Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği

Yıl 2021, , 7 - 14, 20.04.2021
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.818123

Öz

Giriş: Yeni mezun hemşirelerin öğrenci rolünden hemşire rolüne geçişi, zorlu bir süreçtir. Mesleki yaşamın ilk
yılı, uyum süreci olarak kabul edilmekte ve yeni mezunların işte ya da meslekte kalma kararını etkilemektedir.
Amaç: Bu araştırma, yeni mezun hemşirelerin geçiş şoku düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir
bir ölçüm aracı geliştirmek amacıyla gerçekleştirildi.
Yöntem: Metodolojik nitelikteki bu araştırma, Ocak-Eylül 2018 tarihleri arasında İstanbul’da özel bir üniversite
hastanesinde çalışan 287 yeni mezun hemşire ile gerçekleştirildi. Ölçeğin madde havuzu, literatür tarama
yoluyla 56 madde olarak oluşturuldu ve yedi uzmanın görüşüne sunuldu. Kapsam geçerliğinin ardından
46 maddeden oluşan taslak ölçek, veri toplama aracı olarak kullanıldı. Veriler madde analizi, açıklayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi ve Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Açıklayıcı faktör analizi sonucunda ölçekte 23 madde ve dört alt boyut olduğu belirlendi. Doğrulayıcı
faktör analizinde, beş madde daha ölçekten çıkarıldı. Son olarak 18 madde ve dört alt boyuttan oluşan
model ile uyum iyiliği istatistikleri kabul edilebilir düzeyde bulundu. Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının alt
boyutlarda 0,80-0,89 arasında değiştiği ve tüm ölçek için 0,92 olduğu saptandı.
Sonuç: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği’nin yeni mezun hemşirelerin geçiş şoku düzeylerinin belirlenmesinde
kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu saptandı.

Kaynakça

  • Al-Awaisi, H., Cooke, H., & Pryjmachuk, S. (2015). The experiences of newly graduated nurses during their first year of practice in the Sultanate of Oman- a case study. International Journal of Nursing Studies, 52(11), 1723-1734. doi:10.1016/j.ijnurstu.2015.06.009
  • Aslan, Ş. (Ed.). (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bektaş, H. (2017). Açıklayıcı faktör analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Benner, P. (1982). From novice to expert. American Journal of Nursing, 82(3), 402-407.
  • Blegen, M.A., Spector, N., Lynn, M.R., Barnsteiner, J., & Ulrich, B.T. (2017). Newly licensed RN retention: Hospital and nurse characteristics. The Journal of Nursing Administration, 47(10), 508-514. doi:10.1097/NNA. 0000000000000523
  • Boamah, S.A., & Laschinger, H.K.S. (2016). The influence of areas of worklife fit and work-life interference on burnout and turnover intentions among new graduate nurses. Journal of Nursing Management, 24(2), 164-174. Doi:10.1111/jonm.12318
  • Boamah, S.A., Read, E.A., & Laschinger, H.K.S. (2017). Factors influencing new graduate nurse burnout development, job satisfaction and patient care quality: a time-lagged study. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1182-1195. doi:10.1111/jan.13215
  • Cheng, C.Y., Tsai, H.M., Chang, C.H., & Liou, S.R. (2014). New graduate nurses’ clinical competence, clinical stress and intention to leave: a longitudinal study in Taiwan. The Scientific World Journal, 2014, 748389. doi: 10.1155/2014/748389.
  • Cheng, C.Y., Liou, S.R., Tsai, H.M., & Chang, C.H. (2015). Job stress and job satisfaction among new graduate nurses during the first year of employment in Taiwan. International Journal of Nursing Practice, 21(4), 410-418. doi:10.1111/ijn.12281
  • Clipper, B., & Cherry, B. (2015). From transition shock to competent practice: Developing preceptors to support new nurse transition. Journal of Continuing Education in Nursing, 46(10), 448-454. doi:10.3928/00220124-20150918-02.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. (T. Totan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Duchscher, J.E. (2009). Transition shock: the initial stage of role adaptation for newly graduated registered nurses. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1103-1113. doi:10.111/j.1365-2648.2008.04898.x
  • Hussein, R., Everett, B., Ramjan, L.M., Hu, W., & Salamonson, Y. (2017). New graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support. BMC Nursing, 16, 42. doi:10.1186/s12912-017-0236-0
  • Ikematsu, Y., Egawa, K., & Endo, M. (2019). Prevalence and retention status of new graduate nurses with special support needs in Japan. Nurse Education in Practice, 36, 28–33. doi:10.1016/j.nepr.2019.02.007.
  • Karakoç, F.Y., ve Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49. doi:10.25282/ted.228738
  • Kartal, M., ve Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Kenny, P., Reeve, R., & Hall, J. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36, 230-235. doi:10.1016/j.nedt.2015.10.023
  • Kim, E. Y., & Yeo, J. H. (2019). Effects of pre-graduation characteristics and working environments on transition shock of newly graduated nurses: A longitudinal study. Nurse Education Today, 78, 32-36. doi:10.1016/j.nedt.2019.04.002
  • Kramer, M. (1974). Reality shock: Why nurses leave nursing. St. Louis: Mosby Elsevier.
  • Labrague, L. J., & De Los Santos, J. (2020). Transition shock and newly graduated nurses’ job outcomes and select patient outcomes: A cross-sectional study. Journal of Nursing Management, 28(5), 1070–1079. doi:10.1111/jonm.13033
  • Laschinger, H.K.S., Wong, C., Read, E., Cummings, C., Leiter, M., Macphee, M., … Wood, K. (2019). Predictors of new graduate nurses health over first years of practice. Nursing Open 6(2), 245-259. doi:10.1002/nop2.231
  • Lea, J. & Cruickshank, M. (2015). The support needs of new graduate nurses making the transition to rural nursing practice in Australia. Journal of Clinical Nursing, 24(7-8), 948-960. doi:10.1111/jocn.12720
  • Lee, E. (2019). Why newly graduated nurses in South Korea leave their first job in a short time? A survival analysis. Human Resources for Health, 17 (1): 61. doi:10.1186/s12960-019-0397-x
  • Meydan, C.H., ve Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ortiz, J. (2016). New graduate nurses’ experiences about lack of confidence. Nurse Education in Practice 19, 19-24. doi:10.1016/j.nepr.2016.04.001
  • Parker, V., Giles, M., Lantry, G., & McMillan, M. (2014). New graduate nurses’ experiences in their first year of practice. Nurse Education Today, 34(1), 150-156. doi:10.1016/j.nedt.2012.07.003.
  • Rudman, A., Gustavsson, P., & Hultell, D. (2014). A prospective study of nurses’ intentions to leave the profession during their first five years of practice in Sweden. International Journal of Nursing Studies, 51(4), 612–624. doi:10.1016/j.ijnurstu.2013.09.012
  • Sönmez, B., & Yıldırım, A. (2016). Difficulties experienced by newlygraduated nurses in Turkey: a qualitative study of first six months of employment. Journal of Nursing Education and Practice, 6(1), 104-110. doi:10.540/jnep.v6n1p104
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M, Baloğlu, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Taştan, S., Ünver, V., & Hatipoğlu, S. (2013). An analysis of the factors affecting the transition period to professional roles for newly graduated nurses in Turkey. International Nursing Review, 60(3), 405-412. doi:10.1111/inr.12026
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Theisen, J.L., & Sandau, K.E. (2013). Competency of new graduate nurses: a review of their weaknesses and strategies for success. Journal of Continuing Education in Nursing, 44(9), 406–414. doi:10.3928/00220124-20130617-38
  • Walker, A., Costa, B.M., Foster, A.M., & de Bruin, R.I. (2017). Transition and integration experiences of Australian graduate nurses: qualitative systematic review. Collegian, 24(5), 505-512. doi:10.1016/j.colegn.2016.10.004
  • World Health Organization (WHO). (2020). State of the World’s Nursing Report. Retrieved from (30.01.2021): https://www.who.int/publications/i/item/9789240003279
  • Zamanzadeh, V., Roshangar, F., Fathi-Azar, E., Valizadeh, L., & Kirkwood, J. (2014). Experiences of newly graduated nurses on strategies of gaining self-confidence during their initial work: a qualitative study. The Journal of Nursing Research, 22(4), 283-291. doi:10.1097/jnr.0000000000000050
  • Zhang, Y., Wu, J., Fang, Z., Zhang, Y., & Wong, F.K. (2017). Newly graduated nurses’ intention to leave in their first year of practice in Shangai: A longitudinal study. Nursing Outlook, 65(2), 202-11. doi:10.1016/j.outlook.2016.10.007

A Scale Development Study: Nursing Transition Shock Scale

Yıl 2021, , 7 - 14, 20.04.2021
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.818123

Öz

Introduction: The transition of new graduate nurses from the student role to the nurse role is challenging. The first year of professional life is accepted as the profession's adaptation process and affects new graduates' decision to stay in a job or profession.
Aim: The study was carried out to develop a valid and reliable measurement tool for determining new graduate nurses' transition shock levels.
Method: The methodological study was conducted with 287 new graduate nurses who worked in a private university hospital in Istanbul between January and September 2018. The item pool of scale was created as 56 items through the literature review and presented to seven specialists' evaluation. The draft scale, which consisted of 46 items after content validation, was used as a data collection tool. Data were analysed using item analysis, exploratory and confirmatory analysis, and Cronbach’s alpha alpha internal consistency coefficient.
Results: The scale consisted of 23 items and four sub-dimensions due to the explanatory factor analysis. In the confirmatory factor analysis, five more items were removed from the scale. Finally, the goodness of fit indices for the model consisting of 18 items and four sub-dimensions were found at acceptable levels. Cronbach’s alpha coefficient varied between 0.80-0.89 in the sub-dimensions and was 0.92 for the scale.
Conclusion: The analyses revealed that the Nursing Transition Shock Scale was a valid and reliable measurement tool for determining new graduate nurses’ transition shock levels.

Kaynakça

  • Al-Awaisi, H., Cooke, H., & Pryjmachuk, S. (2015). The experiences of newly graduated nurses during their first year of practice in the Sultanate of Oman- a case study. International Journal of Nursing Studies, 52(11), 1723-1734. doi:10.1016/j.ijnurstu.2015.06.009
  • Aslan, Ş. (Ed.). (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bektaş, H. (2017). Açıklayıcı faktör analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Benner, P. (1982). From novice to expert. American Journal of Nursing, 82(3), 402-407.
  • Blegen, M.A., Spector, N., Lynn, M.R., Barnsteiner, J., & Ulrich, B.T. (2017). Newly licensed RN retention: Hospital and nurse characteristics. The Journal of Nursing Administration, 47(10), 508-514. doi:10.1097/NNA. 0000000000000523
  • Boamah, S.A., & Laschinger, H.K.S. (2016). The influence of areas of worklife fit and work-life interference on burnout and turnover intentions among new graduate nurses. Journal of Nursing Management, 24(2), 164-174. Doi:10.1111/jonm.12318
  • Boamah, S.A., Read, E.A., & Laschinger, H.K.S. (2017). Factors influencing new graduate nurse burnout development, job satisfaction and patient care quality: a time-lagged study. Journal of Advanced Nursing, 73(5), 1182-1195. doi:10.1111/jan.13215
  • Cheng, C.Y., Tsai, H.M., Chang, C.H., & Liou, S.R. (2014). New graduate nurses’ clinical competence, clinical stress and intention to leave: a longitudinal study in Taiwan. The Scientific World Journal, 2014, 748389. doi: 10.1155/2014/748389.
  • Cheng, C.Y., Liou, S.R., Tsai, H.M., & Chang, C.H. (2015). Job stress and job satisfaction among new graduate nurses during the first year of employment in Taiwan. International Journal of Nursing Practice, 21(4), 410-418. doi:10.1111/ijn.12281
  • Clipper, B., & Cherry, B. (2015). From transition shock to competent practice: Developing preceptors to support new nurse transition. Journal of Continuing Education in Nursing, 46(10), 448-454. doi:10.3928/00220124-20150918-02.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar. (T. Totan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Duchscher, J.E. (2009). Transition shock: the initial stage of role adaptation for newly graduated registered nurses. Journal of Advanced Nursing, 65(5), 1103-1113. doi:10.111/j.1365-2648.2008.04898.x
  • Hussein, R., Everett, B., Ramjan, L.M., Hu, W., & Salamonson, Y. (2017). New graduate nurses’ experiences in a clinical specialty: a follow up study of newcomer perceptions of transitional support. BMC Nursing, 16, 42. doi:10.1186/s12912-017-0236-0
  • Ikematsu, Y., Egawa, K., & Endo, M. (2019). Prevalence and retention status of new graduate nurses with special support needs in Japan. Nurse Education in Practice, 36, 28–33. doi:10.1016/j.nepr.2019.02.007.
  • Karakoç, F.Y., ve Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49. doi:10.25282/ted.228738
  • Kartal, M., ve Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Kenny, P., Reeve, R., & Hall, J. (2016). Satisfaction with nursing education, job satisfaction, and work intentions of new graduate nurses. Nurse Education Today, 36, 230-235. doi:10.1016/j.nedt.2015.10.023
  • Kim, E. Y., & Yeo, J. H. (2019). Effects of pre-graduation characteristics and working environments on transition shock of newly graduated nurses: A longitudinal study. Nurse Education Today, 78, 32-36. doi:10.1016/j.nedt.2019.04.002
  • Kramer, M. (1974). Reality shock: Why nurses leave nursing. St. Louis: Mosby Elsevier.
  • Labrague, L. J., & De Los Santos, J. (2020). Transition shock and newly graduated nurses’ job outcomes and select patient outcomes: A cross-sectional study. Journal of Nursing Management, 28(5), 1070–1079. doi:10.1111/jonm.13033
  • Laschinger, H.K.S., Wong, C., Read, E., Cummings, C., Leiter, M., Macphee, M., … Wood, K. (2019). Predictors of new graduate nurses health over first years of practice. Nursing Open 6(2), 245-259. doi:10.1002/nop2.231
  • Lea, J. & Cruickshank, M. (2015). The support needs of new graduate nurses making the transition to rural nursing practice in Australia. Journal of Clinical Nursing, 24(7-8), 948-960. doi:10.1111/jocn.12720
  • Lee, E. (2019). Why newly graduated nurses in South Korea leave their first job in a short time? A survival analysis. Human Resources for Health, 17 (1): 61. doi:10.1186/s12960-019-0397-x
  • Meydan, C.H., ve Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ortiz, J. (2016). New graduate nurses’ experiences about lack of confidence. Nurse Education in Practice 19, 19-24. doi:10.1016/j.nepr.2016.04.001
  • Parker, V., Giles, M., Lantry, G., & McMillan, M. (2014). New graduate nurses’ experiences in their first year of practice. Nurse Education Today, 34(1), 150-156. doi:10.1016/j.nedt.2012.07.003.
  • Rudman, A., Gustavsson, P., & Hultell, D. (2014). A prospective study of nurses’ intentions to leave the profession during their first five years of practice in Sweden. International Journal of Nursing Studies, 51(4), 612–624. doi:10.1016/j.ijnurstu.2013.09.012
  • Sönmez, B., & Yıldırım, A. (2016). Difficulties experienced by newlygraduated nurses in Turkey: a qualitative study of first six months of employment. Journal of Nursing Education and Practice, 6(1), 104-110. doi:10.540/jnep.v6n1p104
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M, Baloğlu, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Taştan, S., Ünver, V., & Hatipoğlu, S. (2013). An analysis of the factors affecting the transition period to professional roles for newly graduated nurses in Turkey. International Nursing Review, 60(3), 405-412. doi:10.1111/inr.12026
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Theisen, J.L., & Sandau, K.E. (2013). Competency of new graduate nurses: a review of their weaknesses and strategies for success. Journal of Continuing Education in Nursing, 44(9), 406–414. doi:10.3928/00220124-20130617-38
  • Walker, A., Costa, B.M., Foster, A.M., & de Bruin, R.I. (2017). Transition and integration experiences of Australian graduate nurses: qualitative systematic review. Collegian, 24(5), 505-512. doi:10.1016/j.colegn.2016.10.004
  • World Health Organization (WHO). (2020). State of the World’s Nursing Report. Retrieved from (30.01.2021): https://www.who.int/publications/i/item/9789240003279
  • Zamanzadeh, V., Roshangar, F., Fathi-Azar, E., Valizadeh, L., & Kirkwood, J. (2014). Experiences of newly graduated nurses on strategies of gaining self-confidence during their initial work: a qualitative study. The Journal of Nursing Research, 22(4), 283-291. doi:10.1097/jnr.0000000000000050
  • Zhang, Y., Wu, J., Fang, Z., Zhang, Y., & Wong, F.K. (2017). Newly graduated nurses’ intention to leave in their first year of practice in Shangai: A longitudinal study. Nursing Outlook, 65(2), 202-11. doi:10.1016/j.outlook.2016.10.007
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Tarhan 0000-0002-9841-4708

Aytolan Yıldırım 0000-0002-0475-6695

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tarhan, M., & Yıldırım, A. (2021). Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(1), 7-14. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.818123
AMA Tarhan M, Yıldırım A. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği. SBÜHD. Nisan 2021;3(1):7-14. doi:10.48071/sbuhemsirelik.818123
Chicago Tarhan, Merve, ve Aytolan Yıldırım. “Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2021): 7-14. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.818123.
EndNote Tarhan M, Yıldırım A (01 Nisan 2021) Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 3 1 7–14.
IEEE M. Tarhan ve A. Yıldırım, “Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği”, SBÜHD, c. 3, sy. 1, ss. 7–14, 2021, doi: 10.48071/sbuhemsirelik.818123.
ISNAD Tarhan, Merve - Yıldırım, Aytolan. “Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 3/1 (Nisan 2021), 7-14. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.818123.
JAMA Tarhan M, Yıldırım A. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği. SBÜHD. 2021;3:7–14.
MLA Tarhan, Merve ve Aytolan Yıldırım. “Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, c. 3, sy. 1, 2021, ss. 7-14, doi:10.48071/sbuhemsirelik.818123.
Vancouver Tarhan M, Yıldırım A. Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Hemşirelikte Geçiş Şoku Ölçeği. SBÜHD. 2021;3(1):7-14.

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.