The aim of this study is to determine the level of managerial, economic, production and marketing problems of wheat producers registered to the farmers registry system in Kars city. This is the first study bringing the suggestions to increase wheat productivity in Kars where the economy is based on agriculture and animal husbandry. The method of study is descriptive in nature and include questionnaire as a data collection method. 150 farmers were reached via convenience sampling. The first finding of the study is that factors affecting the poor wheat cultivation in Kars city are due to negative impact of climate conditions, inadequate state funding and expensive fertilizer prices. The second finding of the study is that economic, productive, managerial and marketing factors are respectively, the main problems of farmers in Kars. The third finding of the study is that managerial problems have a positive relationship with economic and productive problems while the highest relationship exists between economic and productive problems. On the other hand, marketing problems have no relationship with economic and productive problems. In conclusion, suggestions have been made to increase the productivity which is quite low in the region
Araştırmanın amacı, Kars ilindeki çiftçi kayıt sistemine kayıtlı buğday üreticilerinin yaşadığı yönetsel, iktisadi, üretimsel ve pazarlama problemlerinin düzeyini belirlemektir. Araştırmanın önemi, tarım ve hayvancılığın ekonominin temelini oluşturduğu Kars ilindeki buğday verimini arttırıcı öneriler getiren ilk çalışma olmasıdır. Araştırmanın yöntemi, tanımlayıcı niteliktedir ve veri toplama yöntemi ankettir. Kolayda örnekleme yoluyla 150 çiftçiye ulaşılmıştır. Araştırmanın birinci bulgusuna göre, Kars ilinde buğday tarımı yapılmasını etkileyen unsurlar sırasıyla iklim koşullarının olumsuz etkisi, devlet desteğinin yetersiz olması ve gübre fiyatlarının pahalı olması şeklindedir. İkinci bulguya göre, Kars ilindeki çiftçilerin problemlerinin sırasıyla iktisadi, üretimsel, yönetsel ve pazarlama faktörleri olduğu bulunmuştur. Üçüncü bulguya göre, yönetsel problemlerin iktisadi, üretimsel ve pazarlama problemleri ile olumlu yönde ilişkileri varken, en yüksek ilişki iktisadi ve üretimsel problemler arasındadır. Pazarlama problemlerinin ise iktisadi ve üretimsel sorunlarla ilişkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. Netice itibariyle, bölgede oldukça düşük olan verimi arttırıcı öneriler getirilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 12 |