Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKET BROŞÜRLERİNİN TEMEL TASARIM İLKELERİ VE RENK KULLANIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 31, 121 - 137, 30.06.2018

Öz











Broşür, ulaşabildiği hedef kitlesinin genişliği,
kısa zaman aralıklarında oluşacak ürün değişikliklerine elverişli olması ve
kolay dağıtımı sebebiyle en sık tercih edilen reklam faaliyetlerinden biridir. Perakende
sektörünün hızla gelişmesi ile birçok ürünün aynı anda tanıtımının
yapılabildiği broşürler günlük hayatta sık karşılaşılan reklam mecralarından biri
haline gelmiştir. Bu araştırmada Türkiye’nin en büyük perakende şirketleri
arasında ilk 10’da yer alan süpermarket zincirlerine ait 6 farklı broşür temel tasarım
ilkeleri ve renk kullanımları açısından incelenmiştir. Yapılan incelemelerde
hedef kitle özelliklerinin ve iletilmek istenilen mesaj kaygısının bu
unsurların kullanımında etkili olduğu görülmüştür. Sonuç olarak tüketiciyi
etkileme ve mesaj iletme amacıyla tasarlanan broşürlerde renk kullanımlarının
amaçlara yönelik olduğu, temel tasarım ilkelerinin kullanımına ise genel olarak
dikkat edildiği fakat bir bütün olarak ve bilinçli bir şekilde uygulanmadığı
için başarılı sonuçların üstünlük sağlayamamaktadır. Ayrıca en fazla kar eden
firmanın bile tasarım bütçesine gereken yatırımı yapmadığı ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Andereck, K.L. and Caldwell, L.L., (1993). The Influence of Tourists’ Characteristics on Ratings of İnformation Sources for an Attraction. Journal of Travel and Tourism Marketing, 2(2/3), 171-190
  • Atabey, Z. (2010). Basın İlanı Tasarımlarında İllüstrasyonlar ve Vektörel İllüstrasyon Tekniğinin Uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Becer, E. (2002). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
  • Cereci S., (2004). Reklam Sanatı. İstanbul: Metropol Yayınları
  • Chiou, W.B., Wan, C.S., Lee, H.Y., (2008). Virtual Experiences vs Brochures in The Advertisement of Scenic Spots: How Cognitive Preferences and Order Effects Influence Advertising Effects on Consumers. Tourism Management, 29(1), 146-150.
  • Ekim, B. (2011). Görsel İletişim Tasarımı Açısından Dergi Kapak Tasarımları: Elele Dergisi Kapak Tasarımlarının Çözümlenmesi Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Kültür Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Faikoğlu, Ş. (2005). Süpermarketlerde Müşteri Memnuniyetine Etki Eden Faktörler ve Düzce İlinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçümüne Yönelik Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
  • Fodness, D. Murray, B.M., (1999). A Model of Tourist Information Search Behavior. Journal or Travel Research, 37, 220-230.
  • Kocabaş, F., Elden, M. (2004). Reklamcılık, Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Garcia, M., Stark, P. (1991) Eyes on the News. The Poynter Institute for Media Studies, USA.
  • Gıyasettin, T. (2006). Reklamcılık. Ankara: Nobel Yayınları
  • Gitelson, R.J., Crompton, J., (1983). The Planning Horizon and Sources of İnformation Used By Leisure Travelers. Journal of Travel Research, 32, 2-6.
  • Gürgen, H . (2016). Etkileyici İletişim Açısından Reklam Mesajı. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 7 (7), 359-365. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ekurgu/issue/16240/170195
  • Migas, N., Anastasiadou, C., Stirling, A. (2008). Individualized tourism brochures as a novel approach to mass customization. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 17(1-2), 237-257.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2009). MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) Grafik ve Fotoğraf Alanı, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara
  • Özdem, E.Ö.,(2006). Açıkhava Reklam Ortamlarında Görsel Tasarım. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi.
  • Pektaş, H. (1988). Basın İlanlarında Grafik Tasarımın Yeri ve Önemi: Bir Basın İlanı Tasarımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Perapost (2016). İşte En Büyük 100 Perakende Şirketi. Erişim tarihi:15.05.2016, http://www.perapost.com/arastirma/3001/iste-en-buyuk-100-perakende-sirketi
  • Rekabet Kurumu (2012). Türkiye HTM Perakendeciliği Sektör İncelemesi Nihai Rapor, Ankara
  • Küçükerdoğan, R., Küçük, B. (2013). “Renklerin Dili.” Grafik Tasarım Dergisi Sayı:53 (2013):70.
  • Şentürk, G. (2014). Broşür Tasarımı ve Basımı Özelliklerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçar, T. F. (2014). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Odabaşı, Y., Gülfidan B. (2006), Tüketici Davranışı, 6.Baskı, (MediaCat) Kapital Medya Hizmetleri A.Ş, İstanbul
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Çeken

Merve Ersan

Damla Tuğrul

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Çeken, B., Ersan, M., & Tuğrul, D. (2018). MARKET BROŞÜRLERİNİN TEMEL TASARIM İLKELERİ VE RENK KULLANIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(31), 121-137.

.