Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

X ve Y KUŞAKLARININ SİYASAL DAVRANIŞINDA SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ: GAZİOSMANPAŞA İLÇESİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Sayı: 29, 85 - 112, 31.12.2017

Öz

Günümüzde kamuoyu üzerinde etkili bir güç olarak kabul edilen medya, siyasal alanda da seçmeni bilgilendirmek, etkilemek ve istenilen yönde kamuoyu oluşturmak maksadıyla etkin olarak kullanılmaktadır. Hem geleneksel medya hem de internet tabanlı yeni medya, siyasal alanda aktif bir rol oynamaktadır. Araştırmada bu amaçla X (1965-1979) ve Y (1980-1999) kuşaklarının siyasal davranışlarının şekillenmesi ve siyasal katılımda, sosyal medyanın bir etkisinin olup-olmadığı incelenmiştir. Çalışmanın evrenini İstanbul-Gaziosmanpaşa ilçesinde yaşayan X ve Y kuşağı oluşturmaktadır. Bu kapsamda 620 kişi ile yüz yüze görüşülerek anket uygulanmıştır. Sonuçlar SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Veriler; frekans ve yüzde hesaplamaları, faktör analizi, mann whitney u testi, kruskal-wallis ile analiz edilmiştir. Verilere göre, X ve Y kuşaklarının “siyasi tercihleri” ile “sosyal medyayı takip, sosyal medyanın etkisi ve sosyal medyanın yönlendiriciliği” faktörleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. “Cinsiyet” ile “sosyal medyayı takip” faktörü arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. “Sosyal medyanın yönlendiriciliği” ile “eğitim” arasında ise hem pozitif yönlü hem de anlamlı
bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akgün, B. (2007), Türkiye’de Seçmen Davranışı, Partiler Sistemi ve Siyasal Güven, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Akgün M., Cop, B., Emre, Y., Yesevi, Ç.G. (2014), Katılımcıların Gözünden Bir Gezi Parkı Değerlendirmesi, Gezi Parkı’nda Ne Oldu?, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayın No: 204, İstanbul.
  • Atton, C., (2002), Alternative Media, Sage Publications, London,
  • Aydın, K., ve Özbek, V. (2004), “Ailenin Seçmen Davranışları Üzerindeki Etkisi”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004/2, 144-167.
  • Banko, M., & Babaoğlan, A. R. (2013), Gezi Parkı Sürecine Dijital Vatandaş'ın Etkisi, http://www.geziparkikitabi.com
  • Bayhan, V., (2014), “Yeni Toplumsal Hareketler ve Gezi Parkı Direnişi”,
  • Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 23-58.
  • Baykal, D., (1970), Siyasal Katılma: Bir Davranış İncelemesi, AÜSBF Yayınları, Ankara.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., & Aydemir,
  • A. T. (2014), “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye'de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanimi”, Bilig, Sayı: 68, 59-96.
  • Çağlar, N., & Köklü, P. H., (2017), “Yeni Medyanın Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanımı: Siyasal Partilerin Resmi Web Sitelerine Yönelik Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 148-173.
  • Çaha, Ö., (2008), Türkiye’de Seçmen Davranışı ve Siyasi Partiler, Orion Kitabevi, Ankara.
  • Çam, E., (2005), Siyaset Bilimine Giriş, Der Yayınevi, İstanbul.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin, H. K., Küçük, E., & Albayrak, D., (2012), “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Akademik Bilişim, Erişim, 5, 2013.
  • Çukurçayır, M. A., (2002), Siyasal Katılma Ve Yerel Demokrasi: Küreselleşme Sürecinde Yurttaş, Yönetim, Siyaset. Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Dağıtmaç, M., (2015), Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • Daver, B., (1993), Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Kitabevi. Ankara.
  • Dilber, F., (2011), Siyasal Katılımda Kitle İletişim Araçlarının Seçmenler Üzerine Etkisi: Karaman İli Seçmenleri Üzerine Bir Alan Araştırması, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dural, A. B., (2011), Siyaset Bilimi'nde, Kuram - Yöntem - Güncel Yaklaşımlar, Kriter Yayınevi, İstanbul.
  • Ergil, D., (1980), Yabancılaşma ve Siyasal Katılma, Olgaç Matbaası, Ankara. Erzen, M. Ü., ve Yalın, B. E. (2011), “Siyasal Kültürün Temel Paradigmaları Üzerine: Kültürden, Siyasal Toplumsallaşma, Örgütlenme ve Katılma Süreçlerine Yansıyanlar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, (41), 49-61.
  • Eser, H. B., ve Güler, Ö., (2015), “İnternet ve Sosyal Ağların Siyasal Katılım Üzerine Etkisi-SDÜ Örnek Olayı”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 196-219.
  • Gönenli, G., ve Hürmeriç, P., (2012), “Sosyal Medya: Bir Alan Çalışması Olarak Facebook Kullanımı”, Sosyal Medya-Akademi, (Editors: Tolga Kara-Ebru Özgen), Beta Basım, İstanbul, 213-242.
  • Güllüpunar, H., (2010), Seçmen Tercihi Bakımından Aday İmajı: Konya 2009 Yerel Seçimleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Gürbüz, G., (2014), Sosyal Medya Ve Demokrasi İlişkisi: Türkiye’de Sosyal Medyanın Katılımcı Demokrasiye Etkisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Gürbüz, E. ve İnal, M. E., (2004), Siyasal Pazarlama, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Harrop, M., & Miller, W, (1987), Election And Voters A Comparative Introduction. London: Mcmillan.
  • Huntıngton, Samuel., (1968), Political Order in Changing Societies. New Haren and London: Yale Universty Press.
  • Kalender, A., (2005), Siyasal İletişim, Seçmenler ve İkna Stratejileri, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Kapani, M., (2013), Politika Bilimine Giriş. Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Karaçor, S., (2009), Yeni İletişim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi, Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 121-131.
  • Karaoğlu, M., (2009), Siyasal Katılım Ve Demokrasi Teorileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç, Ç., (2015), Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Siyasal Karar Verme Sürecine Sosyal Medya Etkisinin İncelenmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kışlalı, A. T., (2006), Siyasal Sistemler Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Kocadaş, B., (2006), Kültür ve Medya. Journal of Human Sciences, 1(1).
  • Koçak, A., (2002), “Siyasal Davranış Ve Kamuoyu”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(3), 96-103.
  • Korkmaz, A., (2012), “Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü”, In International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC) (pp. 2147- 2153).
  • Köseoğlu, Y., & Al, H., (2013), “Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya”, Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3), 103-125.
  • Milbrath, L. W., (1965), Political Participation: How and Why Do People Get Involved In Politics?, Chicago, Rand McNally.
  • Nuran, M. B,. (2015), Geleneksel Medya Ve Yeni Medya Etkileşiminin Gezi Parkı Gösterileri Bağlamında İncelenmesi. Beykent Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Özbudun, Ergun., (1975), Türkiye’de Sosyal Değişme ve Siyasal Katılma, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Özer, İ. ve Meder M., (2008), Siyasal Katılma ve Seçmen Davranışı, İstanbul: Ege Yayınları.
  • Öztekin, A., (2003), Siyaset Bilimine Giriş, Siyasal Kitapevi, Ankara. Şener, G., Emre, P. Ö., ve AKYILDIZ, F., (2015), “Türkiye’de Sosyal Medyanın Siyasi Katılıma Etkileri”, Folklor/Edebiyat Dergisi, Yeni Medya Çalışmaları Özel Sayısı, 21(83), 75-98.
  • Silsüpür, Ö., (2016), “Siyasal İletişim Aracı Olarak Twitter’ın Kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel Seçimi Üzerine Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2).
  • Temel, F., Önürmen, O., ve Köprü, M., (2014), “Seçim Kampanyalarında Dijital Araçlar ve İnternetin Yeri: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9), (322- 337).
  • Turan, İ., (1996), Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış, Der Yayınları, İstanbul.
  • Türk, G. D., (2013), Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri. XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı, İNETD.
  • Verba, S., Norman H. Nie, & Jae-On K., (1971), “The Modes of Democratic Participation: A Cross National Comparison”, Beverly Hills: Sage Publications.
  • Yegen, C., (2013), “Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2).
  • Yıldırım,M., (2014), “Parti Aday Tercihlerinin Seçmen Davranışına Etkisi 2009 Yerel Seçimleri Uşak İli Örneği”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 17, s.15-38.
  • Yüksel, E., (2001), Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Yüksel, O., (2013), “Arap Baharı ve Sosyal Medya”, Politik Akademi, http://politikakademi.org/2013/07/arap-bahari-ve-sosyal-medya/ (Erişim: 11.12.2017)
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Medya Okuryazarlığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nedret Çaglar

Hasan Asığbulmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Çaglar, N., & Asığbulmuş, H. (2017). X ve Y KUŞAKLARININ SİYASAL DAVRANIŞINDA SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ: GAZİOSMANPAŞA İLÇESİNDE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 85-112.

.