BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN BİLİŞ ÖTESİ ÖĞRENME STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ

Yıl 2007, Sayı: 6, 129 - 146, 01.12.2007

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejilerinden planlama, örgütleme, denetleme ve değerlendirme stratejilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejileri karşılaştırmalı olarak test edilmiş, sonraki bölümde ise öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, branş ve görev değişkenlerine göre anlamlı bir farkı olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmada betimleme-tarama yöntemi kullanılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlilik katsayısı, 8261olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejilerinin ortalama puanlarına bakıldığında örgütleme ve denetleme biliş ötesi stratejilerinin planlama ve değerlendirme stratejilerinden daha yüksek olduğu ve Öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, branş ve görev değişkenlerine göre bilişötesi öğrenme stratejileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı fakat tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Blakey E., Spence S., (1990). Developing Metacognition.Syracuse, NY. ERIC Clearinghause on Information Resorces ED 327218.
  • Boekaerts, M. (1997). Self-Regulated Learning: A New Concept Embraced By Researchers, Policy Makers, Educators, Teachers, And Students Learning and Intruction 28, (2) 161-186.
  • Brezin M.J., (1980). Cognitive monitoring:From Learning Theory to Instructional Applications. Educational Communicatins and Technology Journal. 28: 227-242.
  • Cotten K., (1997). Teaching Thinking Skill. School Improvenment Program:Shool İmprovement Research Series (SIRS). Northwest Regional Educational Laboratory. http://nwrel.org/scpd/sirs/4/snap13.html.
  • Eggen, P., Kauchak D., (2001). Educational Psychology. (5th ed.) New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Flavell J.H. (1993). Cognitive Development. Englewood Cliffs, N.J: Simon & Schuster.
  • Foster, G., Sawicki, E., Schaeffer, H., Zelinski, V. (2002), I think therefore I learn. Canada, Pem breoke publishers. İmel (2002). Metacognitive Skills for Adult Learning Trends and Issues Alert, 39.
  • Kahyaoğlu ve Daban (2007) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Biliş ötesi Öğrenme Stratejileri. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Tokat.
  • Kuiper R., (2002). Enhancing Metacognition Throught the Reflective use of Self Regulated Learning Strategies. The Journal of Continuing Education in Nursing 33 (2), 78-87.
  • Namlu A.G. (2004). Biliş ötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi 2: 123-133.
  • Özcan Z.Ç. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Biliş Üstü Beceri Geliştiren Stratejileri Kullanma Özelliklerinin İncelenmesi. Marmara Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi. İstanbul.
  • Randall, V.R. (1998). Metacognition and Autonomous Learning Model or Taking Responsibility for Your Own learning , http://www.udayton.edu/~aep/study/learn.html.
  • Scraw, G., Brooks, D.W. (1998). Helping Students Self-Regulate in Math and Sciences Courses: Improving the Will and Skill, University of Nebraska Lincoln,Lincoln, NE, http://dwb.unl.edu./Chau/SR/Self_Reg.html.
  • Semenoğlu N., (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara. Ertem Matbaacılık.
  • Ülgen G., (2001). Kavram Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (3. baskı) Ankara Pegem Yayıncılık.
  • Williamson R.A., (1996). Self-questioning: An Aid to Metacognition. Reading Horizons 27. 30-47.
  • Yurdakul B. (2005). Biliş ötesi ve Yapılandırmacı Öğrenme Çevreleri Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 42: 279-298.

Primary School Teachers’ Metacognitive Learning Strategies

Yıl 2007, Sayı: 6, 129 - 146, 01.12.2007

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejilerinden planlama, örgütleme, denetleme ve değerlendirme stratejilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejileri karşılaştırmalı olarak test edilmiş, sonraki bölümde ise öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, branş ve görev değişkenlerine göre anlamlı bir farkı olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmada betimleme-tarama yöntemi kullanılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlilik katsayısı ,8261olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlerin biliş ötesi öğrenme stratejilerinin ortalama puanlarına bakıldığında örgütleme ve denetleme biliş ötesi stratejilerinin planlama ve değerlendirme stratejilerinden daha yüksek olduğu ve Öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, branş ve görev değişkenlerine göre bilişötesi öğrenme stratejileri arasında anlamlı bir farkın olmadığı fakat tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Blakey E., Spence S., (1990). Developing Metacognition.Syracuse, NY. ERIC Clearinghause on Information Resorces ED 327218.
  • Boekaerts, M. (1997). Self-Regulated Learning: A New Concept Embraced By Researchers, Policy Makers, Educators, Teachers, And Students Learning and Intruction 28, (2) 161-186.
  • Brezin M.J., (1980). Cognitive monitoring:From Learning Theory to Instructional Applications. Educational Communicatins and Technology Journal. 28: 227-242.
  • Cotten K., (1997). Teaching Thinking Skill. School Improvenment Program:Shool İmprovement Research Series (SIRS). Northwest Regional Educational Laboratory. http://nwrel.org/scpd/sirs/4/snap13.html.
  • Eggen, P., Kauchak D., (2001). Educational Psychology. (5th ed.) New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Flavell J.H. (1993). Cognitive Development. Englewood Cliffs, N.J: Simon & Schuster.
  • Foster, G., Sawicki, E., Schaeffer, H., Zelinski, V. (2002), I think therefore I learn. Canada, Pem breoke publishers. İmel (2002). Metacognitive Skills for Adult Learning Trends and Issues Alert, 39.
  • Kahyaoğlu ve Daban (2007) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Biliş ötesi Öğrenme Stratejileri. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Tokat.
  • Kuiper R., (2002). Enhancing Metacognition Throught the Reflective use of Self Regulated Learning Strategies. The Journal of Continuing Education in Nursing 33 (2), 78-87.
  • Namlu A.G. (2004). Biliş ötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi 2: 123-133.
  • Özcan Z.Ç. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Derslerinde Biliş Üstü Beceri Geliştiren Stratejileri Kullanma Özelliklerinin İncelenmesi. Marmara Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi. İstanbul.
  • Randall, V.R. (1998). Metacognition and Autonomous Learning Model or Taking Responsibility for Your Own learning , http://www.udayton.edu/~aep/study/learn.html.
  • Scraw, G., Brooks, D.W. (1998). Helping Students Self-Regulate in Math and Sciences Courses: Improving the Will and Skill, University of Nebraska Lincoln,Lincoln, NE, http://dwb.unl.edu./Chau/SR/Self_Reg.html.
  • Semenoğlu N., (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara. Ertem Matbaacılık.
  • Ülgen G., (2001). Kavram Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (3. baskı) Ankara Pegem Yayıncılık.
  • Williamson R.A., (1996). Self-questioning: An Aid to Metacognition. Reading Horizons 27. 30-47.
  • Yurdakul B. (2005). Biliş ötesi ve Yapılandırmacı Öğrenme Çevreleri Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 42: 279-298.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28GP28NZ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Okçu Bu kişi benim

Mustafa Kahyaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Okçu, V., & Kahyaoğlu, M. (2007). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN BİLİŞ ÖTESİ ÖĞRENME STRATEJİLERİN BELİRLENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 129-146.

.