Al-Tahawi and Al-Karhi use
a method of ijtihad which it’s theory was established by Al-Cassas and called al-istidlal
bi al-usul. Although this method of ijtihad is not discussed directly in
the next period, it is understood that it is respected in classical hanafi
theory. Some of the examples given by Al-Cassas are considered within the
literal interpretation in the classical hanafi theory and the other examples
corresponds to a method of ijtihad which has been stated that the former
scholars have respected. The expression al-istishad bi al-usul which had
been used in the context of the preference problem in the early periods also corresponds
to the concept of al-istidlal bi al-usul.
al-Istidlal bi al-Usul al-Istishad bi al-Usul Asl Istidlal Hanafi Usûl al-Fiqh
et-Tahâvî ve el-Kerhî, asıllarla istidlâl adı
verilen ve ilk defa el-Cessâs’ın teorik olarak tartışma konusu ettiği bir
ictihâd yöntemi kullanmaktadırlar. Bu ictihâd yöntemi, sonraki dönemde doğrudan
tartışma konusu edilmese de, ona klasik hanefî teoride itibar edildiği
anlaşılmaktadır. el-Cessâs’ın asıllarla istidlâle verdiği örneklerden bir
kısmı, klasik hanefî teoride lafızların delâletleri kapsamında değerlendirilmekte,
diğer kısmı ise selefin itibar ettiği belirtilen bir istidlâl yöntemine denk
düşmektedir. İlk dönemde birbiriyle çelişen rivayetlerden birinin tercihi
bağlamında kullanılan asılların tanıklığı ifadesi de asıllarla istidlâl
kavramıyla örtüşmektedir.
Asıllarla İstidlâl Asıllarla İstişhad Asılların Tanıklığı Asıl İstidlâl Hanefî Usûl Düşüncesi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |
.