BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ 5-6 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN BİLİŞSEL GELİŞİMLERİ İLE SOSYAL BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2012, Sayı: 15, 391 - 402, 01.06.2012

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi 5-6 yaş grubu çocukların bilişsel gelişimlerinin sosyal becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya ili Merkez Selçuklu ilçesindeki resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden, 5-6 yaş grubu 190 çocuk oluşturmuştur. Araştırma sonuçlarına göre çocukların bilişsel gelişimleri ile sosyal becerileri (kişiler arası beceriler, kızgınlık davranışlarını kontrol etme ve değişikliklere uyum sağlama becerileri, akran baskısı ile başa çıkma becerileri, kendini kontrol etme becerileri, sözel açıklama becerileri, sonuçları kabul etme becerileri ve dinleme becerileri) arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar doğrultusunda, çocukların bilişsel gelişimlerinin sosyal becerilerini etkileyen önemli değişkenlerden biri olduğu belirtilebilir

Kaynakça

  • Avcıoğlu, H., Sosyal becerileri değerlendirme ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması (4-6 Yaş), AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 87-101, 2007.
  • Berk, L. E., & Roberts, W., Child development, Pearson Education, Canada, 2008.
  • Cartledge, G. & Milburn, J. F., The case for teaching social skills in the classroom: A review, Review of Educational Research, 48(1), 133–156, 1978.
  • Gauvain, M., The social context of cognitive development, The Guilford Press, New York, 2001.
  • Guralnick, M. J., Hammond, M. A., Connor, R. T. & Neville, B, Stability, change, and correlates of the peer relationship of young children with mild developmental delays, Child Development, 77(2), 312-324, 2006.
  • Gülay, H., Okul öncesi dönemde akran ilişkileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-93, 2009.
  • Gülay, H. & Akman, B., Okul öncesi dönemde sosyal beceriler, Pegem Akademi, Ankara, 2009.
  • Hops, H., Children’s social competence and skill: Current research practices and future directions, Behavior Therapy, 14, 3–18, 1983.
  • Katz, L., & McClellan, D. E., Fostering children's social competence: The teacher's role, National Association for Education of Young Children, USA, 1997.
  • Logue, M., Early childhood learning standards: Tools for promoting social and academic success in kindergarten, Children & Schools, 29(1), 35–43, 2007.
  • Malecki, C. K. & Elliott, S. N., Children’s social behaviors as predictors of academic achievement: A longitudinal analysis, School Psychology Quarterly, 17(1), 1-23, 2002.
  • Oktay, A., Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem, Epsilon Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Oktay, A., & Bilgin-Aydın, H., Marmara gelişim ölçeğinin geliştirilmesi ( 3-6 yaş dönemi çocukları için), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (pp. 64-69), Kök Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Serafica, F. C., Social-cognitive development in context, The Guilford Pres, New York, 1982.
  • Shaffer, D. R., Social and personality development, Cengage Learning, USA: Wadsworth, 2008.
  • Shaffer, D. R., & Kipp, K., Developmental psychology: Childhood and adolescence. USA: Wadsworth Cengage Learning, 2010.
  • Smith, M., & Walden, T., Developmental trends in emotion understanding among a diverse sample of african-american preschool children, Journal of Applied Developmental Psychology, 19(2), 177-197, 1998.
  • Snowman, J., McCown, R., & Biehler, R., Psychology applied to teaching, Cengage Learning Custom Publishing, UK, 2011.
  • Steedly, K. M., Schwartz, A., Levin, M. & Luke, S. D., Social skills and academic achievement, Evidence for Education, 3(2), 2008.
  • Stephens, T. M., Social skills in the classroom, Columbus Cedars Pres, OH, 1978.
  • Underwood, M. K., & Rosen, L. H., Social development: Relationships in infancy, childhood and adolescence., The Guilford Pres, New York, 2011.
  • Walker, S., Gender differences in the relationship between young children’s peer related social competence and individual differences in theory of mind, The Journal of Genetic Psychology, 16 (3), 297-312, 2005.
  • Welsh, M., Park, R. D., Widaman, K., & O’Neil, R., Linkages between children’s social and academic competence: A longitudinal analysis, Journal of School Psychology, 39, 463–481, 2001.
  • Wood, D., How children think and learn: The social contexts of cognitive development, Blackwell Publishing, USA, 1998.
  • Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J., Building academic success on social and emotional learning: What does the research say, Teachers College Pres, New York , 2004.

INVESTIGATION OF RELATIONSHIP BETWEEN COGNITIVE DEVELOPMENT AND SOCIAL SKILLS OF CHILDREN 5-6 WITH PRE-SCHOOL AGE GROUP STUDY

Yıl 2012, Sayı: 15, 391 - 402, 01.06.2012

Öz

The purpose of the research is to investigate the social skills and cognition developments and focus whether there is a connection in-between in the preschool group that includes the age of 5-6. The researches focus group was formed of 190 children who were at the age of 5 to 6 years and were studying in school in Konya (main state) related to Ministry of National Education. Related to the outcome of the research, children’s cognition development scores, there social skills, anger management, communication with the peer, getting over the peer-effect, self monitoring, oral communication skills, getting along with the outcomes, goal management and finishing a given task by time, it’s seen that all these points are related to their score in cognition development. Results in line to be one of the important variables that affect social skills, cognitive development of children can be specified

Kaynakça

  • Avcıoğlu, H., Sosyal becerileri değerlendirme ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması (4-6 Yaş), AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 87-101, 2007.
  • Berk, L. E., & Roberts, W., Child development, Pearson Education, Canada, 2008.
  • Cartledge, G. & Milburn, J. F., The case for teaching social skills in the classroom: A review, Review of Educational Research, 48(1), 133–156, 1978.
  • Gauvain, M., The social context of cognitive development, The Guilford Press, New York, 2001.
  • Guralnick, M. J., Hammond, M. A., Connor, R. T. & Neville, B, Stability, change, and correlates of the peer relationship of young children with mild developmental delays, Child Development, 77(2), 312-324, 2006.
  • Gülay, H., Okul öncesi dönemde akran ilişkileri, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-93, 2009.
  • Gülay, H. & Akman, B., Okul öncesi dönemde sosyal beceriler, Pegem Akademi, Ankara, 2009.
  • Hops, H., Children’s social competence and skill: Current research practices and future directions, Behavior Therapy, 14, 3–18, 1983.
  • Katz, L., & McClellan, D. E., Fostering children's social competence: The teacher's role, National Association for Education of Young Children, USA, 1997.
  • Logue, M., Early childhood learning standards: Tools for promoting social and academic success in kindergarten, Children & Schools, 29(1), 35–43, 2007.
  • Malecki, C. K. & Elliott, S. N., Children’s social behaviors as predictors of academic achievement: A longitudinal analysis, School Psychology Quarterly, 17(1), 1-23, 2002.
  • Oktay, A., Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem, Epsilon Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Oktay, A., & Bilgin-Aydın, H., Marmara gelişim ölçeğinin geliştirilmesi ( 3-6 yaş dönemi çocukları için), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (pp. 64-69), Kök Yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Serafica, F. C., Social-cognitive development in context, The Guilford Pres, New York, 1982.
  • Shaffer, D. R., Social and personality development, Cengage Learning, USA: Wadsworth, 2008.
  • Shaffer, D. R., & Kipp, K., Developmental psychology: Childhood and adolescence. USA: Wadsworth Cengage Learning, 2010.
  • Smith, M., & Walden, T., Developmental trends in emotion understanding among a diverse sample of african-american preschool children, Journal of Applied Developmental Psychology, 19(2), 177-197, 1998.
  • Snowman, J., McCown, R., & Biehler, R., Psychology applied to teaching, Cengage Learning Custom Publishing, UK, 2011.
  • Steedly, K. M., Schwartz, A., Levin, M. & Luke, S. D., Social skills and academic achievement, Evidence for Education, 3(2), 2008.
  • Stephens, T. M., Social skills in the classroom, Columbus Cedars Pres, OH, 1978.
  • Underwood, M. K., & Rosen, L. H., Social development: Relationships in infancy, childhood and adolescence., The Guilford Pres, New York, 2011.
  • Walker, S., Gender differences in the relationship between young children’s peer related social competence and individual differences in theory of mind, The Journal of Genetic Psychology, 16 (3), 297-312, 2005.
  • Welsh, M., Park, R. D., Widaman, K., & O’Neil, R., Linkages between children’s social and academic competence: A longitudinal analysis, Journal of School Psychology, 39, 463–481, 2001.
  • Wood, D., How children think and learn: The social contexts of cognitive development, Blackwell Publishing, USA, 1998.
  • Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J., Building academic success on social and emotional learning: What does the research say, Teachers College Pres, New York , 2004.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28AN63AE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Gülay Ogelman Bu kişi benim

Zarife Seçer Bu kişi benim

Erhan Alabay Bu kişi benim

Feyza Uçar

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Gülay Ogelman, H., Seçer, Z., Alabay, E., Uçar, F. (2012). OKUL ÖNCESİ 5-6 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN BİLİŞSEL GELİŞİMLERİ İLE SOSYAL BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 391-402.

.