BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERSPECTIVE OF QUR’AN ON IDOLSAND THE PSYCHOLOGY OF IDOLIZING

Yıl 2015, Sayı: 21, 277 - 302, 01.06.2015

Öz

Human beingsare need of believing and worshipping a superior entity in everyera, situation, and circumstances. This need has been compensated by the prophets and religions sent by the Creator. Therefore, for a believer in Allah, the concept of worshipping Allah provided peace and trust and also answered the believer’s seek forunderstanding. However, people who deviated from the belief of oneness (tawheed), have attempted to satisfy their nature of believing and worshipping in different ways throughout centuries. To establish this attempt, they worshipped spirits, natural forces, various objects, the characters of tales /mythologies/stories animals and humans. İdolizm stillexists in countries, whicharesaidto be developedscience, andcivilization in the contemporary world. In Rome, the Stones that have the painted footprints of Saint Pietro has been eroded by constant kissing and worshipping so that the stones had to be replaced by other Stones that have the same paintings. The idols that depict Prophet Jesus, Mary, orSaints, and the cows in India are stil immune from criticism. In this article, the reasons that human beings feel the need for religion and the idea of God; whether the idea of God has been formed and improved by the Creator informing and teaching its own existence or by the urge of believing in a superior power; idols and the psychology of idolizing are going to be addressed from the perspective of Qur’an and sociology.It is hoped that knowledge given about this issue leads the person to contemplate and beware

Kaynakça

  • ABDULBAKİ, M. Fuad; Mu'cemul-Müfehres li el-fazı'l-Kur'an, Kahire, 2001.
  • ADASAL, Rasim; Yeryüzü Tanrıları, Liderler, Komutanlar ve Kahramanlar Psikolojisi, Minnetoğlu Yay. İst., 1979.
  • AFİF el Tabbara; Ruh-u din'il İslam-, Beyrut 2001.
  • AKSEKİ, Ahmet Hamdi; İslam Dini, Diyanet İşleri Yayınları, Ankara 1950.
  • ARICAN, Kazım; Spinoza'nın Tanrı Anlayışı, İz Yay.,İst, 2004.
  • ARIK Emin; Ateizmden İnanca, Marifet Yay. İst. 1997.
  • ARVASİ, Ahmet; Türkıİslam Ülküsü, Ocak Yay. Ankara, 1983
  • ATAY, Hüseyin; Cehaletin Tarihi, Atay Yay., Ankara, 2011.
  • AYVERDİ, İlhan; Misalli Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşr. İst. 2008.
  • BUBER Martin; Tanrı Tutulması, Kaktüs Yay. Ankara, 2000.
  • CARLOS, Madrigal; Üç Tanrı mı, Tek Tanrı mı?, Bütün Dünya Yay. İst, 2002.
  • ÇAĞLAR, Sait-Vakkas, Gözlügil Musa; Topluma Yönelen Tehdit Satanizm, T.C. İçişleri Bak. Yay. Ankara, 2004.
  • DANİŞMEND, İsmail Hami; İzahlı İslam Tarihi Kronolojisi, İst. 1960.
  • DESCARTES Renê; MeditationMetapiysiye (Pup Paris, 1963 Çev. Medar Atıcı, Cogitoderg. 1997.
  • DIRAZ, Muhammed Abdullah; ed-Din, Mektebetü'l-eyman, Kahire,
  • DOĞAN D. Mehmet; Batılılaşma İhaneti, Dergah Yay., İst. 1975
  • EBU'L-Münzir; Hişamu'l-el-KelbîKitabu'l-esnam, thk. Ahmet Zeki Paşa, Kahire, 1924.
  • ELLIADE Mircae; Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Çev. Ali Berktay, Kabale Yay. İst. 2003.
  • EL-RAGIB el İsfehanî; el-Müfredat, Kahraman Yay. İst. 1986.
  • FRITJIT, Cebra; Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, çvr. Mustafa Armağan, İst. 1989.
  • GUENON, Renê; Doğu ve Batı, trc. Fahrettin Arslan, Yeryüzü Yay. İst. 1990.
  • Halikarnas Balıkçısı, Anadolu Tanrıları, Bilgi Yay. İst. 1983.
  • HAVVA, Said; el Esas fi't-tefsir, Şamil Yay.,İst, 1989.
  • Heyet, Bütün Yönleriyle Asrı Saadette İslam, Beyan Yay. İst. 1995.
  • HEYKEL, Muhammed; Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v.), İnkılap ktb, İst. 1985
  • Ibn Cerir et-Taberi, Camiu'l-beyan, Trc. Heyet, Mısır 1324.
  • İbn Hişam, es-Sîretu’n-Nebeviyye, Kahire, 2010.
  • İbn Kelbî, Putlar Kitabı, trc. Beyza Düşüngen, A.Ü.İ.F.Yay. Ankara, 1968.
  • İbn Manzur, Lisanü'l-Arab, Beyrut,1996 XII.
  • KAREN, Amstong; Tanrının Tarihi, Çev. Oktay Özel-Hamide Koyukan- Kudret Emiroğlu, Ayraç Yay., Ankara, 2008.
  • KÖSEMİHAL, N. Şazi; Durkheim Sosyolojisi, İst., 1971.
  • M. Guyeau, L'irregilion de L'avenir, Paris, 1900.
  • MEISTER, Echkart; Tanrı ve İnsan, İst., 1990.
  • MERİÇ Cemil; Bu Ülke, İletişim Yay. İst. 1985.
  • MURAD, Mehmet; Tarih-i Umumî, Dersaadet, 1338.
  • MUSTAFA, Erdem; Hz. Âdem, İlk İnsan, D.İ.B. Yay., 1994.
  • SAİD, Cevdet; Bireysel ve Toplumsal Değişimin Yasaları, Çev. İlhan Kutluer, İnsan Yay. İst 1984.
  • SARICIK, Murat; İnanç ve Zihniyet Olarak Cahiliye, Nesil Yay, İst. 2004.
  • SARIKÇIOĞLU, Ekrem; Başlangıcından Günümüze Dinler Tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta, 2011.
  • SCHIMMEL, Anne Marie; Dinler Tarihine Giriş, A.Ü.İ.F. Yay. 1955.
  • SEOGNAMILLO, Giovonni; Batının İnanç Temelleri, Dergah Yay., İst., 1976.
  • SÖNMEZ, Murat; Heykelizm İdeolojisi, Yeni Asya Gazetesi Eki, Elif, 27-7- 1997.
  • SWIN, Richard; Tanrı Var mı?, Akbaş Yay., Bursa, 2011.
  • ŞEKER, Mehmet Yavuz; Şeytan ve Gerçeği, İzmir, 1999.
  • ŞEMSEDDİN, M., Tarihi Edyan, Derseadet, 1338.
  • ŞEN, Seyyit Ahmet; Devletin Tanrılaşması, Timaş Yay. İst. 1996.
  • TABERİ, Ebu Muhammed bin Cerir, Beyrut, 1986.
  • TAPLAMACIOĞLU, Mehmet; Karşılaştırmalı Dinler Tarihi, Ankara, 1966.
  • Toynbee, Arnold; Tanrı Açısından Din, Çev. İbrahim Canan, Ufuk Yay., İstanbul, 2008.
  • Tümer, Günay-Küçük, Abdurrahman; Dinler Tarihi, Ocak Yay. Ankara, 1993.
  • Ulvi, Mehmetoğlu Ali; Tanrı Tasavvuru, Çamlıca Yay., İst., 2011.
  • Ülken, Hilmi Ziya; Dinî Sosyoloji, İ.Ü.E.F. Yay. 1943.
  • Vatandaş, Celaleddin, Tevhid ve Değişim, Pınay yay. İst. 1995.
  • Yılmaz, Abdullah; Fazıl Necip ve Tabu; Milli Gazete 16/6/1988.

KUR'AN PERSPEKTİFİNDEN PUT EDİNME VE PUTLAŞ(TIR)MA PSİKOLOJİSİ

Yıl 2015, Sayı: 21, 277 - 302, 01.06.2015

Öz

İnsan; her çağda, her durum ve koşulda “üstün bir varlığa” tapınma ve inanma ihtiyacı duyar. İnsanoğlunun bu ihtiyacı yaratıcı tarafından gönderilen peygamberler ve dinler tarafından karşılanmıştır. Bu sebeple, Allah’a inanan bir insan için “tapınma” veya “ ibadet” kavramı; hem barışı ve huzuru sağlamakta hem de insanların anlama ve araştırma ihtiyaçlarına cevap vermektedir. Bununla birlikte “tevhit” inancından sapmış olan insanlar, çağlar boyunca tabiatlarına uygun çok farklı inanç ve ibadet yolları denediler. Bu deneme girişimlerinde “tevhit” inancından sapmış olan bu insanlar; ruhlara, tabiat kuvvetlerine, çeşitli hayvan ve insan hikayelerinden oluşan mitolojilere, masallardaki karakterlere ve çeşitli varlıklara inandılar ve ibadet ettiler. Putperestlik, çağdaş dünyada bilim, medeniyet ve düşünce alanlarında gelişmiş ülkelerde de hala varlığını sürdürmektedir. Nitekim Roma’daki “Aziz Pietro’nun” ayak izlerini taşıyan boyalı birbiri üzerine yerleştirilmiş olan taşların “ öpmekten” ve “yüz sürmekten” aşındırılması bunun en iyi örneğidir. Peygamber İsa’nın, Meryem Ana’nın ve diğer Azizlerin tasviri resimleri ikonları, Hindistan’daki “ ineklere saygı” hala varlığını devam ettirmektedir, kaldırılmamışlardır. Bu makalede insanların “din” ve “Tanrı” inancına ihtiyaç duymalarının nedenleri, üstün bir güce inanma güdüsünün veya düşüncesinin Tanrı tarafından verilip verilmediği, puta tapınma psikolojisi Kur’an ve sosyoloji açısından sıra ile ele alınacaktır

Kaynakça

  • ABDULBAKİ, M. Fuad; Mu'cemul-Müfehres li el-fazı'l-Kur'an, Kahire, 2001.
  • ADASAL, Rasim; Yeryüzü Tanrıları, Liderler, Komutanlar ve Kahramanlar Psikolojisi, Minnetoğlu Yay. İst., 1979.
  • AFİF el Tabbara; Ruh-u din'il İslam-, Beyrut 2001.
  • AKSEKİ, Ahmet Hamdi; İslam Dini, Diyanet İşleri Yayınları, Ankara 1950.
  • ARICAN, Kazım; Spinoza'nın Tanrı Anlayışı, İz Yay.,İst, 2004.
  • ARIK Emin; Ateizmden İnanca, Marifet Yay. İst. 1997.
  • ARVASİ, Ahmet; Türkıİslam Ülküsü, Ocak Yay. Ankara, 1983
  • ATAY, Hüseyin; Cehaletin Tarihi, Atay Yay., Ankara, 2011.
  • AYVERDİ, İlhan; Misalli Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşr. İst. 2008.
  • BUBER Martin; Tanrı Tutulması, Kaktüs Yay. Ankara, 2000.
  • CARLOS, Madrigal; Üç Tanrı mı, Tek Tanrı mı?, Bütün Dünya Yay. İst, 2002.
  • ÇAĞLAR, Sait-Vakkas, Gözlügil Musa; Topluma Yönelen Tehdit Satanizm, T.C. İçişleri Bak. Yay. Ankara, 2004.
  • DANİŞMEND, İsmail Hami; İzahlı İslam Tarihi Kronolojisi, İst. 1960.
  • DESCARTES Renê; MeditationMetapiysiye (Pup Paris, 1963 Çev. Medar Atıcı, Cogitoderg. 1997.
  • DIRAZ, Muhammed Abdullah; ed-Din, Mektebetü'l-eyman, Kahire,
  • DOĞAN D. Mehmet; Batılılaşma İhaneti, Dergah Yay., İst. 1975
  • EBU'L-Münzir; Hişamu'l-el-KelbîKitabu'l-esnam, thk. Ahmet Zeki Paşa, Kahire, 1924.
  • ELLIADE Mircae; Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Çev. Ali Berktay, Kabale Yay. İst. 2003.
  • EL-RAGIB el İsfehanî; el-Müfredat, Kahraman Yay. İst. 1986.
  • FRITJIT, Cebra; Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, çvr. Mustafa Armağan, İst. 1989.
  • GUENON, Renê; Doğu ve Batı, trc. Fahrettin Arslan, Yeryüzü Yay. İst. 1990.
  • Halikarnas Balıkçısı, Anadolu Tanrıları, Bilgi Yay. İst. 1983.
  • HAVVA, Said; el Esas fi't-tefsir, Şamil Yay.,İst, 1989.
  • Heyet, Bütün Yönleriyle Asrı Saadette İslam, Beyan Yay. İst. 1995.
  • HEYKEL, Muhammed; Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v.), İnkılap ktb, İst. 1985
  • Ibn Cerir et-Taberi, Camiu'l-beyan, Trc. Heyet, Mısır 1324.
  • İbn Hişam, es-Sîretu’n-Nebeviyye, Kahire, 2010.
  • İbn Kelbî, Putlar Kitabı, trc. Beyza Düşüngen, A.Ü.İ.F.Yay. Ankara, 1968.
  • İbn Manzur, Lisanü'l-Arab, Beyrut,1996 XII.
  • KAREN, Amstong; Tanrının Tarihi, Çev. Oktay Özel-Hamide Koyukan- Kudret Emiroğlu, Ayraç Yay., Ankara, 2008.
  • KÖSEMİHAL, N. Şazi; Durkheim Sosyolojisi, İst., 1971.
  • M. Guyeau, L'irregilion de L'avenir, Paris, 1900.
  • MEISTER, Echkart; Tanrı ve İnsan, İst., 1990.
  • MERİÇ Cemil; Bu Ülke, İletişim Yay. İst. 1985.
  • MURAD, Mehmet; Tarih-i Umumî, Dersaadet, 1338.
  • MUSTAFA, Erdem; Hz. Âdem, İlk İnsan, D.İ.B. Yay., 1994.
  • SAİD, Cevdet; Bireysel ve Toplumsal Değişimin Yasaları, Çev. İlhan Kutluer, İnsan Yay. İst 1984.
  • SARICIK, Murat; İnanç ve Zihniyet Olarak Cahiliye, Nesil Yay, İst. 2004.
  • SARIKÇIOĞLU, Ekrem; Başlangıcından Günümüze Dinler Tarihi, Fakülte Kitabevi, Isparta, 2011.
  • SCHIMMEL, Anne Marie; Dinler Tarihine Giriş, A.Ü.İ.F. Yay. 1955.
  • SEOGNAMILLO, Giovonni; Batının İnanç Temelleri, Dergah Yay., İst., 1976.
  • SÖNMEZ, Murat; Heykelizm İdeolojisi, Yeni Asya Gazetesi Eki, Elif, 27-7- 1997.
  • SWIN, Richard; Tanrı Var mı?, Akbaş Yay., Bursa, 2011.
  • ŞEKER, Mehmet Yavuz; Şeytan ve Gerçeği, İzmir, 1999.
  • ŞEMSEDDİN, M., Tarihi Edyan, Derseadet, 1338.
  • ŞEN, Seyyit Ahmet; Devletin Tanrılaşması, Timaş Yay. İst. 1996.
  • TABERİ, Ebu Muhammed bin Cerir, Beyrut, 1986.
  • TAPLAMACIOĞLU, Mehmet; Karşılaştırmalı Dinler Tarihi, Ankara, 1966.
  • Toynbee, Arnold; Tanrı Açısından Din, Çev. İbrahim Canan, Ufuk Yay., İstanbul, 2008.
  • Tümer, Günay-Küçük, Abdurrahman; Dinler Tarihi, Ocak Yay. Ankara, 1993.
  • Ulvi, Mehmetoğlu Ali; Tanrı Tasavvuru, Çamlıca Yay., İst., 2011.
  • Ülken, Hilmi Ziya; Dinî Sosyoloji, İ.Ü.E.F. Yay. 1943.
  • Vatandaş, Celaleddin, Tevhid ve Değişim, Pınay yay. İst. 1995.
  • Yılmaz, Abdullah; Fazıl Necip ve Tabu; Milli Gazete 16/6/1988.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27NC26FB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Tahsin Feyizli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Feyizli, H. T. (2015). KUR’AN PERSPEKTİFİNDEN PUT EDİNME VE PUTLAŞ(TIR)MA PSİKOLOJİSİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 277-302.

.