Cluster approach
for local and regional competitiveness which has made heavy influence in the
economic development agenda since 1990’s is implemented efficiently in various
countries in the world. This study is prepared particularly to emphasize that
the clustering methodology should be unique for each country and region due to
diversifications in indigenous characteristics of these regions, reasoning from
unlike socio-cultural patterns and different administrative structures. In this
context, the purpose of the study is identified as to develop a cluster strategy suggestion for Alanya Tourism
Accommodation Sector, comprised of tourism accommodation enterprises and the
related actors, which are currently operating as geographical
agglomerations and a cluster initiative, by targeting a sustainable and
competitive cluster in Alanya, based on various cluster analyses. In the line of the said purpose, the Cluster
Methodology is applied in two stages; Primarily the Cluster Analyses composed
of Diamond Framework Model, Formation of Cluster Map and Cluster Network
Analysis are carried out. In the light of the findings of these analyses Strategic Road Map for Cluster Development
including identification of cluster purpose and the strategic goals, in other
words the basic intervention areas is developed by using strategic planning
technique in the second stage. In the last part of the study some
recommendations are put forward by conducting various evaluations related to
Alanya tourism accommodation sector.
Cluster Clustering Regional Competitiveness Alanya Tourism Accommodation Diamond Framework Model Cluster Map Cluster Network Cluster Development Strategic Road Map
1990’lardan itibaren yerel ve bölgesel
ekonomik kalkınma gündemine damgasını vuran “rekabetçilik için küme” yaklaşımı
birçok ülkede etkin bir şekilde uygulanmaktadır. Bu çalışma bölgelerin
birbirlerine benzemeyen toplumsal- kültürel nitelikleri ve farklı idari
yapılarından kaynaklanarak çeşitlenen özgün nitelikleri nedeniyle, küme
metodolojisinin her ülke ve bölge için özel olması gerektiğini vurgulamak üzere
hazırlanmıştır. Bu çerçevede çalışmanın amacı, “Alanya’da halen coğrafi yığılımlar ve küme girişimi olarak
faaliyetlerini sürdüren, turizm konaklama tesisleri ve ilgili aktörlerden
oluşan ‘Alanya Turizm Konaklama Sektörü’ için sürdürülebilir ve rekabetçi bir
küme oluşumu hedeflenerek, küme analizlerine dayanan küme strateji önerisi
geliştirilmesi” olarak belirlenmiştir. Bahse konu amaç doğrultusunda Küme
Metodolojisinin iki aşamalı yöntemi uygulanmıştır; Öncelikle, “Karo Çerçeve
Modeli”, “Küme Haritası Oluşturma” ve “Ağ Yapılanma Analizi” yöntemlerinden
oluşan Küme Analizleri yürütülmüştür. İkinci aşamada, söz konusu analizlerin
bulguları çerçevesinde stratejik planlama tekniğinden faydalanarak, küme için
amaç ve stratejik hedefler, bir başka ifade ile temel müdahale alanları
belirlenerek “Küme Geliştirme için Stratejik Yol Haritası” geliştirilmiştir.
Çalışmanın son bölümünde konuyla ilgili çeşitli değerlendirmeler yapılarak
Alanya turizm konaklama sektörü ile ilgili çeşitli öneriler getirilmektedir.
Küme Kümelenme Bölgesel Rekabetçilik Alanya Turizm Konaklama Karo Çerçeve Modeli Küme Haritası Küme Ağ Yapısı Küme Geliştirme Stratejik Yol Haritası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 31 |
.