Propaganda is a method used to persuade the public on any subject. Yale Approach developed by Carl Hovland stands out with the features of message, recipient and source of the message. For the message to be effective, it must give fear, repeat, express the opposite opinion and include feelings and facts at the same time. Based on this information, "Can one of the propaganda methods used by the press in the Early Republican period be defined as ‘Yale Approach’?" research question arises. By finding the answer to this question, the propaganda techniques used in the Early Republican period press can be understood. For this purpose, the propaganda language used by the Cumhuriyet newspaper, about the 1930 Ağrıdagı Rebellion was analyzed by content analysis method.
Propaganda, toplumun herhangi bir konuda ikna edilmesi için kullanılabilen yöntemlerden biridir. Propaganda araştırmaları arasında Carl Hovland’ın geliştirdiği Yale Yaklaşımı; mesaj, alıcı ve mesajın kaynağı şeklinde sayılabilecek üç unsurla öne çıkmaktadır. Mesajın etkili olabilmesi için korku vermesi, tekrar etmesi, karşı görüşü bildirmesi, duygulara ve gerçeklere aynı anda yer vermesi gerekmektedir. Buradan hareketle, “Erken Cumhuriyet döneminde basının kullandığı propaganda yöntemlerinden biri ‘Yale Yaklaşımı’ olarak tanımlanabilir mi?” araştırma sorusu ortaya çıkmaktadır. Böylece Erken Cumhuriyet dönemi basınında kullanılan propaganda teknikleri anlaşılabilir ve Cumhuriyet’in propaganda konusunda geçirdiği aşamaların tetkik edilmesinde ilerleme sağlanabilir. Bu amaçla, Cumhuriyet gazetesinin 1930 Ağrıdağı İsyanı hakkında kullandığı propaganda dili, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İnceleme sonucunda, Erken Cumhuriyet dönemi basınında kullanılan propaganda yöntemlerinin Yale Yaklaşımı’na uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 24 |