Mary Shelley, Frankenstein Ya da Modern Prometheus adlı romanını, Byron, Percy B. Shelley ve kendisinin de dâhil olduğu bir hayalet hikâyesi yarışması sırasında yazdığında İngiliz edebiyatının en etkileyici edebi metinlerinden birini üretmiş olduğunu muhtemelen öngörememişti. Bir gotik klasiğine dönüşen hikâyesi, 200 yıldır sadece yazarlara, edebiyat eleştirmenlerine ve kuramcılarına değil, asıl kurguya değişen derecelerde sadık kalarak öyküyü sinemaya uyarlayan film yönetmenlerine de ilham kaynağı olmuştur. Jed Mercurio tarafından yönetilen 2007 uyarlaması ise yeni bir Dr. Frankenstein takdim eder. Öyküdeki yerleşik erkek yaratıcı / erkek canavar kalıbını yapı sökümüne uğratan uyarlamada doktorun ismi Victor değil Victoria’dır. Uyarlama bu değişimin sadece son iki harfte olmadığını ama 21. Yüzyılda toplumsal cinsiyet rollerine bürünmüş bir kadın kimliğiyle tamamıyla yeni bir Dr. Frankenstein olduğunu gösterir. Kadın Frankenstein ve canavarı daha önceki muadillerinden farklı bir ilişki kurarlar. Bu ilişkide atfedilmiş toplumsal cinsiyet rollerinin sadece ilişkinin tipinde değil canavarın kimlik krizinde de belirleyici olduğu kesindir. Bu çalışma, Victoria’nın toplumsal cinsiyet rollerinin öykünün yerleşik kalıbını nasıl yapı söküme uğrattığını ve bunun canavarın toplumsal cinsiyet oluşumunu nasıl etkilediğini göstermeye çalışacaktır.
Mary Shelley Frankenstein toplumsal cinsiyet kimlik uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 26 |
.