Ahmed b. Hanbel’e (ö. 241/855) nispetle onun fikirleri etrafında teşekkül etmeye başlayan Hanbelîlik, Müslüman toplumda “Ehl-i Sünnet’in dört fıkıh mezhebinden biri” olarak şöhret bulmuş olmasına rağmen kendine özgü itikâdî fikirleriyle de itikâdî-fıkhî bir mehzep hüviyetindedir. Erken dönemlerden itibaren Merrûzî (ö. 275/888), Hallâl (ö. 311/923) gibi âlimlerin katkıda bulunduğu Hanbelî geleneğin 4./10. yüzyıl âlimlerinden biri de İbn Batta (ö. 387/997)’dır. İbn Batta, el-İbâne ‘an Şerî‘ati’l-Firkati’n-Nâciye ve Mücânebeti’l-Firaki’l-Mezmûme ve eş-Şerh ve'l-İbâne ‘alâ Usûli’s-Sünne ve'd-Diyâne ve Mücânebetü’l-Muhâlifîn ve Mübâyenetü Ehl-i'l-Ehvâi'l-Mârikîn adlı eserleriyle tanınmaktadır. İbn Batta eserlerinde diğer mezheplere karşı bilhassa Hariciler, Mu‘tezile, Mürcie ve Cehmiyye’ye karşı tekfirci tavrını da açık bir şekilde ortaya koymuştur. Bu çalışmanın amacı, İbn Batta’nın mezkûr eserleri çerçevesinde itikâdî ve mezhebî görüşlerinin İslam Mezhepleri Tarihi metoduna uygun bir biçimde incelenmesidir. Çalışmada öncelikle İbn Batta’nın hayatı ve yaşadığı dönemin dinî ve siyasî durumu hakkında bilgi verilmiş ve akabinde itikâdî görüşleri iman, tevhid, nübüvvet, kaza kadar konuları çerçevesinde incelenmiştir. Diğer mezheplere dair görüşleri bağlamında 73 fırka tasnifine yönelik yaklaşımı ve Şia, Haricilik, Mu‘tezile, Cehmiyye ve Mürcie fırkalarıyla ilgili değerlendirlemeleri analiz edilmiştir. Son olarak Ma‘bed el-Cühenî (ö. 80/699), Gaylân ed-Dımeşkî, (ö. 106/724), Ca‘d b. Dirhem (ö. 124/742), Cehm b. Safvân (ö. 128/745-746), Ebû Hanife (ö. 150/767), Bişr el-Merîsî (ö. 218/833), Kerâbîsî (ö. 248/862) gibi kendine özgü itikâdî ve fıkhî yaklaşımlarıyla ismi öne çıkan tarihî şahsiyetler hakkındaki görüşleri ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Mezhepleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 50 |
.