BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM SÜRECİNDEKİ İKİ REFORMSAL KAVRAMIN MELEZLENMESİ: SÜREÇ DANIŞMANLIĞINDA OLUMLU SORGULAMA YAKLAŞIMI

Yıl 2011, Sayı: 13, 119 - 144, 01.06.2011

Öz

Bugünün sürekli değişen çevre koşullarında rekabet avantajınısürdürülebilir hale getirmek esastır. Bunu elde etmek isteyen işletmelergelişim ve değişim yoluna gitmek zorundadır. Bazı noktalarda örgüt gelişimsürecinde zayıf kalabilmektedir. Bu nedenle danışmanlardan destek arayışınagirmektedir. Danışmanlık modellerinden süreç danışmanlığı bakış açısı vefelsefesi nedeniyle diğerlerinden ayrılmaktadır. Bu çalışmada süreçdanışmanlığı ve olumlu sorgulama teorik açıdan incelenmiş ve olgunlukdönemine giren süreç danışmanlığının olumlu sorgulama yaklaşımıylabirleştirilip daha etkin bir araç haline getirme önerisi tartışılmıştır

Kaynakça

  • Balcı, A., Örgütsel Gelişme , 3.Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Barrett, F. ve Fry, R., Appreciative Inquiry: A Positive Approach to Cooperative Capacity Building. Chagrin Falls, OH, Taos Institute Publishing, 2005.
  • Baykuş, M.A., Örgüt Geliştirmede Liderin Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi SBE, 2003.
  • Bedeian, A.G., Management, 2. Baskı. Hinsdale, IL: Dryden Pres, ABD, 1989.
  • Bennis,W.G., OD It’s Nature, Origins and Prospect, Massauthes:Addison Wesley P.C., 1969.
  • Bobbıtt, R.; Breinholt, R.; Doktor,R.; McNaul, J. , Organizational Behavior: Understanding and Prediction, 2. Baskı, Prentice – Hall Inc.,Englewood Cliffs, 1978.
  • Buluç, B., Eğitim Örgütlerinde İKY İşlevlerinden Danışmanlık İşlevinin Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi KEFAD Dergisi, 7(2), ss. 127-144, 2006.
  • Bumin B., Örgüt Geliştirme, Kalite Matbaası, Ankara, 1979.
  • Bushe, G.R., Appreciative Inquiry: Theory and Critique, 2010, http://www.gervasebushe.ca/AITC.pdf, Erişim Tarihi: 07.01.2011
  • Bushe, G., Advances in Appreciative Inquiry as an Organization Development Intervention, Organization Development Journal, Cilt: 13, Sayı: 3, ss.14-22, 1995.
  • Ceylan, M. ve Ağaoğlu, E., The Counseling Role of Education Counselors and Counseling Models, ilköğretim Online, 9(2), 541-551, 2010.
  • Cooperrider, D. L., & Whitney, D., Appreciative inquiry: A Positive Revolution in Change. In P. Holman & T. Devane (Eds.), The Change Handbook: Group Methods for Shaping The Future,San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc. 1999.
  • Cooperrider, D.L. & Srivastva, S., Appreciative Inquiry in Organizational Life. In R. Woodman & W. Pasmore (eds.) Research in Organizational Change and Development, Greenwich, CT: JAI Press, Cilt 1, 129-169, 1987.
  • Demir,C.; Öztürk, U. C. ve Erkal, H., Appreciative Inquiry: A Reformative Approach In Management, Cengiz Demir (ed), “Contemporary Issues In Management And Organizations:Principles And Implications”, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa, ss.249-268, 2010.
  • Dereli, T., Organizasyonlarda Davranış, Ar Yayınları, İstanbul, 1981.
  • Dinçer, Ö., Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikler, Marmara Üniversitesi İİBF Yayını, İstanbul, 1994.
  • Donnan, S., What is Appreciative Inquiry?, 2005, www.metavolution.com/rsrc/articles/whatis_ai.htm, erişim tarihi: 07.01.2011.
  • Drucker, P.T., Gelecek İçin Yönetim, Çeviren: Fikret Üçcan, Türkiye İş Bankası Yay., 5.Baskı, Ankara, 1998.
  • Ertan, S., Yönetim Danışmanlığı ve Ülkemizde Danışmanlık Firmalarının Yaşadıkları Sorunlar ve Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi S.B.E Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2006.
  • French, W.L. ve Bell, C.H., Organization Development:Behavioral Science Interventions For Organization Improvement, 4. Baskı., Englewood:Prentice Hall, 1990.
  • French, W.L. ve Bell, C.H., “Organization Development: Behavioral Science Interventions For Organization Improvement”, 2.baskı, Englewood:Prentice Hall, 1978.
  • Gergen, K., Affect and Organization in Postmodern Society, In S. Srivastva & D.L. Cooperrider (eds.), Appreciative Management and Leadership, San Francisco, Jossey-Bass, pp.153-174, 1990.
  • Hammond, S.A., The Thin Book Of Appreciative Inquiry, (2.Basım), Plano,TX: Thin Book Publishers, 1998.
  • Kayral,İ., Küçük Ve Orta Boy İsletmelere (Kobi) Yönelik Danısmanlık Ve Egitim Hizmetleri Pazarı Ve Seçilmis Bir Bölgedeki Kobi’lerin Yapılarının Danısmanlık Ve Egitim Hizmetleri İhtiyaçlarına Etkileri Üzerine Bir İnceleme, Gazi üniversitesi S.B.E Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008.
  • Kelm, J. ,Appreciative Inquiry Principle Summary, 2005, http://www.appreciativeliving.com/files/Kelm_AI_Principle_Summary.pdf, Erişim Tarihi: 08.05.2010.
  • Kesken, J. ; İliç, D., Yönetimin İrrasyonel Yüzü: Örgütsel İşlev Bozuklukları Ve Analizi , Ege Akademik Bakış Dergisi, cilt: 8, sayı: 2, ss. 451-468, 2008.
  • Kılınç, T., Takım Kurma Ve Geliştirme Yoluyla Örgüt Geliştirme, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi,Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul,s.53-54, 1986.
  • Koç, U., Örgütsel Öğrenme: Tanımı, Yakın Terimler Arasındaki Kavramsal Ayrımlar Ve Davranışsal Yaklaşım, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi ,C.X I,S I,ss.151-165, 2009.
  • Öncül, M.S., Örgüt Geliştirmede Danışmanlık Süreci, 33(1), ss.153-16, 2000.
  • Özen, Ş., Yönetimi Geliştirmede Bir Yaklaşım:Örgüt Geliştirme, Amme İdare Dergisi, 24(4), 2001.ss.89-106
  • Pettigrew, A.M., Towards a Political Theory of Organizational Intervention, Human Relations, 28(3), ss.191-208, 1975.
  • Robbins, S.P., Örgütsel Davranış Temelleri, çev. Sevgi Ayşe Öztürk, Etam A.Ş, Eskişehir, 1994.
  • Rolff, H.G.; Buhren, C. G.; Lindau-Bank, D. ve Müller, S., Manual Schulentwicklung. – Handlungskonzept Zur Pagogischen Schulentwicklungsberatung (SchuB). Weinheim: Beltz Verlag, 1998.
  • Schein, E. H., Prozessberatung fur die Organisation der Zukunft- [Geleceğin Örgütleri için Süreç Danışmanlığı]. Çev. Isabella Bruckmaier. 2. Baskı. Bergisch Gladbach: EHP Verlag, 2003.
  • Schein, E.H, The Concept of Client from a Process Consultation Perspective: A Guide for Change Agents, 1997,
  • http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/2647/SWP394636987393.pdf?sequence=1, erişim tarihi: 30.01.2011.
  • Schein, E.H., Process Consultation: Lesson For Managers, C.2,Addsison-Wesley Pub. Co., ABD, 1987.
  • Schein, E.H., Process Consultation: It’s Role In Organization Development, Addison-Wesley Pub. Co, Mass, 1969.
  • Schein, E.H., Process Consultation: Its Role In Organization Development, Reading Mas.,Addison-Wesley Pub. Co, ABD, 1961.
  • Silah, M., Sanayi İşletmelerinde Önemli ve Çağdaş Bir Gereksinim: Süreç Danışmanlığı Uygulamaları , Kamu-İş Dergisi, 7(2), 2003.
  • Stavros, J. & Torres, C., Dynamic Relationships: Unleashing the Power of Appreciative Inquiry in Daily Living. Chagrin Falls, OH: Taos Institute Publishing, 2005.
  • Şencan, H., Örgüt Geliştirme Ve Teknikleri, 2001,
  • http://orgutseldavranis.8m.com/Documents/s2.pdf, erişim tarihi:29.01.2011.
  • Truschel, J., Using Appreciative Inquiry in advising at-risk students: Moving from challenge to success, East Stroudsburg University The Mentor: An Academic Advising Journal, 2007, http://www.psu.edu/dus/mentor/070706jt.htm, Erişim Tarihi: 10.05.2010
  • Watkins,J.M. ve , Mohr, B.J., Appreciative Inquiry: Change at the Speed of Imagination, Jossey-Bass/Pfeiffer San Francisco, CA United States, 2001.
  • White, T.H., Working in Interesting Times: Employee morale and business success in the information age. Vital Speeches of the Day, , Vol XLII, No. 15, 1996.
  • Whitney, D. & Trosten-Bloom., A. The Power of Appreciative Inquiry. San Francisco, CA: Berrett- Koehler, 69-71, 2003.
  • Yurdakul, S., Olumlu Sorgulama (Aı): Teorik Temelleri; Pratikte Uygulanması, 2009, http://www.ikedaconsulting.com/documents/Olumlu_SorgulamaMakale.pdf, erişim tarihi: 07.01.2011.

HYBRIDIZATION OF TWO REFORMATIVE CONCEPTS IN THE PROCESS OF ORGANIZATIONAL CHANGE: APPRECIATIVE INQUIRY IN PROCESS COLSULTATION

Yıl 2011, Sayı: 13, 119 - 144, 01.06.2011

Öz

It is essential to make a sustainable competitive advantage in today'sconstantly changing environmental conditions. Businesses who want toobtain it has to go the way of development and change. At some points,organization can be weak in development process. Therefore, they fall intoseek support from consultants. Process consulting is the one of consultingmodels divided from others due to point of view and philosophy. In thisstudy, the process consulting and appreciative inquiry had investigated

Kaynakça

  • Balcı, A., Örgütsel Gelişme , 3.Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Barrett, F. ve Fry, R., Appreciative Inquiry: A Positive Approach to Cooperative Capacity Building. Chagrin Falls, OH, Taos Institute Publishing, 2005.
  • Baykuş, M.A., Örgüt Geliştirmede Liderin Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi SBE, 2003.
  • Bedeian, A.G., Management, 2. Baskı. Hinsdale, IL: Dryden Pres, ABD, 1989.
  • Bennis,W.G., OD It’s Nature, Origins and Prospect, Massauthes:Addison Wesley P.C., 1969.
  • Bobbıtt, R.; Breinholt, R.; Doktor,R.; McNaul, J. , Organizational Behavior: Understanding and Prediction, 2. Baskı, Prentice – Hall Inc.,Englewood Cliffs, 1978.
  • Buluç, B., Eğitim Örgütlerinde İKY İşlevlerinden Danışmanlık İşlevinin Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi KEFAD Dergisi, 7(2), ss. 127-144, 2006.
  • Bumin B., Örgüt Geliştirme, Kalite Matbaası, Ankara, 1979.
  • Bushe, G.R., Appreciative Inquiry: Theory and Critique, 2010, http://www.gervasebushe.ca/AITC.pdf, Erişim Tarihi: 07.01.2011
  • Bushe, G., Advances in Appreciative Inquiry as an Organization Development Intervention, Organization Development Journal, Cilt: 13, Sayı: 3, ss.14-22, 1995.
  • Ceylan, M. ve Ağaoğlu, E., The Counseling Role of Education Counselors and Counseling Models, ilköğretim Online, 9(2), 541-551, 2010.
  • Cooperrider, D. L., & Whitney, D., Appreciative inquiry: A Positive Revolution in Change. In P. Holman & T. Devane (Eds.), The Change Handbook: Group Methods for Shaping The Future,San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc. 1999.
  • Cooperrider, D.L. & Srivastva, S., Appreciative Inquiry in Organizational Life. In R. Woodman & W. Pasmore (eds.) Research in Organizational Change and Development, Greenwich, CT: JAI Press, Cilt 1, 129-169, 1987.
  • Demir,C.; Öztürk, U. C. ve Erkal, H., Appreciative Inquiry: A Reformative Approach In Management, Cengiz Demir (ed), “Contemporary Issues In Management And Organizations:Principles And Implications”, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa, ss.249-268, 2010.
  • Dereli, T., Organizasyonlarda Davranış, Ar Yayınları, İstanbul, 1981.
  • Dinçer, Ö., Örgüt Geliştirme: Teori, Uygulama ve Teknikler, Marmara Üniversitesi İİBF Yayını, İstanbul, 1994.
  • Donnan, S., What is Appreciative Inquiry?, 2005, www.metavolution.com/rsrc/articles/whatis_ai.htm, erişim tarihi: 07.01.2011.
  • Drucker, P.T., Gelecek İçin Yönetim, Çeviren: Fikret Üçcan, Türkiye İş Bankası Yay., 5.Baskı, Ankara, 1998.
  • Ertan, S., Yönetim Danışmanlığı ve Ülkemizde Danışmanlık Firmalarının Yaşadıkları Sorunlar ve Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi S.B.E Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2006.
  • French, W.L. ve Bell, C.H., Organization Development:Behavioral Science Interventions For Organization Improvement, 4. Baskı., Englewood:Prentice Hall, 1990.
  • French, W.L. ve Bell, C.H., “Organization Development: Behavioral Science Interventions For Organization Improvement”, 2.baskı, Englewood:Prentice Hall, 1978.
  • Gergen, K., Affect and Organization in Postmodern Society, In S. Srivastva & D.L. Cooperrider (eds.), Appreciative Management and Leadership, San Francisco, Jossey-Bass, pp.153-174, 1990.
  • Hammond, S.A., The Thin Book Of Appreciative Inquiry, (2.Basım), Plano,TX: Thin Book Publishers, 1998.
  • Kayral,İ., Küçük Ve Orta Boy İsletmelere (Kobi) Yönelik Danısmanlık Ve Egitim Hizmetleri Pazarı Ve Seçilmis Bir Bölgedeki Kobi’lerin Yapılarının Danısmanlık Ve Egitim Hizmetleri İhtiyaçlarına Etkileri Üzerine Bir İnceleme, Gazi üniversitesi S.B.E Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008.
  • Kelm, J. ,Appreciative Inquiry Principle Summary, 2005, http://www.appreciativeliving.com/files/Kelm_AI_Principle_Summary.pdf, Erişim Tarihi: 08.05.2010.
  • Kesken, J. ; İliç, D., Yönetimin İrrasyonel Yüzü: Örgütsel İşlev Bozuklukları Ve Analizi , Ege Akademik Bakış Dergisi, cilt: 8, sayı: 2, ss. 451-468, 2008.
  • Kılınç, T., Takım Kurma Ve Geliştirme Yoluyla Örgüt Geliştirme, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi,Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul,s.53-54, 1986.
  • Koç, U., Örgütsel Öğrenme: Tanımı, Yakın Terimler Arasındaki Kavramsal Ayrımlar Ve Davranışsal Yaklaşım, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi ,C.X I,S I,ss.151-165, 2009.
  • Öncül, M.S., Örgüt Geliştirmede Danışmanlık Süreci, 33(1), ss.153-16, 2000.
  • Özen, Ş., Yönetimi Geliştirmede Bir Yaklaşım:Örgüt Geliştirme, Amme İdare Dergisi, 24(4), 2001.ss.89-106
  • Pettigrew, A.M., Towards a Political Theory of Organizational Intervention, Human Relations, 28(3), ss.191-208, 1975.
  • Robbins, S.P., Örgütsel Davranış Temelleri, çev. Sevgi Ayşe Öztürk, Etam A.Ş, Eskişehir, 1994.
  • Rolff, H.G.; Buhren, C. G.; Lindau-Bank, D. ve Müller, S., Manual Schulentwicklung. – Handlungskonzept Zur Pagogischen Schulentwicklungsberatung (SchuB). Weinheim: Beltz Verlag, 1998.
  • Schein, E. H., Prozessberatung fur die Organisation der Zukunft- [Geleceğin Örgütleri için Süreç Danışmanlığı]. Çev. Isabella Bruckmaier. 2. Baskı. Bergisch Gladbach: EHP Verlag, 2003.
  • Schein, E.H, The Concept of Client from a Process Consultation Perspective: A Guide for Change Agents, 1997,
  • http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/2647/SWP394636987393.pdf?sequence=1, erişim tarihi: 30.01.2011.
  • Schein, E.H., Process Consultation: Lesson For Managers, C.2,Addsison-Wesley Pub. Co., ABD, 1987.
  • Schein, E.H., Process Consultation: It’s Role In Organization Development, Addison-Wesley Pub. Co, Mass, 1969.
  • Schein, E.H., Process Consultation: Its Role In Organization Development, Reading Mas.,Addison-Wesley Pub. Co, ABD, 1961.
  • Silah, M., Sanayi İşletmelerinde Önemli ve Çağdaş Bir Gereksinim: Süreç Danışmanlığı Uygulamaları , Kamu-İş Dergisi, 7(2), 2003.
  • Stavros, J. & Torres, C., Dynamic Relationships: Unleashing the Power of Appreciative Inquiry in Daily Living. Chagrin Falls, OH: Taos Institute Publishing, 2005.
  • Şencan, H., Örgüt Geliştirme Ve Teknikleri, 2001,
  • http://orgutseldavranis.8m.com/Documents/s2.pdf, erişim tarihi:29.01.2011.
  • Truschel, J., Using Appreciative Inquiry in advising at-risk students: Moving from challenge to success, East Stroudsburg University The Mentor: An Academic Advising Journal, 2007, http://www.psu.edu/dus/mentor/070706jt.htm, Erişim Tarihi: 10.05.2010
  • Watkins,J.M. ve , Mohr, B.J., Appreciative Inquiry: Change at the Speed of Imagination, Jossey-Bass/Pfeiffer San Francisco, CA United States, 2001.
  • White, T.H., Working in Interesting Times: Employee morale and business success in the information age. Vital Speeches of the Day, , Vol XLII, No. 15, 1996.
  • Whitney, D. & Trosten-Bloom., A. The Power of Appreciative Inquiry. San Francisco, CA: Berrett- Koehler, 69-71, 2003.
  • Yurdakul, S., Olumlu Sorgulama (Aı): Teorik Temelleri; Pratikte Uygulanması, 2009, http://www.ikedaconsulting.com/documents/Olumlu_SorgulamaMakale.pdf, erişim tarihi: 07.01.2011.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28BV44NT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Adıgüzel Bu kişi benim

Umut Can Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Adıgüzel, O., & Öztürk, U. C. (2011). ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM SÜRECİNDEKİ İKİ REFORMSAL KAVRAMIN MELEZLENMESİ: SÜREÇ DANIŞMANLIĞINDA OLUMLU SORGULAMA YAKLAŞIMI. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 119-144.

.