Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMİN ANTROPOLOJİK ANLAMI

Yıl 2024, Sayı: 49, 156 - 173, 31.08.2024
https://doi.org/10.61904/sbe.1437328

Öz

İnsan kültürü ve toplumsal yapıda eğitim süreçlerini anlamayı gerektiren antropoloji; insanların kültürel, sosyal ve tarihsel bağlamda nasıl öğrendiklerini, bilgiyi nasıl aktardıklarını inceleyen bir disiplindir. Eğitim antropolojisi, bu bağlamda eğitimin toplumsal, kültürel ve tarihsel perspektifini birlikte ele alır. İnsanın neliği üzerinden tüm yapıp ettikleri, ortaya koyduğu her şeyle oluşan bu ağda eğitim; kültür taşıyıcısı olarak sistemin önemli dinamiği olarak karşımıza çıkar. Antropolojik eğitim, bireylere kültürel bağlam içinde bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlayan bir yaklaşımdır. İnsan temelli diyebileceğimiz bu eğitim, öğrencilere sadece bilgi edindirmekle kalmaz, aynı zamanda onların ait olduğu toplum içindeki rolünü anlamalarına ve kendi kimliklerini geliştirmelerine odaklanır. Immanuel Kant’ın da dediği gibi “insan ancak eğitim yolu ile insandır.” Dolayısıyla eğitimin öznesi insana göre dizayn edilmiş çeşitlilikteki bir sisteme ihtiyaç vardır. Antropolojinin kültür çeşitliliğini anlamaya yönelik bütün faaliyetleri eğitimin nasıl olması gerektiğini de açıklamaya yardımcıdır. Nitekim, antropolojik eğitim de kültürel çeşitliliği vurgular ve öğrencilere eleştirel düşünme ve kültürel duyarlılık kazandırmayı hedefler. Antropolojik eğitim metotları genellikle katılımcı-gözlem, etnografik çalışmalar, sözlü tarih, kültürel analiz ve grup çalışmaları gibi yöntemleri içerir. Bu metotlar, öğrencilere kültürleri derinlemesine anlama ve değerlendirme yetenekleri kazandırmayı amaçlar. Her toplumun kendine özgü geliştirdiği bir eğitim yaklaşımı olabilir. Öteki ile ilgilenen antropoloji toplumların kendi içindeki çalışmalarla desteklendiğinde daha verimli ve özgün olacaktır. Eğitimi düzenleyebilmek için öncelikle insanı anlamak gereklidir. Eğitim ve insanı bir gören Kant düşüncesinden antropoloji ve eğitim birlikte daha açık ifade edilecektir. Öte yandan Thodore Brameld’in antropolojik eğitim modelinin de gündemde olan yeni müfredat değişiklikleri ve bütünleşik eğitim modeli ile “iyi insan yetiştirmek” mottosunun bir ve aynı olduğu gözlemlenmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Américo, B. L., & Carniel, F. (2022). Anthropology of education: mapping the origins of a research field. Educação e Pesquisa, s.48.
  • Ariès, P. (2014). Enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime (L'). Média Diffusion.
  • Avcı, M. (2019). Ernst Cassirer'de Kültür Felsefesinin Temellendirilmesi. Eğitim Yayınevi.
  • Brameld, T. (1971). Kültürel Açıdan Eğitim Felsefeleri. Harvard Eğitim İncelemesi, 41(1),s. 1-24.
  • De Condillac, E. B. (2001). Condillac: Essay on the origin of human knowledge. Cambridge University Press.
  • Doğru, S. G. (2022). Felsefi Antropoloji Açısından 2023 Eğitim Vizyon Belgesinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), s.1-29.
  • Durkheim, E. (1956). Education and Sociology.
  • Eddy, E. M. (1985). Eğitim antropolojisinde teori, araştırma ve uygulama. Antropoloji ve Eğitim Üç Aylık Bülteni, 16 (2), 83-104.
  • Gehlen, A. (1970). İnsan üzerine sekiz konferans. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Gönülal, D. H. Y. (2023). Theodore Brameld'ın Antropolojik Eğitim Anlayışı. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47(1), s.131-140.
  • Harris, M. (2001). Antropolojik teorinin yükselişi: Kültür teorilerinin tarihi. Alta Mira.
  • Kant, I. (1803). Über pädagogik. Müller.
  • Kant, I. (2006). Kant: anthropology from a pragmatic point of view. Cambridge University Press.
  • Kant, I. (2007). Eğitim Üzerine (Çev. Ahmet Aydoğan). Say Yayınları, İstanbul.
  • Kant, I. (2015). Pratik aklın eleştirisi.
  • Kant, I. (2020). Groundwork of the Metaphysic of Morals. In Immanuel Kant (pp. 17-98). Routledge.
  • Linton, R. (Ed.). (2013). Kültürel Geçmiş Kişilik ILS 84. Routledge.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan felsefesi (Vol. 81). Remzi Kitabevi.
  • Quillen, J. Antropoloji ve eğitime giriş. Eğitim ve antropoloji. Palo Alto: Stanford Üniversitesi, 1955. s. 1-4
  • Santos, R. D. (2007). Moralität und Erziehung bei Immanuel Kant. Kassel: Kassel University Press GmbH.
  • Scheler, M., & Mengüşoğlu, T. (1998). İnsanın Kosmos' taki yeri. Yaprak.

THE ANTHROPOLOGICAL MEANING of EDUCATION

Yıl 2024, Sayı: 49, 156 - 173, 31.08.2024
https://doi.org/10.61904/sbe.1437328

Öz

Anthropology, which requires understanding educational processes in human culture and social structure; It is a discipline that examines how people learn and transfer knowledge in cultural, social and historical contexts. In this context, educational anthropology considers the social, cultural and historical perspectives of education together. Education in this network that consists of everything that a person does and puts forward based on who he is; As a carrier of culture, it appears as an important dynamic of the system. Anthropological education is an approach that aims to provide individuals with knowledge and skills within a cultural context. This education, which we can call human-based, not only provides students with knowledge, but also focuses on understanding their role in the society they belong to and developing their own identities. As Immanuel Kant said, "a human being becomes a human being only through education." Therefore, there is a need for a diverse system designed for the human subject of education. All activities of anthropology aimed at understanding cultural diversity also help explain how education should be. As a matter of fact, anthropological education also emphasizes cultural diversity and aims to provide students with critical thinking and cultural sensitivity. Anthropological education methods generally include methods such as participant-observation, ethnographic studies, oral history, cultural analysis and group studies. These methods aim to provide students with the ability to understand and evaluate cultures in depth. Each society may have its own educational approach. Anthropology, which deals with the other, will be more productive and original when supported by studies within societies. In order to organize education, it is necessary to understand people first. Anthropology and education will be expressed more clearly together, based on the thought of Kant, who sees education and human beings as one. On the other hand, it is observed that Thodore Brameld's anthropological education model, the current curriculum changes and the integrated education model, and the motto of "raising good people" are one and the same.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Américo, B. L., & Carniel, F. (2022). Anthropology of education: mapping the origins of a research field. Educação e Pesquisa, s.48.
  • Ariès, P. (2014). Enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime (L'). Média Diffusion.
  • Avcı, M. (2019). Ernst Cassirer'de Kültür Felsefesinin Temellendirilmesi. Eğitim Yayınevi.
  • Brameld, T. (1971). Kültürel Açıdan Eğitim Felsefeleri. Harvard Eğitim İncelemesi, 41(1),s. 1-24.
  • De Condillac, E. B. (2001). Condillac: Essay on the origin of human knowledge. Cambridge University Press.
  • Doğru, S. G. (2022). Felsefi Antropoloji Açısından 2023 Eğitim Vizyon Belgesinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), s.1-29.
  • Durkheim, E. (1956). Education and Sociology.
  • Eddy, E. M. (1985). Eğitim antropolojisinde teori, araştırma ve uygulama. Antropoloji ve Eğitim Üç Aylık Bülteni, 16 (2), 83-104.
  • Gehlen, A. (1970). İnsan üzerine sekiz konferans. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Gönülal, D. H. Y. (2023). Theodore Brameld'ın Antropolojik Eğitim Anlayışı. Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47(1), s.131-140.
  • Harris, M. (2001). Antropolojik teorinin yükselişi: Kültür teorilerinin tarihi. Alta Mira.
  • Kant, I. (1803). Über pädagogik. Müller.
  • Kant, I. (2006). Kant: anthropology from a pragmatic point of view. Cambridge University Press.
  • Kant, I. (2007). Eğitim Üzerine (Çev. Ahmet Aydoğan). Say Yayınları, İstanbul.
  • Kant, I. (2015). Pratik aklın eleştirisi.
  • Kant, I. (2020). Groundwork of the Metaphysic of Morals. In Immanuel Kant (pp. 17-98). Routledge.
  • Linton, R. (Ed.). (2013). Kültürel Geçmiş Kişilik ILS 84. Routledge.
  • Mengüşoğlu, T. (1988). İnsan felsefesi (Vol. 81). Remzi Kitabevi.
  • Quillen, J. Antropoloji ve eğitime giriş. Eğitim ve antropoloji. Palo Alto: Stanford Üniversitesi, 1955. s. 1-4
  • Santos, R. D. (2007). Moralität und Erziehung bei Immanuel Kant. Kassel: Kassel University Press GmbH.
  • Scheler, M., & Mengüşoğlu, T. (1998). İnsanın Kosmos' taki yeri. Yaprak.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sistematik Felsefe (Diğer), Antropoloji (Diğer), Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Eryılmaz 0000-0003-4981-1755

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2024
Kabul Tarihi 16 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, Ö. (2024). EĞİTİMİN ANTROPOLOJİK ANLAMI. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(49), 156-173. https://doi.org/10.61904/sbe.1437328

.