Nowadays, consumption has become a purpose
rather than a tool used to meet needs. People consume uncontrollably and
excessively, they are psychologically disturbed when they do not act like that.
Unnecessary consumption is harmful to the environment, this damage also affects
people badly. Environmental protection is also important in terms of religion.
Because religions not only regulate the relationship among people, but also
they regulate people relationship with other living creatures and nature.
Religious values are among the factors that affect the behaviors of consumers.
People pay attention to what they consume because of their religious beliefs.
When the facts that wastage is forbidden by religion and environmental
protection is importance in religion are considered, it is thought that
religious people will consume less and won’t give any harm to the environment. Therefore,
the aim of the research is to determine the effect of religious values of
consumers on compulsive buying tendency and attitude towards environment. The
research data is collected by face-to-face surveys.
401 consumers living in Mersin compose the
sample of the research. Factor, correlation and regression analyzes were used
in the study. According to the results of the research, compulsive buying
tendency is positively influenced by external religious values. While the
internal religious values positively affect attıtude towards envıronment, external religious values negatively
affect it.
Religious Values Consumption Compulsive Buying Tendency Environment Attitude
Günümüzde
tüketim, ihtiyaçları karşılamak için kullanılan bir araç olmaktan çıkmış, bir
amaç haline gelmiştir. İnsanlar kontrolsüz ve aşırı şekilde tüketim yapmakta,
böyle davranmadıkları zaman da psikolojik olarak rahatsız olmaktadırlar.
Gereksiz yere yapılan tüketim, çevreye zarar vermekte, bu zarar da insanları
kötü şekilde etkilemektedir. Çevre korunması din bakımından da önemlidir. Çünkü,
dinler sadece insanlar arasındaki ilişkileri değil, insanların diğer canlılarla
ve doğayla olan ilişkilerini de düzenlemektedir. Dini değerler, tüketici
davranışlarını etkileyen faktörler arasında da yer almaktadır. İnsanlar dini
inanışları gereği ne tükettiklerine de dikkat etmektedirler. Dinde israfın
haram olduğu ve çevreye önem verilmesi gerektiği göz önüne alındığında da, dini
değerlerine bağlı olan insanların daha az tüketeceği ve çevreye zarar
vermeyeceği düşünülmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, tüketicilerin
sahip olduğu dini değerlerin takıntılı satın alma eğilimi ve çevreye yönelik
tutum üzerindeki etkilerini ortaya çıkartmaktır. Yüz yüze anket yöntemi
kullanılarak yapılan araştırmanın örneklemini Mersin'de ikamet eden 401
tüketici oluşturmaktadır. Araştırma
sonuçlarına göre, takıntılı satın alma eğilimini dışsal dini değerler olumlu
olarak, çevreye yönelik tutumu ise içsel dini değerler olumlu, dışsal dini değerler
ise olumsuz olarak etkilemektedir.
Anahtar Kelimeler: Dini Değerler Tüketim Takıntılı Satın Alma Eğilimi Çevre
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 18 |