Just as there are hundreds of definitions of the concept ‘culture’, the concept ‘cultural identity’ has been greatly influenced by this confusion too.The very different qualifications and conceptualizations proposed to explain the notion of cultural identity put forward a dual classification where similar of qualifications come together. These are include approaches those who see more fixed and ascribed to cultural identity with those who see more flexible and processual to it. The nation states of the modernism product due to the nature of the see fixed and ascribed to cultural identity and put forward of essentialist/homogenizer identity politics. On the other hand, postmodernity also threatens the nation state's approach to essentialist identity, which, in addition to being more flexible and processual in its own nature, put forward fragmented identity approaches. Another approach to the description of identity is the subjectivist and objectivist approach. This classification is different from the traditionalist (essentialist)- innovative (flexible) approach to cultural identity and tackle in the context of personality and from a wider perspective the identity. One of the most important sociological theories within the objectivist approach is known as the constructivist approach. It emphasizes the dialectical relationship between internal and external dynamics (action and structure in a sense) in the construction of identity (reality in a sense). In summary, the constructivist approach argues that neither structure nor action unilaterally have a decisive effect on the construction of reality, but the construction of identity/reality emerges with the dialectical relationship between them.
Cultural Identity Identity Construction Otherness of Identity Subjectivist Approaches Objectivist Approaches Social Identity Constructivist Approach Phenomenology Ethnomethodology
‘Kültür’ kavramının yüzlerce tanımı olduğu gibi ‘kültürel kimlik’ kavramı da bu karışıklıktan fazlasıyla etkilenmiştir. Kültürel kimlik nosyonunu açıklamak üzere öne sürülen birbirinden oldukça farklı niteleme ve kavramsallaştırmalar benzer nitelemelerin bir araya geldiği ikili bir sınıflamayı öne çıkarmaktadır. Bunlar kültürel kimliği daha sabit ve verili görenlerle, daha esnek ve süreçsel görenlerin yaklaşımlarını içerir. Modernizmin ürünü olan ulus devletler doğası gereği kültürel kimliği sabit ve verili olarak görmekte ve özcü/homojenleştirici kimlik politikalarını öne çıkarmaktadır. Diğer taraftan postmodernite de ulus devletin özcü kimlik yaklaşımını tehdit etmekte ve o da kendi doğası gereği daha esnek ve süreçsel olmanın yanında parçalı kimlik yaklaşımlarını öne çıkarmaktadır. Kimliğin tanımlanmasına ilişkin bir diğer yaklaşım öznelci ve nesnelci yaklaşımdır. Bu sınıflama, kültürel kimliğe yönelik gelenekçi(özcü)-yenilikçi(esnek) yaklaşımdan farklı olarak, kimliği daha çok kişilik bağlamında daha geniş perspektiften ele alan bir sınıflamayı ifade eder. Nesnelci yaklaşımın içinde yer alan sosyolojik kuramlardan en önemlilerinden biri inşacı yaklaşım olarak bilinir. Kimliğin (bir anlamda gerçekliğin) inşasında içsel ve dışsal dinamiklerin (bir anlamda eylem ve yapı) arasındaki diyalektik ilişkiye vurgu yapar. Özetle inşacı yaklaşım, tek taraflı olarak ne yapının ne de eylemin gerçekliğin inşasında belirleyici bir etkiye sahip olmadığını ancak bunların arasındaki diyalektik ilişki ile kimlik/gerçeklik inşasının ortaya çıktığını savunur.
Kültürel Kimlik Kimlik İnşası Kimliğin Ötekileştirilmesi Öznelci Yaklaşım Nesnelci Yaklaşım Sosyal Kimlik İnşacı Yaklaşım Fenomenoloji Etnometodoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer), Sosyal Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 49 |
.