BibTex RIS Kaynak Göster

ŞİFAHANEDEN HASTANEYE: Sağlık Kuruluşlarının Değişimine Genel Bir Bakış

Yıl 2014, Sayı: 19, 199 - 212, 01.06.2014

Öz

İnsanlara şifa dağıtan kimseler var olmaya başladığında, onların şifa dağıttıkları mekânlar da var olmuştur. Sağlık kuruluşlarının tarihi bu bakımdan çok eskiye dayanmakla birlikte; günümüzdeki anlamda sağlık kuruluşlarının 14 ve 15. yüzyıldan itibaren hizmet verdiği bilinmektedir. Sağlık kuruluşları, tıbbi ve teknolojik gelişmelerle birlikte hızla değişmiştir. Ancak bu değişim sürekli ve sadece olumlu yönde mi olmuştur? Sağlık kuruluşlarının kuruluşlarınınkinden farklı mıdır? Bu farklılık hangi sonuçları doğurmuştur? Bu soruları cevaplamayı amaçlayan çalışmada; bir darüşşifanın vakfiyesi ile yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliğinde yer alan bazı hükümler karşılaştırılmıştır

Kaynakça

  • ALTINTAŞ A. (2012a) “Anadolu Selçukluları ve Osmanlılar’da Tıp ve Darüşşifalar”, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım: 61-64.
  • ALTINTAŞ A. (2012b) Osmanlı Hekimlerinin Sağlık Kuralları, Maestro Yayınları.
  • ALTINTAŞ A. ve Doğan H. (2003) “Osmanlı Tabibinin Ahlak Eğitimi ve Değerleri (Fütüvvetnamelere Göre)”, Türk Dünyası Araştırmaları: 146: 59-83.
  • BOLAK O. (1950) Hastanelerimiz: Eski Zamanlardan Bugüne Kadar Yapılan Hastanelerimizin Tarihi ve Mimari Etüdü, İstanbul Matbaacılık.
  • ÇETİN O. (2012) Şifahanelerin Manevi Temelleri, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım:62- 64.
  • DEVELLİOĞLU F. (1978) Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat,3. Baskı, Doğuş Matbaası.
  • ELLİOT (2011) Siyah Önlük Beyaz Şapka (Çev. Şiirsel Taş), Hayy Kitap. Haseki Darüşşifası Vakfiyesi, Haseki Vakfiyesi, Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi.
  • KILIÇ A. (2012) Şifahanelerde Mimari Yapı, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım:65-69. O’NEILL J., 1986, The Disciplinary Society: From Weber to Foucault, The British Journal of Sociology, Vol. 37, No. 1, , 42-60.
  • POSTMAN N. (2006) Teknopoli: Yeni Dünya Düzeni (çev. Mustafa Emre Yılmaz), Paradigma Yayınları.
  • SALİM T.S. ve Al- Hassani (2010) Muslim Heritage in Our World, 1001 Heritage in Our World (ed. Salim T.S. Al-Hassani), 2. Baskı.
  • SHEFER M. (2003) “Charity and Hospitality”, Powerty and Charity in Middle Eastern Context (Ed. Michael Bonner, Mine Ener, Amy Sİnger) State University of New York Press, Albany.
  • TERZİOĞLU, A. Diyanet İslam Ansiklopedisi VI, 1992 s.163-178 “Bimaristan”)
  • TOPALOĞLU, Bekir, Diayanet İslam ansiklöpedisi, XV, 161-168 “Hakîm”)
  • TURNER B. S. (2011) Toplumsal Güç ve Tıbbi Bilgi (çev. Ümit Tatlıcan), Sentez Yayınevi.
  • Vefik A. Paşa (1877) Lehçe-i Osmanî, İstanbul.

FROM SHIFAHANE TO HOSPITAL: A View to Change of Healthcare Institutions

Yıl 2014, Sayı: 19, 199 - 212, 01.06.2014

Öz

When the ones who heal to people the places for healing had begun to occur. Though history of healthcare institutions is going long way back it is known that in today's context healthcare institutions started to service from 14th and 15th centuries. Healthcare institutions have been changed fastly with technological advancements. But did this change occure nonstop and just positively? Is there any difference between pozitions and missions of healthcare institutions in today and past? If there is, which consequences have been borned because of this differences? In that study is aimed to find answers to these questions, it is compared a foundation certificate-charter belongs to a darush-shifa and some provisions of regulation of inpatient treatment institutions

Kaynakça

  • ALTINTAŞ A. (2012a) “Anadolu Selçukluları ve Osmanlılar’da Tıp ve Darüşşifalar”, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım: 61-64.
  • ALTINTAŞ A. (2012b) Osmanlı Hekimlerinin Sağlık Kuralları, Maestro Yayınları.
  • ALTINTAŞ A. ve Doğan H. (2003) “Osmanlı Tabibinin Ahlak Eğitimi ve Değerleri (Fütüvvetnamelere Göre)”, Türk Dünyası Araştırmaları: 146: 59-83.
  • BOLAK O. (1950) Hastanelerimiz: Eski Zamanlardan Bugüne Kadar Yapılan Hastanelerimizin Tarihi ve Mimari Etüdü, İstanbul Matbaacılık.
  • ÇETİN O. (2012) Şifahanelerin Manevi Temelleri, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım:62- 64.
  • DEVELLİOĞLU F. (1978) Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat,3. Baskı, Doğuş Matbaası.
  • ELLİOT (2011) Siyah Önlük Beyaz Şapka (Çev. Şiirsel Taş), Hayy Kitap. Haseki Darüşşifası Vakfiyesi, Haseki Vakfiyesi, Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi.
  • KILIÇ A. (2012) Şifahanelerde Mimari Yapı, Anadolu ve Osmanlı Şefkat Abideleri Şifahaneler (ed. Abdullah Kılıç), Diasan Basım:65-69. O’NEILL J., 1986, The Disciplinary Society: From Weber to Foucault, The British Journal of Sociology, Vol. 37, No. 1, , 42-60.
  • POSTMAN N. (2006) Teknopoli: Yeni Dünya Düzeni (çev. Mustafa Emre Yılmaz), Paradigma Yayınları.
  • SALİM T.S. ve Al- Hassani (2010) Muslim Heritage in Our World, 1001 Heritage in Our World (ed. Salim T.S. Al-Hassani), 2. Baskı.
  • SHEFER M. (2003) “Charity and Hospitality”, Powerty and Charity in Middle Eastern Context (Ed. Michael Bonner, Mine Ener, Amy Sİnger) State University of New York Press, Albany.
  • TERZİOĞLU, A. Diyanet İslam Ansiklopedisi VI, 1992 s.163-178 “Bimaristan”)
  • TOPALOĞLU, Bekir, Diayanet İslam ansiklöpedisi, XV, 161-168 “Hakîm”)
  • TURNER B. S. (2011) Toplumsal Güç ve Tıbbi Bilgi (çev. Ümit Tatlıcan), Sentez Yayınevi.
  • Vefik A. Paşa (1877) Lehçe-i Osmanî, İstanbul.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27PP52AP
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haluk Songur Bu kişi benim

Tuba Saygın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Songur, H., & Saygın, T. (2014). ŞİFAHANEDEN HASTANEYE: Sağlık Kuruluşlarının Değişimine Genel Bir Bakış. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19), 199-212.

.