Cumhuriyet’in en önemli devrimlerden birisi 1 Kasım 1928 yılında gerçekleştirilen harf devrimi olmuştur. Alfabe değişimi ile sil baştan yeni bir ulus ve yeni bir kültür inşa etmek hedeflenmiştir. Tek Parti döneminde bu yolda atılan adımlar “Harf Devrimi” ve “Millet Mektepleri”-“Halkevleri” ile başlamış, “Köy Eğitmenleri” projesi ile sürmüş ve “Köy Enstitüleri” ile devam etmiştir. 1940 yılında kabul edilen bir kanunla kurulan Köy Enstitüleri, daha önceki eğitim ve sosyal dönüşüm projelerinin devamıdır. Bilhassa 1931’de Türk Ocaklarının kapanmasından sonra kurulan CHP’nin kültür kurumu Halkevleri, Köy Enstitüleri için temel teşkil etmiştir. Halkevlerinde “Köycülük Kolu” faaliyetleriyle köylü vatandaşlar belirli düzeyde eğitilmeye çalışılmıştır. Köy Enstitüleri, Köycülük Kolunun misyonunu daha sistematik bir şekilde üslenen Cumhuriyet’in en önemli eğitim projesidir. 1954’te kapanıncaya kadar Köy Enstitüleri, Türk eğitim sitemini şekillendirmiştir. Bu çalışma kapsamında Göller Yöresi Köy Öğretmenler Derneği’nin yayın organı Aylık Eğitim ve Öğretim Dergisi Demet nitel içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Yazarlarının çoğu Köy Enstitüsü öğretmenleri ve bu okul mezunu öğretmenlerden oluşmaktadır. Dergideki yazılarda Köy Enstitülerinde verilen eğitimlerin etkileri göze çarpmaktadır. Isparta’da Isparta Gönen Köy Enstitüsü öğretmenleri ve buradan mezun olan öğretmenler tarafından kurulan Demet, 8 yıl süresinde kesintisiz yayın yapmıştır. Dergi, eğitim tarihimiz açısından önemli bir arşiv durumundadır. Araştırmada belirlenen ana temalar ile birlikte bulguların tartışılmasıyla elde edilen sonuçlarla araştırma tamamlanmıştır.
Yerel Basın Dergi Yayıncılığı Demet Dergisi Köycülük Köy Enstitüleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 45 |
.