BibTex RIS Kaynak Göster

2004 YILI VE SONRASINDA YAYINLANAN EĞİTİM KURUMLARI YÖNETİCİLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİKLERİN KARŞILAŞTIRMASI

Yıl 2010, Sayı: 12, 171 - 185, 01.12.2010

Öz

Bu çalışmada, 2004 ve sonrası yıllarda yürürlükte olan EğitimKurumları Yöneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkinYönetmeliklerin yönetici atamada getirdiği ortak ve farklı kriterleribelirlemek amaçlanmıştır. Araştırma literatür taramasına dayalı olarakgerçekleştirilmiştir. Okuldaki insan ve maddi kaynakları verimli şekildekullanarak, okulu amacına uygun yaşatan kişi; okul müdürüdür. Ülkemizdeeğitim yöneticileri, Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve YerDeğiştirmelerine İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre atanır. Ancak aynıparti iktidarda olmasına rağmen bu yönetmelikte bir süreklilik sağlanamamış,yönetmelik üzerinde ya sürekli değişiklikler yapılmış ya da yapılandeğişiklikler hiç uygulamaya girmeden yürürlükten kaldırılmıştır.2004 yılından 2010 yılına kadar konuyla ilgili problemleri ortadankaldırmak adına yaklaşık 30 adet yönetmelik ve genelge çıkarılmıştır Budönemdeki yönetmeliklerin tümünde, tıpkı öncekilerde olduğu gibi, belirlibir süre öğretmenlik yapmış olmanın ve yüksek öğrenim görmüş olmanınyöneticiliğe başvurabilmenin temel koşulu olduğu ortaya konulmuştur. Buzaman diliminde dönem dönem “Tecrübe iyi olabilir ama çok pahalı biryeterliktir” ilkesiyle hareket edilerek yöneticiler, seçme sınavına tabitutulmuş ve hizmet içinde yetiştirilmeleri amaçlanmıştır. Ancak buuygulamalar uzun soluklu olmamış ve yönetim becerileri ve yönetimsüreçleri konusunda hiç eğitim almamış, adaylığı kaldırılmış bir öğretmeninhatta görevlendirilmelerine devam edilmektedir. Kısacası 2004-2010 yıllarıarasında tüm bu çabalara rağmen Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama veYer Değiştirmelerine İlişkin Yönetmelik değişiklikleri konuya ilişkin gelgitleri ortadan kaldıramamıştır. Bu nedenle, 2004 ve sonrası yıllardayürürlükte olan Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Atama ve YerDeğiştirmelerine İlişkin Yönetmeliklerin yönetici atamada getirdiği ortak vefarklı kriterlerin neler olduğunun belirlemesi önemlidir

Kaynakça

  • Acar, H. (2002). Eğitim Yöneticileri Nasıl Yetiştirilmeli? 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildiriler, (16-17 Mayıs), Ankara: Ankara Ünv. EBF. Yay.No:191.
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal Kurumsal Ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği, Ankara: PegemA Yay. Anderson, M. E. (1991). Principals : How To Train, Recruit, Select, Induct And Evaluate Leaders For America’s Schools. Eric Clearing House On Educational Management. College Of Education. Universitiy Of Oregon.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul: Kuram, Uygulama Ve Araştırma. Ankara: PegemA Yay.
  • _______ ve Çınkır, Ş. (2002). Türkiye’de Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi, 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmes
  • Sempozyumu Bildiriler, (16-17 Mayıs) Ankara: Ankara Ünv. EBF. Yay.No:191.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • Devlet Memurları Kanunu (657 Sayılı). Resmi Gazete, Sayı: 12056.
  • Karip, E. (2004). Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi İle İlgili Politikalar Ve Uygulamalar, Özel Okullar ve Eğitim Yönetimi Sempozyumu, (25-27 Ocak) Antalya.
  • MEB. (1993). XIV. Millî Eğitim Şûrası Raporlar Görüşmeler Kararlar (27- 29 Eylül), İstanbul.
  • MEB. (2010). İç Denetim Faaliyet Raporu 2009,
  • http://icden.meb.gov.tr/digeryaziler/MEB_ic_denetim_faaliyet_rapo ru_2009.pdf, internetten 25 Mart 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). Milli Eğitim Şuraları, http://ttkb.meb.gov.tr/suralar.aspx. Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi, Ankara: Pegem A
  • TODAİE Yayıncılık.http://www.todaie.gov.tr/dosya/mehtap.pdf

COMPARISON THE REGULATIONS ON THE ASSIGNMENT AND RELOCATION OF ADMINISTRATORS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS FUNCTIONING IN 2004 AND THE YEARS LATER

Yıl 2010, Sayı: 12, 171 - 185, 01.12.2010

Öz

The purpose of this study is to determine the common and differentcriteria for administrator designation process by Regulations forAdministrators’ Designation and Displacement in Educational Institutionswhich was published and valid from 2004 and after. The research was basedon literature survey. The school principal is the one who utilize the humanand economic sources efficiently and the one who maintain the educationalaims within the school. Education administrators are appointed with the rulesof Regulations for Administrators’ Designation and Displacement inEducational Institutions in our Country. However, even if the same party hasthe government there was no consistent stability in this regulation, as there iseither continuous changes were made or the changes were repealed withoutbeing applied.From 2004 till 2010, approximately 30 regulations or publicmandates had been made in order to get rid of the problems related to thissubject. In all of the regulations within this period, as in the case for previousones, ‘to be a teacher for some period’ and ‘to have university degree’ are thefundamental restrictions in order to apply the administrator position. Withinthis period, from time to time by considering the principle “Experience mightbe good but it is a very expensive proficiency”, candidate administratorswere required to take a selection exam and it was planned to be trained themwithin the service. These applications, however, were not long-termed trials,since the teachers who were not educated in the subjects of managementabilities and management processes, with newly completing his/herprobationary period, or trainee teachers had been, also, designated asauthorized principal. In summary, with respect to all these struggles, thefluctuations in the subjects related to Regulations for Administrators’Designation and Displacement in Educational Institutions. For this reason, itis crucial to identify the common and different criteria for administratordesignation process by Regulations for Administrators’ Designation andDisplacement in Educational Institutions which was published and validfrom 2004 and after

Kaynakça

  • Acar, H. (2002). Eğitim Yöneticileri Nasıl Yetiştirilmeli? 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildiriler, (16-17 Mayıs), Ankara: Ankara Ünv. EBF. Yay.No:191.
  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal Kurumsal Ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği, Ankara: PegemA Yay. Anderson, M. E. (1991). Principals : How To Train, Recruit, Select, Induct And Evaluate Leaders For America’s Schools. Eric Clearing House On Educational Management. College Of Education. Universitiy Of Oregon.
  • Balcı, A. (2002). Etkili Okul: Kuram, Uygulama Ve Araştırma. Ankara: PegemA Yay.
  • _______ ve Çınkır, Ş. (2002). Türkiye’de Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi, 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmes
  • Sempozyumu Bildiriler, (16-17 Mayıs) Ankara: Ankara Ünv. EBF. Yay.No:191.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Feryal Matbaacılık.
  • Devlet Memurları Kanunu (657 Sayılı). Resmi Gazete, Sayı: 12056.
  • Karip, E. (2004). Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi İle İlgili Politikalar Ve Uygulamalar, Özel Okullar ve Eğitim Yönetimi Sempozyumu, (25-27 Ocak) Antalya.
  • MEB. (1993). XIV. Millî Eğitim Şûrası Raporlar Görüşmeler Kararlar (27- 29 Eylül), İstanbul.
  • MEB. (2010). İç Denetim Faaliyet Raporu 2009,
  • http://icden.meb.gov.tr/digeryaziler/MEB_ic_denetim_faaliyet_rapo ru_2009.pdf, internetten 25 Mart 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). Milli Eğitim Şuraları, http://ttkb.meb.gov.tr/suralar.aspx. Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi, Ankara: Pegem A
  • TODAİE Yayıncılık.http://www.todaie.gov.tr/dosya/mehtap.pdf
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28CY96JV
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Taş Bu kişi benim

Emine Önder Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Taş, A., & Önder, E. (2010). 2004 YILI VE SONRASINDA YAYINLANAN EĞİTİM KURUMLARI YÖNETİCİLERİNİN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİKLERİN KARŞILAŞTIRMASI. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(12), 171-185.

.