This study has been done on undergraduate and associate degree students in Celal Bayar University to determine their interest levels and competencies inentrepreneurshipin 2011. Despite havingabundantlystudies concerning entrepreneurshipaptitude in the past, preferably, the comparisons in terms of sex and educational level (on the basis of academic units) of undergraduate and associate degree students have been drawn in this study. Taking risk, appreciation of occasions, orientation in leadership, focusing into the future, being decisive and individual impetus against external factors are of consequential six facets through explanatory factor analysis. Meanwhile, suggestive influence of the sex in sub-dimensions of entrepreneurship has not been found in the study. Correspondingly, influence of academic units on sub- dimensions of entrepreneurship has only been suggestive from the point of “orientation in leadership” and “focusing into the future”
Entrepreneurship Entrepreneurship Aptitude University Student
Çalışma 2011 yılında Celal Bayar Üniversitesi lisans ve ön lisan öğrencilerinin girişimcilik konusunda ilgi seviyesini ve yeterliliklerini belirlemek için yapılmıştır. Geçmişte üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini araştıran birçok araştırma yapılmasına rağmen çalışmada daha çok lisans ile ön lisans öğrencilerinin cinsiyet olarak ve eğitim seviyesi(okullar Araştırmada açıklayıcı faktör analizi sonucunda risk alma, fırsatları değerlendirme, liderlik yönlü, gelecek odaklı, kararlılık ve dış etkenlere karşı bireysel güç olarak altı boyut oluşmuştur. Araştırmada cinsiyetin, girişimciliğin alt boyutları üzerindeki etkisi anlamlı bulunmamıştır. Buna karşılık okulların, girişimciliğin alt boyutları üzerindeki etkisi sadece “gelecek odaklı” ve “liderlik yönlü” alt boyutlar açısından anlamlı bulunmuştur
Diğer ID | JA27YC97FP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 16 |
.