The purpose of this research is to determine
the problems of consumers in wearing apparel shopping. The method of research
is descriptive. Criterion sampling method was used in the research. The sample group
is 400 consumers living and working in Ankara, having at least used online
shopping for once and encountered done problem”. At the end of the research it
was found that the lack of information on the online shopping web sites
regarding the products offered to consumers is what the most negatively affects
the online shopping tendency of consumers. The most frequently experienced
problem with regard to payment options-pricing is the addition of the price of
the cargo service, which is used to deliver the purchased product to consumer,
at the moment of purchasing. The most frequently experienced problems with
respect to the suitability to the body-appearance of the purchased products are
the lack of product size options and inconsistencies in product pricings. The
most frequently experienced problem with respect to the quality of purchased
clothes is that the ordered product and the delivered product do not have the
same properties. What the consumers perceive to be the inadequacies of online
shopping sites are the lack of virtual models and possibility of trying on or
touching the products. Research findings show that online shopping problems and
services that are thought to be lacking in online shopping sites are largely
gender-dependent.
Bu araştırmanın amacı; tüketicilerin online giyim eşyası alışverişinde yaşadıkları sorunları tespit etmektir. Araştırma yöntemi betimsel olup; ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Örneklem grubu; Ankara’da yaşayan, en az bir kez online giyim alışverişi yapmış ve bir sorunla karşılaşmış, çalışmakta olan 400 tüketicidir. Araştırma sonuçlarına göre; online satış yapılan sitelerde sunulan ürünlere ilişkin bilgi yetersizliği, tüketicilerin online alışveriş yapma eğilimini olumsuz etkileyen durumdur. Ödeme seçenekleri fiyatlandırma konusunda en sık yaşanılan sorun, satın alınan ürünlerin tüketiciye ulaştırılmasında kullanılan kargo hizmeti ücretinin tüketiciye yansıtılmasıdır. Satın alınan ürünlerin vücuda uyumu-görünüm özellikleri konusunda en sık yaşanılan sorunlar, beden seçeneklerinin yetersizliği ve ürün ölçülendirmelerindeki tutarsızlıktır. Satın alınan giysilerin kalitesi konusunda en çok yaşanılan sorun ise teslim alınan ürün ile sipariş edilen ürünün aynı özelliklere sahip olmamasıdır. Online alışveriş sitelerinde eksik olduğu düşünülen konular, sanal manken/ prova uygulamasının olmaması ve ürünlere dokunma ihtiyacına cevap vermemesidir. Araştırma bulguları, online alışverişte yaşanılan sorunlar ve online alışveriş sitelerinde eksik olduğu düşünülen hizmetlerin büyük oranda cinsiyete bağımlı olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |