Pazarlama İlkeleri, 4. Baskı, İzmir, Birleşik Matbaacılık
  • YADİN, D. (2002) The International Dictionary of Marketing: over 2000 professional terms&techniques. London, Kogan Page Limited http://www.markayoneticisi.com/indir/belgeler/ingilizce/Dictionary_ of_marketing.pdf http://www.retailturkiye.com/fmcg-ve-retail-pazari/nielsen-markalararastirmasi-yayinlandi(28.02.2015) http://www.researchgate.net/profile/Byron_Sharp/publication/222298735_Br and_Awareness_Effects_on_Consumer_Decision_Making_for_a_C ommon_Repeat_Purchase_Product_A_Replication/links/0deec52a62 b23a7dec000000.pdf
  • http://www.onlinedergi.com/makaledosyalari/51/pdf2011_1_14.pdf
  • http://ekonomikyorumlar.com.tr/dergiler/makaleler/512/Sayi_512_Makale_0 5.pdf

DETERMINATION OF BRAND AWARENESS, BRAND PREFERENCE AND REASONS OF USAGE: AN APPLICATION IN KASTAMONU CITY

Yıl 2015, Sayı: 22, 203 - 216, 01.12.2015

Öz

Concept of brand provides consumers with great convenience during decision-making phase for purchasing. For this reason, it can be said that customers’ perceptions on quality, price, performance ect. develop on the base of brand. The data used in this paper come from a study conducted in the city centre of Kastamonu on the relations between customers brand awareness and brand usage. Additionally, the reasons of customers for brand preferences are put forth. According to results obtained from the research; brands coming first into consumers’ mind are the ones used mostly by them

Kaynakça

  • AAKER, D. (2010) Building Strongs Brands, Sidney, Pocket Books
  • AAKER, D. (2014) Markalama: Başarıya Ulaştıran 20 Temel İlke, çev.: N. Özata, İstanbul, MediaCat.
  • BENNET, P. D. (1995) Dictionary of Marketing Terms, 2. Edition, McGrew – Hill, Lincolnwood.
  • BLYTHE, J. (2001) Pazarlama İlkeleri, çev.: Yavuz Odabaşı, Eskişehir, Bilim Teknik
  • BRUCKS, M., V. A. Zeithaml & G. Naylor (2000) “Priceand Brand Name As Indicators of Quality Dimensions for Consumer Durables”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.: 28, No. 3, pp 359-374. http://jam.sagepub.com/cgi/content/abstract/28/3/359
  • ÇİFCİ, S. & R. Cop (2007) “Marka ve Marka Yönetimi Kavramları: Üniversite Öğrencilerinin Kot Pantolon Marka Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma”, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Cilt: 44 Sayı: 512
  • HEILMAN, C. M., D. Bowman & G. P. Wright (2000) “The Evolution of Brand Preferences and Choice Behaviors of Consumers New to a Market”, Journal of Marketing Research, Vol. 37, No. 2 (May), pp. 139-155, http://www.jstor.org/stable/1558496.
  • KARDEŞ, İ. (2011) “Markaların Çevre Dostu Uygulamalarının Tüketicinin Marka Tercihi Üzerindeki Etkisi” Ege Akademik Bakış, Cilt: 11, Sayı: 1, Ocak, ss. 165-177
  • KOTLER, P. (1997) Marketing Management, Prentice Hall International Inc., New Jersey.
  • MACDONALD, E. K. & B. M. Sharp (2000) “Brand Awareness Effects on Consumer Decision Making for a Common, Repeat Purchase Product: A Replication”, Journal of Business Research 48, 5–15
  • MARANGOZ, M. (2006) “Tüketicilerin Marka Fonksiyonu Algılamaları İle Satın Alma Sonrası Davranışları Arasındaki İlişki”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi Cilt: 21 Sayı: 2, ss: 107-128 http://iibf.deu.edu.tr/deuj/index.php/cilt1-sayi1/article/view/204
  • McCARTHY, F. D. (1981) “Quality Effects in Consumer Behaviour”, The Pakistan Development Review, Vol. 20, No. 2 (Summer 1981), pp. 133-150 http://www.jstor.org/stable/41258562
  • MELA, C. F., S. Gupta & D. R. Lehmann (1997) “The Long-Term Impact of Promotionand Advertising on Consumer Brand Choice”, Journal of Marketing Research, VolXXXIV, 248-261 http://www.researchgate.net/profile/Carl_Mela/publication/2404804 51_The_Long_- _Term_Impact_of_Promotion_and_Advertising_on_Consumer_Bra nd_Choice/links/0f31753cd54ac532ce000000.pdf
  • NAKİP, M. (2006) Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, 2. Baskı, Ankara, Seçkin Yayınları
  • NELSON, P. (1970) “Information and Consumer Behavior”, Journal of PoliticalEconomy, Vol. 78, No. 2 (Mar. - Apr., 1970), pp. 311-329 http://www.jstor.org/stable/1830691
  • RUBINI, A. (2010) The Role Of Brand In Consumer Behavior Case: How Sneakers Have Turned Into Status Symbols. Business Administration Bachelor’s thesis, Kuopio http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16097/Rubini_Andrea .pdf
  • TEK, Ö. B. & E. Özgül (2013) Modern Pazarlama İlkeleri, 4. Baskı, İzmir, Birleşik Matbaacılık
  • YADİN, D. (2002) The International Dictionary of Marketing: over 2000 professional terms&techniques. London, Kogan Page Limited http://www.markayoneticisi.com/indir/belgeler/ingilizce/Dictionary_ of_marketing.pdf http://www.retailturkiye.com/fmcg-ve-retail-pazari/nielsen-markalararastirmasi-yayinlandi(28.02.2015) http://www.researchgate.net/profile/Byron_Sharp/publication/222298735_Br and_Awareness_Effects_on_Consumer_Decision_Making_for_a_C ommon_Repeat_Purchase_Product_A_Replication/links/0deec52a62 b23a7dec000000.pdf
  • http://www.onlinedergi.com/makaledosyalari/51/pdf2011_1_14.pdf
  • http://ekonomikyorumlar.com.tr/dergiler/makaleler/512/Sayi_512_Makale_0 5.pdf
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27MB43ZA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Çağlar Çakmak Bu kişi benim

Bekir Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çakmak, A. Ç., & Özkan, B. (2015). MARKA BİLİNİRLİĞİ, MARKA TERCİHİ VE KULLANIM NEDENLERİNİN BELİRLENMESİ: KASTAMONU İLİNDE BİR UYGULAMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(22), 203-216.

.