Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNE YÖNELİK ÇEVRİMİÇİ MÜŞTERİ DEĞERLENDİRMELERİNİN İNCELENMESİ: ISPARTA İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 29, 33 - 48, 31.12.2017

Öz

Turizm sektöründe, müşterilerin satın alma öncesinde hizmetleri
deneme şansı olmadığından, internet üzerinden yapılan yorumlar ve işletme
hakkındaki değerlendirmeler giderek önem kazanmıştır. Günümüzde, internet
ortamında yapılan yorum ve değerlendirmelerin tüketicilerin satın alma
kararları üzerindeki etkileri birçok araştırmanın konusu durumundadır.
Yapılan bu yorum ve değerlendirmelerin temel amacının, potansiyel
müşterilere fikir sağlamak olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın amacı,
müşterilerin memnuniyet düzeyleri ile Isparta ili sınırları içerisinde faaliyet
gösteren yiyecek-içecek işletmelerinin fiyat düzeyleri, türleri ve konumları
arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olup olmadığının
araştırılmasıdır. Çalışmanın ana kütlesini Isparta ili sınırları içerisinde faaliyet
gösteren ve Foursquare isimli konum tabanlı sosyal medya web sitesinde yer
alan 471 yiyecek-içecek işletmesi oluşturmaktadır. Örneklem olarak, hakkında
Foursquare ortamında müşteriler tarafından 1 Mart 2017 ve 1 Mayıs 2017
tarihleri arasında değerlendirme puanlarına sahip olan yiyecek-içecek
işletmeleri seçilmiş ve 182 adet işletme araştırmaya dahil edilmiştir. Elde
edilen veriler, frekans analizleri, Mann-Whitney U ve Kruskall-Wallis testleri
ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, fiyat düzeyi ve işletme konumu ile
müşterilerin memnuniyet düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı
farklılık olduğu, işletme türü ile müşterilerin memnuniyet düzeyleri arasında
ise istatistiksel olarak anlamlı bir Farklılığın olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akbaba, A., Öter, Z. Güler, M.E. ve Altıntaş, V. (2017). Turizm İşletmeciliği: Endüstriyel ve Yönetsel Boyutlar, Detay Yayıncılık, Ankara. Albayrak, A. (2014). Müşterilerin Restoran Seçimlerini Etkileyen Faktörler: İstanbul Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190-201. Altındal, M. (2013). Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri, Akademik Bilişim 2013, 15. Akademik Bilişim Konferansı (Bildiri: 61). Anadolu, B. (2016). Üreticinin “Çevrimiçi” Hali: Kitle Kaynak Yöntemi. Nilüfer Timisi (Ed.) Dijital Kavramlar, Olanaklar, Deneyimler içinde (s. 127-153). İstanbul: Kalkedon Yayıncılık. Arlı, E. (2012). Müşterilerin Kulaktan Kulağa İletişime Bağlı Satın Alma Kararları Üzerinde Referans Gruplarının Etkisi: Deniz Turizm İşletmeciliği Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17): 155-170. Arsezen-Otamış, P. (2015). Fethiye’de TripAdvisor’a Kayıtlı Yiyecek İçecek İşletmeleri İçin Kritik Başarı Faktörleri ve Sosyal Ağ Analizi İle Performans Değerlendirmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2): 31-39. Bahar, B. (2015). Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimin Tüketici Satın Alma Kararlarına Etkisi, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 52(609): 63-72. Battallar, Z. ve Cömert, M. (2015). Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyadaki Reklamların Etkisi, Turizm Akademik Dergisi, 2 (1), 39-48. Bekar, A. ve Özçetin, Ç. (2015). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Mobil Uygulamaların Kullanımı: Foursquare Örneği, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(2), 413-430. Bilim,Y. Başoda, A. ve Özer, Ö. (2013). Elektronik Tüketici yorumlarının Nitel Çözümlemesi ve Pazarlama Bilgi Aracı Olarak Kullanımı: Tatil Otellerine Yönelik Bir Uygulama, 14.Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Ankara, 387-407. Canpolat, E. (2013). Küreselleşmenin İzini Foursquare’de Sürmek. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı: 19: 65-84. Dalgın, T. ve Karadağ, L. (2013). Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2): 133-150. Daştan, İ. (2015). Konum Tabanlı Sosyal Ağ Uygulamalarını Kullanma Davranışları: Genç Kullanıcılar Üzerinde Bir Araştırma, Sakarya İktisat Dergisi, 4 (4): 31-51. Eryılmaz, B. ve Şengül, S. (2016). Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1): 32-42. Göral, R. (2015). E-WOM’a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En Uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 33: 1-17. Gretzel, U & Yoo, K-G. (2017). Social Media İn Hospitality and Tourism içinde (Ed. Dixit, S.K.) The Routledge Handbook of Consumer Behaviour in Hospitality and Tourism, Routledge. İbiş, S. ve Engin, Y. (2016). Öğrencilerin Yiyecek ve İçecek İşletmesi Seçiminde Sosyal Medyanın Rolünün Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17): 322-336. İlban, M. O. Bezirgan, M. ve Çolakoğlu, F. (2016). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2): 181-194. Mauri, A. G. ve Minazzi, R. (2013). Web reviews influence on expectations and purchasing intentions of hotel potential customers. International Journal of Hospitality Management, 34(4), 99–107. Melián-González, S., Bulchand-Gidumal, J. and López-Valcárcel, B.Z. (2013). Online Customer Reviews of Hotels: As Participation Increases, Better Evaluation Is Obtained, Cornell Hospitality Quarterly, 54(3) 274–283. Özaslan, Y. ve Uygur, S. M. (2014). Negatif Ağızdan Ağıza İletişim (WOM) ve Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (E-WOM): Yiyecek-İçecek İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3): 69-88. Özdoğan, O. N. (2007). Turizmde Konaklama ve Yiyecek İçecek Endüstrisi içinde (Ed. Orhan İçöz), Genel Turizm: Turizmde Temel Kavramlar ve İlkeler, 39-51, Ankara: Turhan Kitabevi. Özkaşıkçı, I. (2012). Sosyal Medya Pazarla(ma)? Yeni Çağda Sosyal Medya Kullanımı ve Performans Ölçümü, Le Color/Levent Print City, İstanbul. İnternet Kaynakları Foursquare, https://tr.foursquare.com/about (Erişim Tarihi: 18.07.2017)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Çuhadar

Abdullah Özkan Bu kişi benim

Alparslan Çaylıkoca

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Çuhadar, M., Özkan, A., & Çaylıkoca, A. (2017). YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNE YÖNELİK ÇEVRİMİÇİ MÜŞTERİ DEĞERLENDİRMELERİNİN İNCELENMESİ: ISPARTA İLİ ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 33-48.

.