The
activities carried out in the out-of-school
environments are important for enriching the learning experiences of the
students, socializing the students and providing permanent learning. The
purpose of this research is to examine conducted postgraduate studies in Turkey
regarding out of school learning environments with the content analysis method.
A total of 40 (8 Ph.D., 32 graduate thesis) studies have been analyzed in the
relevant area. The studies were examined within the framework of the subject area, methodology, sampling, data
collection tools, data analysis methods. Results showed that research studies was
more prevalent in the field of science. Science centers, museums, and zoos are generally preferred within the
application areas. It has also found that the studies are mostly carried out
with secondary school students and teachers. Generally, interview forms, likert type scales, and success tests were used as data collection tools and
descriptive and predictive data analyzes were used as data analysis methods. When
studies are examined in terms of research approaches, quantitative and mixed
approaches appear to be the first. Another result is that learning in
non-formal settings enhances student achievement, develops scientific process
skills, and positively affects attitudes and motivations towards the course.
Chemistry education Out-of-school environment Postgraduate dissertations
Okul dışı
ortamlarında yürütülen faaliyetler, öğrencilerin öğrenme deneyimlerini
zenginleştirmek, öğrencileri sosyalleştirmek ve kalıcı öğrenim sağlamak için
önemlidir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de okul dışı öğrenme ortamları ile
ilgili yapılan lisansüstü çalışmaları içerik analizi yöntemiyle incelemektir.
İlgili alanda toplam 40 (8 doktora, 32 lisansüstü) çalışma incelenmiştir.
Çalışmalar konu alanı, metodoloji, örnekleme, veri toplama araçları, veri
analizi yöntemleri çerçevesinde irdelenmiştir. Sonuçlar, araştırma
çalışmalarının fen alanında daha yaygın olduğunu göstermiştir. Uygulama
alanları içerisinde bilim merkezleri, müzeler ve hayvanat bahçeleri genellikle
tercih edilmiştir. Ayrıca, çalışmalar çoğunlukla ortaokul öğrencileri ve
öğretmenlerle yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak genellikle görüşme
formları, likert tipi ölçekler ve başarı testleri, veri analiz yöntemleri
olarak da tanımlayıcı ve yordayıcı veri analizleri kullanılmıştır. Çalışmalar,
araştırma yaklaşımları açısından incelendiğinde, nicel ve karma yaklaşımlar ilk
sırada yer almaktadır. Diğer bir sonuç ise, sınıf dışı ortamlardaki öğrenmenin,
öğrenci başarısını arttırdığı, bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği ve
derse yönelik tutum ve motivasyonları olumlu yönde etkilediği yönündedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 16 |