Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL GİRİŞİMCİLİĞİN YETKİNLİK ve BECERİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA: START-UP OKULU ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Sayı: 49, 227 - 265, 31.08.2024
https://doi.org/10.61904/sbe.1490995

Öz

Teknolojinin gelişimi, dijital girişimciliğin önemini artırmış ve dijital yetkinlik ve becerilerin geliştirilmesini zorunlu hale getirmiştir. Ancak, dijitalleşmenin gerektirdiği yetkinlik ve becerilerin yeterince kazandırılamaması ve mevcut eğitimlerin yetersiz kalması, birçok girişimci ve işletmenin rekabet gücünü zayıflatmakta ve dijital girişimciliğin potansiyelini sınırlamaktadır. Bu çalışmada, bu sorun ele alınmakta ve dijital dünyaya uyum sağlamak için dijital yetkinlik ve becerilerin geliştirilmesinin gerekliliği ile dijital eğitimlerin bu süreçteki rolü vurgulanmaktadır. Çalışmanın amacı, dijital yetkinlik ve becerilerinin geliştirilmesi için start-up eğitimlerinin gerekliliklerine değinmek, start-up okulu eğitimlerinin yetkinlikler üzerindeki etkilerini incelemek ve bu eğitimlerin geliştirilmesi için gerekli unsurlara dikkat çekerek literatüre faydalı bulgular sunmaktır. Çalışma, SODİMER ve DOF ROBOTICS Start-Up Okulu katılımcılarından yirmi beş kişiye beş görüşme sorusu yöneltilerek gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemiyle toplanan veriler, fenomenolojik yöntem kullanılarak MAXQDA programında analiz edilmiştir. Sonuçlar; start-up eğitiminin en çok etkilediği alanların sırasıyla; farklı bakış açısı sağlama, girişimciliğin boyutlarını öğrenme ve bilinçlenme olduğunu göstermektedir. Eğitimin en çok etkileyerek geliştirildiği dijital yetkinlikler; dijital içerik yaratma, dijital okuryazarlık ve problem çözme iken, en çok etkilenerek gelişen dijital beceriler; teknoloji kullanımı, analitik zekâ ve multidisipliner çalışmadır. Start-up eğitiminin geliştirilmesine yönelik öneriler ise; uygulama süresinin ve proje çalışmalarının artırılması, etkileşimin güçlendirilmesi ve projelere aktif katılımın teşvik edilmesi yönündedir.

Kaynakça

  • Abbak, Y. ve Gelişli, Y. (2023). 21. yüzyıl becerilerinin öğretimine yönelik hazırlanacak hizmet içi eğitim programının kazanımlarının Davis tekniğine göre kapsam geçerlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 35-56. https://doi.org/ 10.37669/milliegitim.1309227.
  • Akpınar, S., (2011). Girişimciliğin temel bilgileri (2.Baskı). Umuttepe Yayınları.
  • Aksu, S. G. ve Sürgevil, O. (2019). Dijital çağın yetkinlikleri: alışanlar, insan kaynakları uzmanları ve yöneticiler çerçevesinden bakış. Dijital Çağda İşletme Dergisi, 2(2), 54-68.
  • Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding. Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies, 7-60.
  • Alay, H. (2023). Yeni normalin yeni girişimciliği: Dijital girişimcilik. İstanbul Esenyurt Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-9. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2985091.
  • Altıntop, M. (2023). Yapay zekâ - akıllı öğrenme teknolojileriyle akademik metin yazma: Chatgpt örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 186-211.
  • Aronsson, M. (2004). Education matters - But does entrepreneurship education? an ınterview with David birch. Academy of Management Learning and Education, 3(3), 289-292. DOI:10.5465/AMLE.2004.14242224.
  • Bingöl, P. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin ders başarısı ve eleştirel düşünmeye etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Blank, S. (25 Ocak 2010). What’s a start-up? http://www.steveblank.com. (Erişim Tarihi:25.05.2023). Boz, N. ve Serinkan, C. (2022). Türkiye’de dijital girişimcilik ve KOBİ’ler. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 6(12),102. https://doi.org/10.31006/gipad.1204002.
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G. ve Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63. https://doi.org/10.51948/auad.911584.
  • Bozkurt, Ö. Ç. ve Alparslan, A. M. (2013). Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi: girişimci ve öğrenci görüşleri. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(1), 7-28.
  • Bozkurt, Ö., Aslan, Z. ve Göral, M. (2011). Yükseköğretimde verilen girişimcilik eğitiminin öğrencilerin girişimcilik eğilimine etkisi: Teknik program ve sosyal program karşılaştırmalı bir araştırma. İstanbul: Uluslararası Yönetim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, (UYK-2011), İstanbul, 27( 29), 822-833.
  • Cezayirlioğlu, A. B. (2015), Dijital dünya ve gelecek: Hemen şimdi!. https://medium.com/turkce/dijital-d%C3%BCnya-ve-%C5%9Firket ler-1640cd73105d. (Erişim Tarihi:12.01.2024).
  • Çakır, C. (2021), Türkiye start-up ekosisteminde üniversite kuluçka merkezlerinin ve melek yatırımcılarının değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Çelebi, F. (2021). Dijital çağda liderlik ve girişimcilik. İksad Yayınevi.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A., Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. DOI: 10.29000/rumelide.995863.
  • DOF ROBOTİCS (19 Mayıs 2023). Hakkımızda. DOF ROBOTİCS, https://dofrobotics.com/about-us. (Erişim Tarihi:19.05.2023).
  • Du, W. D., Pan S. L., Zhou N. ve Ouyang T. (2018), From a marketplace of electronics to a digital entrepreneurial ecosystem (DEE): The emergence of a meta-organization in zhongguancun. China, Info Systems J.,(1) ,1-18. DOI:10.1111/isj.12176.
  • Dutot, V. & Van Horne, C. (2015), Digital entrepreneurship Intention in a Developed vs. emerging country: An exploratory study in france and the UAE. Transnational Corporations Revie, 7(1), 79-96. https://doi.org/10.5148/tncr.2015.7105.
  • Dünya Ekonomik Forumu (2018). The future of jobs report 2018. WEF Publishing.
  • Edwards, C., Jones, G. & Lawton, A., Llewellyn, N. (2002). Public entrepreneurship: Rhetoric, reality and context. International Journal of Public Administration, 25(12), 1539-1554. https://doi.org/10.1081/PAD-120014260.
  • Eken, M. (2021). Literatür ve sahanın kesişiminde dijital göçmenler için dijital yetkinlikler. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 813-846. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.969495.
  • Ertuğrul, M. ve Altundal, V. (2018). Startup finansmanında katılım bankalarının potansiyel rolü üzerine bir değerlendirme. AKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 27-40. DOI NO: 10.5578/jeas.66717.
  • Eyel, C. Ş. ve Sağlam H. (2021). Dijital dönüşüm ve girişimcilikteki değişim: Dijital girişimcilik. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(6), 7-20. ISSN 2602 – 4128 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1584319.
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis Of frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union,1-92. DOI:10.2791/82116.
  • Gülnar, M. (2023). Dijital içerikli eğitimin yetişkinlerin dijital becerilerine etkisi. Akademik Açı, 3(1), 35-72. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3026269.
  • Hull, C.E., Hung Y.C., Haır Neil & Perottı V. (2007). Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organisation, 4(3); 290-303. https://doi.org/10.1504/ IJNVO.2007.015166.
  • Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M.N. & Kantosalo, A. (2016). Digital competence–an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4.
  • Jawad, M., Naz, M. & Maroof, Z. (2021). Age of digital revolution: Digital entrepreneurship and digital transformation ın emerging economies. Business Strategy and Development, 4 (3), 220-228. https://doi.org/10.1002/bsd2.145.
  • Kalfaoğlu, S. ve Bedük, A. (2018). Türkiye’nin start-up ekosisteminin incelenmesi: OSR ROBOTİCS firması örnek olayı. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi. 2(9), 25-40.
  • Kay, K. (2010). 21st century skills: Why they matter, what they are and how we get there. In James Bellanca, Ron Brandt (Eds.). 21st century skills: Rethinking how students learn. Bloomington, Solution Tree Press.
  • Kesbiç, C. ve Şimşek, D. (2020). OECD ülkelerinde inovasyonun ekonomik büyüme üzerinde etkisi: Schumpeter haklı mı?. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (38), 273-296.
  • Kestel, M. (2022). Eleştirel düşünme becerisi: Bir meta analiz çalışması, (Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • Korkmaz, Z. S. (2018). Eleştirel düşünme becerileri eğitiminin öğretmenlerin ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi, (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Larson, L. C. & Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123, DOI: 10.1080/00228958.2011.10516575.
  • Lımberg, L. (2008). Phenomenography. In L. Given (Ed.). The SAGE encyclopedia of qualitative research methods Thousand Oaks, CA: Sage. 611-614.
  • Louis, K. S., Jones, L. M., Anderson, M. S., Blumenthal, D. & Campbell, E. G. (2001). Entrepreneurship, secrecy and productivity: A comparison of clinical and non-clinical life sciences faculty. The Journal of Technology Transfer, 26 (3), 233-245. https://doi.org/10.1023/A:1011106006976
  • Marzano, R. J. & Heflebower, T. (2011). Teaching & assessing 21st century skills. Solution Tree Press.
  • Murawski, M. ve Bick, M. (2017). İşgücünün dijital yeterlilikleri bir araştırma konusu mu? İş Süreçleri Yönetimi Dergisi, 23 (3), 721-734.
  • Noceti, F. (2020). How agile practices drive corporate entrepreneurship? The Roles of Digital Skills and Ambidexterity.
  • Önal, İ. (2020). eleştirel düşünme becerilerine yönelik bir program geliştirme çalışması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdevecioğlu, M. ve Karaca, M. (2015). Girişimcilik, girişimci kişilik kavram ve uygulama. (1.Baskı). Eğitim Yayınevi.
  • Pandey, R. & Sharif, M. (2020). Study on digital entrepreneurship. International Multidisciplinary Conference in, Technology, Business, Management & Liberal Arts, MTC Global, 190-197. ISBN 978-81-922178-9-5.
  • Parlak, B. (2017). Dijital çağda eğitim: Olanaklar ve uygulamalar üzerine bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), 1741-1759.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2006). Results that matter: 21st century skills and high school reform. Washington, DC.
  • Selimi, A. ve Üseini, A. (2019).Yenilikçi eğitim ile dijital yetkinlik ve girişimcilik becerilerinin geliştirilmesi – Kuzey Makedonya örneği. In ICEB’19-International Congress of Economics and Business, 11(13), 204-213.
  • SODİMER (19 Mayıs 2023), Hakkımızda. https://sodimer.org/ hakkimizda. (Erişim Tarihi: 19.05.2023).
  • SODİMER (19 Mayıs 2023), Start-up Okulu ders çizelgesi. SODİMER Duyurular, https://sodimer.org/duyurular. (Erişim Tarihi: 19.05.2023).
  • Startup Genome (2023a). The global startup ecosystem report 2023. https://startupgenome.com/report/gser. (Erişim Tarihi: 15.02. 2024).
  • Startup Genome (2023b), Strong start-up ranking. https://startupgenome.com/article/strong-starters-ranking. (Erişim Tarihi: 15.02.2024).
  • Tarhan, M. (2019). MEB 2023 Eğitim vizyonu çerçevesince Türkiye’de girişimcilik eğitiminin geleceğine yönelik bir değerlendirme. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 667-682. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019. 19. 46660-528071.
  • Tekin, E. (2021). Türkiye’de start-up ekosistemi üzerine bir değerlendirme. Econder Uluslararası Akademik Dergisi, 5 (1), 33-48. https://doi.org/10.35342/econder.847279.
  • Tømte, C. E. (2013). Educating teachers for the new millennium? -Teacher training, ıct and digital competence. Nordic Journal of Digital Literacy, 10, 138-154. https://doi.org/10.18261/issn. 1891-943x-2018-01-01.
  • Topaloğlu, S. (2022). Geleneksel girişimler ile start-up’ların farkları. https://yeditepe.edu.tr/tr/7-maddede-girisimcilik-ve-startup-farki. (Erişim Tarihi: 03.03 2024).
  • Turhan, M. (2021). Harvard business review Türkiye perspektifinden girişimcilik ve girişimci davranışı. İşte Davranış Dergisi, 6(1),52-64. https://doi.org/10.25203/idd.959178.
  • Türel Y.K., Şimşek A., Şengül Vautier C.G., Şimşek E. ve Kzıltepe F. (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği. (2017). Dijitalleşen dünyada ekonominin itici gücü: E-ticaret. (Yayın No: TÜSİADT/2017, 04-587). İstanbul: TUSİAD.
  • Ulaştıran, T. (2023). Paylaşım ekonomisine dayalı start-up’lar: Türkiye pazar analizi, (Doktora Tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Üstünkardeşler, D. ve Güzel, D. (2023). Türkiye’de çevrimiçi market alışverişinin kabulü. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (47), 106-134. https://doi.org/ 10.61904/sbe.1264297.
  • Van Laar, E., Van Deursen, A. J. A. M., Van Dijk, J. A. G. M. & De Haan, J. (2020). Determinants of 21st century skills and 21st century digital skills for workers: A systematic literature review. SAGE Open, 10(1). https://doi.org/10.1177/ 2158244019900176.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Eğitimi, Medya Okuryazarlığı, Girişimcilik, Yönetim ve Organizasyon Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Ekin Bilgiç 0000-0003-1185-0011

Pınar Göktaş 0000-0002-9825-7933

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 22 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Bilgiç, Ö. E., & Göktaş, P. (2024). DİJİTAL GİRİŞİMCİLİĞİN YETKİNLİK ve BECERİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA: START-UP OKULU ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(49), 227-265. https://doi.org/10.61904/sbe.1490995

.