BibTex RIS Kaynak Göster

The process of Introducing Multivocal Music to Turkish Society

Yıl 2007, Sayı: 6, 49 - 70, 01.12.2007

Öz

When music’s birth is searched, it is obviously seen that Turkish Music has got not only primary but also unique place among the others. Thanks to these priority and feature, it affects them and it helps them develop. It will be understood by means of its effect on European and Asian countries’ music. The Turks also tried to form musical instruments. For instance; Kopuz. By times, Turkish Music has traveled in Turkish countries. This travel became swifter in Seljuk Empire, rises to the zenith in Ottoman Empire and comes nowadays. Traditional Music, Religious Music, Mehter Music and Classical Art Music are among those music kinds. Ottoman Sultans not only supported but also contributed to Turkish Music. Therefore, Turkish Music is still alive. Turkish Music both has been affected by the other music and Western Music and has affected them simultaneously. The music had a prominent position in the palace. When the public is handled, religious rules as to music were declared to the people. Turkish Music managed to affect Western Music via Mehter Music. Besides its effect on Europe, the effect on Russia was foreground. Although, at first, it was devalued, those people or groups couldn’t hide their admirations to Turkish Music.

Kaynakça

  • BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2002.
  • DEVELLİOĞLU, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara 2000.
  • FONTON, Charles, 18 Yy’da Türk Müziği, çev. Cem Behar, Pan Yayıncılık, İstanbul 1987.
  • Grolier İnternational Americana, Medya Holding A.Ş., İstanbul 1933.
  • İLYASOĞLU, Evin, Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1999.
  • KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1999.
  • KARAL, Enver Ziya, Büyük Osmanlı Tarihi, C. IV, TTK, Ankara (tarihsiz).
  • KÖSEMİHAL, Mahmud Ragıp, Türkiye-Avrupa Musiki Münasebetleri, C. I (1600-1875), Numune Matbaası, İstanbul 1939.
  • KÖSEMİHAL, Mahmud Ragıp, Türk Askeri Muzıkalar Tarihi, İstanbul 1940.
  • ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihine Giriş, C. VIII-IX, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000.
  • PAMİR, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Boyut Yayıncılık, İstanbul 2000.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2000.
  • SHAW, Stanford-Ezel Kural, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, C. II, E Yayınları, İstanbul 2000.
  • TURAN, Şerafettin, Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, İstanbul 2000.
  • Zirveden Çöküşe Osmanlı Tarihi (Hazırlayan Sina Akşin), C. II, Milliyet Kitaplığı İstanbul (tarihsiz).

ÇOK SESLİ (ALAFRANGA) MÜZİĞİN TÜRK TOPLUMUNAGİRİŞ SÜRECİ ve SARAYIN ETKİSİ TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHTEKİ YERİ

Yıl 2007, Sayı: 6, 49 - 70, 01.12.2007

Öz

Müziğin doğuşu incelendiğinde, Türk müziğinin diğer müzikler arasında hem birincil, hem de ayrı bir yere sahip olduğu açıkça görülmektedir. Türk müziği, bu önceliği ve özelliği sayesinde diğer müzikleri de etkilemiş ve gelişmesine yardımcı olmuştur. Bunu Avrupa ve Asya kıtasındaki diğer milletlerin müziklerini etkilemesinden de anlayabiliriz. Türkler, aynı zamanda müzik aletlerinin doğuşuna da katkıda bulunmuşlardır. Kopuz, bu aletlerden birisidir. Türk Müziği, tarih boyunca Türk devletlerindeki seyrini sürdürmüştür. Selçuklularda hız kazanan bu yolculuk, Osmanlılara kadar devam etmiş ve günümüze kadar gelmiştir. Halk müziği, tasavvuf müziği, mehter müziği ve klasik sanat müziği süregelen müzik türleridir. Osmanlı padişahları, Türk müziğini hem destekleyerek, hem de katkıda bulunarak yaşatmışlardır. Türk Müziği, diğer müziklerden ve batı müziğinden etkilenirken onları etkilemiştir de. Sarayda, müzik önemli bir yere sahipti. Topluma bakıldığında; din adamları, dinin müziğe dair hükümlerini halka bildirmekteydi. Türk Musikisi, Batı Müziğini Mehter müziği ile etkilemeyi başarmıştır. Avrupa’daki etkisinin yanı sıra Rusya’daki etkisi de gözle görülür bir şekildedir. Her ne kadar bazı çevrelerce ilk başta küçümsenmesine karşın, Türk Müziğine olan hayranlıklarını gizleyememeleri hayret vericidir.

Kaynakça

  • BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2002.
  • DEVELLİOĞLU, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara 2000.
  • FONTON, Charles, 18 Yy’da Türk Müziği, çev. Cem Behar, Pan Yayıncılık, İstanbul 1987.
  • Grolier İnternational Americana, Medya Holding A.Ş., İstanbul 1933.
  • İLYASOĞLU, Evin, Zaman İçinde Müzik, Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1999.
  • KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1999.
  • KARAL, Enver Ziya, Büyük Osmanlı Tarihi, C. IV, TTK, Ankara (tarihsiz).
  • KÖSEMİHAL, Mahmud Ragıp, Türkiye-Avrupa Musiki Münasebetleri, C. I (1600-1875), Numune Matbaası, İstanbul 1939.
  • KÖSEMİHAL, Mahmud Ragıp, Türk Askeri Muzıkalar Tarihi, İstanbul 1940.
  • ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihine Giriş, C. VIII-IX, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000.
  • PAMİR, Leyla, Müzikte Geniş Soluklar, Boyut Yayıncılık, İstanbul 2000.
  • SAY, Ahmet, Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2000.
  • SHAW, Stanford-Ezel Kural, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, C. II, E Yayınları, İstanbul 2000.
  • TURAN, Şerafettin, Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, İstanbul 2000.
  • Zirveden Çöküşe Osmanlı Tarihi (Hazırlayan Sina Akşin), C. II, Milliyet Kitaplığı İstanbul (tarihsiz).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28FU78RT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Sırrı Güner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Güner, S. S. (2007). ÇOK SESLİ (ALAFRANGA) MÜZİĞİN TÜRK TOPLUMUNAGİRİŞ SÜRECİ ve SARAYIN ETKİSİ TÜRK MÜZİĞİNİN TARİHTEKİ YERİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 49-70.

.