Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 66 - 75, 20.08.2019

Öz

Giriş:
Hemşirelik
eğitiminde simülasyon kullanımının amacı, klinik gerçekliği taklit ederek ve öğrenciyi
aktif kılarak öğrenim sürecini kolaylaştırmaktır. Simülasyon, psikomotor
becerinin yanı sıra, kognitif becerilerin kullanılmasına ve geliştirilmesine de
katkıda bulunmaktadır. Ülkemizde Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği
alanında simülasyon kullanımının sonuçlarını inceleyen sınırlı sayıda çalışma
bulunmaktadır.

Amaç:
Araştırma,
Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği dersi kapsamında yürütülen simülasyon uygulamalarına
ilişkin öğrencilerin görüşlerini ve öğrenme sürecine ilişkin memnuniyet/özgüven
düzeylerini incelemek amacıyla gerçekleştirildi.

Yöntem:
Retrospektif
ve tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma, Ankara’da bir hemşirelik fakültesinde
2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında öğrenim gören, toplam 115 ikinci sınıf
öğrencisiyle yürütüldü. Öğrenciler beşer kişilik gruplara ayrıldı ve her grup
10 farklı simülasyon uygulamasına katıldı. Verilerin toplanmasında Simülasyon
Tasarım Ölçeği ve Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği kullanıldı.

Bulgular:
Öğrencilerin
uygulanan simülasyonun tasarımı hakkındaki görüşleri incelendiğinde; Simülasyon
Tasarım Özelliklerinin Uygunluğu (4,53 ± 0,47) ve Simülasyon Tasarım
Özelliklerinin Öğrenciye Göre Önemi’ne (4,67 ± 0,41) ilişkin toplam puan
ortalamalarının oldukça yüksek olduğu bulundu. Öğrencilerin simülasyon
uygulamalarına ilişkin öğrenmede memnuniyet ve özgüven puan ortalamalarının da
yüksek olduğu değerlendirildi. Simülasyon Tasarım Ölçeği ile Öğrenmede Öğrenci
Memnuniyeti ve Özgüven Ölçeği arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki
olduğu (r=0,717, p<0,001; r=0,747, p<0,001) saptandı.









Sonuç:
Öğrencilerin
Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği dersi kapsamında yürütülen simülasyon uygulamalarından
çok memnun olduğu ve uygulamanın bu konuya ilişkin özgüvenlerini artırdığı görüldü.
Bu dersler kapsamında, özellikle klinik uygulama öncesi öğrencilerin hem
psikomotor becerilerini hem de kognitif becerilerini kullanmalarına ve
geliştirmelerine olanak tanıyacak, çeşitli senaryolarla zenginleştirilmiş
simülasyon uygulamalarına yer verilmesi yararlı olacaktır.

Kaynakça

  • Abu Salah, A., Aljerjawy, M. & Salama, A. (2018). Gap between Theory and Practice in the Nursing Education: the Role of Clinical Setting. JOJ Nurse Health Care. 7(2), 01-06.
  • Adamson, K. (2015). A systematic review of the literature related to the NLN/Jeffries simulation framework. Nursing Education Perspectives, 36(5), 281-291.
  • Aebersold, M. (2018). Simulation-based learning: No longer a novelty in undergraduate education. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing, 23(2).
  • Ahmed, M.A. & Mohamed, S.M. (2016) Sim-Lab Versus Traditional Lab Training On Maternity Nursing Students' Satisfaction & Self-Confidence . IOSR Journal of Nursing and Health Science 5(2), 108-115.
  • Ahn, H., & Kim, H. Y. (2015). Implementation and outcome evaluation of high-fidelity simulation scenarios to integrate cognitive and psychomotor skills for Korean nursing students. Nurse education today, 35(5), 706-711.
  • Ayed, A., & Khalaf, I. (2018). The Outcomes of Integrating High Fidelity Simulation in Nursing Education: An Integrative Review. Open Journal of Nursing, 8(05), 292.
  • Baptista, R. C., Paiva, L. A., Goncalves, R. F., Oliveira, L. M., Maria de Fátima, C. R., & Martins, J. C. (2016). Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: A randomized controlled trial. Nurse education today, 46, 127-132.
  • Başara, B.B., Çağlar, I.S., Aygün, A. ve ark. (2018). T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2017. Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı, Ankara, Kuban Matbaacılık Yayıncılık, 165-167.
  • Chong, M. C. (2009). Is reflective practice a useful task for student nurses?. Asian Nursing Research, 3(3), 111-120.
  • Cobbett, S., & Snelgrove-Clarke, E. (2016). Virtual versus face-to-face clinical simulation in relation to student knowledge, anxiety, and self-confidence in maternal-newborn nursing: A randomized controlled trial. Nurse Education Today, 45, 179-184.
  • Çayır, A., & Özkal, F. (2017). The use of simulation in nursing education: The example of myocardial infarction. Research on Education and Psychology, 1(1), 38-46.
  • Durmaz, A., Dicle, A., Cakan, E., & Cakir, S. (2012). Effect of screen-based computer simulation on knowledge and skill in nursing students’ learning of preoperative and postoperative care management: A randomized controlled study. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 30(4), 196-203.
  • Edeer, A. D., & Sarikaya, A. (2015). The use of simulation in nursing education and simulation types/Hemsirelik egitiminde simulasyon kullanimi ve simulasyon tipleri. Journal of Education and Research in Nursing, 12(2), 121-126.
  • Erdil, F., Başer, M., Kaya, N. ve ark. (2014). Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (HUÇEP). Erişim Tarihi: 15.02.2019. http://www.hemed.org.tr/images/stories/hucep-2014-pdf.pdf
  • Hakim, A. (2013) Nursing students’ satisfaction International Journal of Nursing 2(2), 1-7.
  • ICN (2002) Definition of Nursing. Erişim: https://www.icn.ch/who-we-are/icn-definition-of-nursing/.
  • Jeffries, P. R., & Rizzolo, M. A. (2006). Designing and implementing models for the innovative use of using simulation to teach nursing care of Ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study. New York, NY: National League for Nursing.
  • Kang, K. A., Kim, S., Kim, S. J., Oh, J., & Lee, M. (2015). Comparison of knowledge, confidence in skill performance (CSP) and satisfaction in problem-based learning (PBL) and simulation with PBL educational modalities in caring for children with bronchiolitis. Nurse education today, 35(2), 315-321.
  • Karadag, M., Çalışkan, N., & Iseri, O. (2016). Effects of case studies and simulated patients on students' nursing care plan. International journal of nursing knowledge, 27(2), 87-94.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665-672.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler.
  • Ko, E., & Kim, H. Y. (2014). Effects of multi-mode simulation learning on nursing students' critical thinking disposition, problem solving process, and clinical competence. Korean Journal of Adult Nursing, 26(1), 107-116.
  • La Cerra, C., Dante, A., Caponnetto, V., Franconi, I., Gaxhja, E., Petrucci, C., ... & Lancia, L. (2019). Effects of high-fidelity simulation based on life-threatening clinical condition scenarios on learning outcomes of undergraduate and postgraduate nursing students: a systematic review and meta-analysis. BMJ open, 9(2), e025306.
  • Lavoie, P., & Clarke, S. P. (2017). Simulation in nursing education. Nursing management, 48(2), 16-17.
  • Lee, M. N., Kang, K. A., Park, S. J., & Kim, S. J. (2017). Effects of pre‐education combined with a simulation for caring for children with croup on senior nursing students. Nursing & health sciences, 19(2), 264-272.
  • Liaw, S. Y., Scherpbier, A., Rethans, J. J. et al. (2012). Assessment for simulation learning outcomes: a comparison of knowledge and self-reported confidence with observed clinical performance. Nurse education today, 32(6), e35-e39.
  • Martins, C.J.A., Baptista, R.C.N., Coutinho V.R.D., Fernandes M.I.D. & Fernandes A.M. (2018). Simulation in Nursing and Midwifery education, WHO Regional Office for Europe. Erişim Tarihi: 10.03.2019. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/383807/snme-report-eng.pdf?ua=1
  • National Council of State Boards of Nursing (NCSBN) (2005). Clinical instruction in prelicensure nursing programs. Erişim Tarihi: 18.02.2019. https://www.ncsbn.org/Final_Clinical_Instr_Pre_Nsg_programs.pdf
  • Omer, T. (2016). Nursing Students' Perceptions of Satisfaction and Self-Confidence with Clinical Simulation Experience. Journal of Education and Practice, 7(5), 131-138.
  • Oner Altiok, H., & Ustun, B. (2013). The Stress Sources of Nursing Students. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 760-766.
  • Sarı, D., & Erdem, H. (2017). The use of high fidelity simulation in nursing education: A literature review Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanimi: Literatür incelemesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3690-3707.
  • Sarı, H. Y., Öztornacı, B. Ö., Akgül, E. A., Karakul, A., Doğan, Z., & Doğan, P. (2018). The Results of Simulation Training in Pediatric Nursing Students’ Education, 5(4), 194-200.
  • Sarmasoğlu, Ş., Dinç, L., & Elçin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 13(2), 107-115.
  • Shin, S., Park, J. H., & Kim, J. H. (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse education today, 35(1), 176-182.
  • Silva, J. L. G., & Oliveira-Kumakura, A. R. D. S. (2018). Clinical simulation to teach nursing care for wounded patients. Revista brasileira de enfermagem, 71, 1785-1790.
  • Smith, S. J., & Roehrs, C. J. (2009). High-fidelity simulation: Factors correlated with nursing student satisfaction and self-confidence. Nursing Education Perspectives, 30(2), 74-78.
  • Şendir, M., & Doğan, P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 49-56.
  • Takahashi, K. and Miura, N. (2017). Simulation-Based Learning in Undergraduate Nursing Education in Japan: A review of the literature eTELEMED 2017 : The Ninth International Conference on eHealth, Telemedicine, and Social Medicine. ISBN: 978-1-61208-540-1
  • Tamaki, T., Inumaru, A., Yokoi, Y., Fujii, M., Tomita, M., Inoue, Y., ... & Tsujikawa, M. (2019). The effectiveness of end-of-life care simulation in undergraduate nursing education: A randomized controlled trial. Nurse education today, 76, 1-7.
  • Tosterud, R., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2013). Nursing students' perceptions of high-and low-fidelity simulation used as learning methods. Nurse education in practice, 13(4), 262-270.
  • Tüzer, H., Dinç, L., & Elçin, M. (2017). Hemşirelik Lisans Eğitimi Simülasyon Uygulamalarında Çözümleme Sürecinin Önemi. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Nursing-Special Topics, 3(1), 23-27.
  • Unver, V., Basak, T., Watts, P., Gaioso, V., Moss, J., Tastan, S., ... & Tosun, N. (2017). The reliability and validity of three questionnaires: the student satisfaction and self-confidence in learning scale, simulation design scale, and educational practices questionnaire. Contemporary nurse, 53(1), 60-74.
  • Uslusoy, E. Ç. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 13-18.World Health Organization. (‎2009)‎. Global standards for the initial education of professional nurses and midwives. World Health Organization. Erişim Tarihi: 17.02.2019. http://www.who.int/iris/handle/10665/44100
  • Yılmaz, D. U., & Korhan, E. A. (2017). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Yönteminin Etkinliği: Bir Sistematik İnceleme. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(3), 218-226.
  • Zapko, K. A., Ferranto, M. L. G., Blasiman, R., & Shelestak, D. (2018). Evaluating best educational practices, student satisfaction, and self-confidence in simulation: A descriptive study. Nurse education today, 60, 28-34.
  • Zhu, F. F., & Wu, L. R. (2016). The effectiveness of a high-fidelity teaching simulation based on an NLN/Jeffries simulation in the nursing education theoretical framework and its influencing factors. Chinese Nursing Research, 3(3), 129-132.

Evaluation of the Students Opinion on Simulation Practices of Medical and Surgical Nursing Courses

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 66 - 75, 20.08.2019

Öz

Introduction: Simulation
in nursing education is used to simplify the learning process by imitating clinical
reality and making students more active. In addition to psychomotor skills,
simulation also contributes developing and using cognitive skills. In Turkey,
there are limited studies examining the simulation practices in Medical and
Surgical Nursing.

Aim: The
aim of this course is to examine the views of students about the simulation
practices

carried
out within the scope of Medical and Surgical Nursing course and their
satisfaction/ confidence levels about the learning process. Methods: This
retrospective and descriptive study was carried out on 2018-2019 academic year with
115 undergraduate nursing students. The students were divided into groups of
five people each that participated in 10 different simulation practices. The
Simulation Design Scale and the Student Satisfaction and Self Confidence in
Learning Scale were used.

Results: It
was found that the total mean scores of the Suitability of Simulation Design
Features (4.53 ± 0.47) and The Importance of Simulation Design Features (4.67 ±
0.41) were quite high. It was also evaluated that student’s satisfaction and
self-confidence in learning mean scores were high. There was also a positive
correlation between the Simulation Design Scale and the Student Satisfaction
and Self Confidence in Learning Scale.

Conclusion: It
was determined that students were very satisfied with the simulation practices











and
their self-confidence increased. Within the scope of these courses, it will be
useful to integrate simulation practices enriched with various scenarios, which
will allow students to use and develop both psychomotor and cognitive skills,
especially before clinical practice.

Kaynakça

  • Abu Salah, A., Aljerjawy, M. & Salama, A. (2018). Gap between Theory and Practice in the Nursing Education: the Role of Clinical Setting. JOJ Nurse Health Care. 7(2), 01-06.
  • Adamson, K. (2015). A systematic review of the literature related to the NLN/Jeffries simulation framework. Nursing Education Perspectives, 36(5), 281-291.
  • Aebersold, M. (2018). Simulation-based learning: No longer a novelty in undergraduate education. OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing, 23(2).
  • Ahmed, M.A. & Mohamed, S.M. (2016) Sim-Lab Versus Traditional Lab Training On Maternity Nursing Students' Satisfaction & Self-Confidence . IOSR Journal of Nursing and Health Science 5(2), 108-115.
  • Ahn, H., & Kim, H. Y. (2015). Implementation and outcome evaluation of high-fidelity simulation scenarios to integrate cognitive and psychomotor skills for Korean nursing students. Nurse education today, 35(5), 706-711.
  • Ayed, A., & Khalaf, I. (2018). The Outcomes of Integrating High Fidelity Simulation in Nursing Education: An Integrative Review. Open Journal of Nursing, 8(05), 292.
  • Baptista, R. C., Paiva, L. A., Goncalves, R. F., Oliveira, L. M., Maria de Fátima, C. R., & Martins, J. C. (2016). Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: A randomized controlled trial. Nurse education today, 46, 127-132.
  • Başara, B.B., Çağlar, I.S., Aygün, A. ve ark. (2018). T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2017. Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı, Ankara, Kuban Matbaacılık Yayıncılık, 165-167.
  • Chong, M. C. (2009). Is reflective practice a useful task for student nurses?. Asian Nursing Research, 3(3), 111-120.
  • Cobbett, S., & Snelgrove-Clarke, E. (2016). Virtual versus face-to-face clinical simulation in relation to student knowledge, anxiety, and self-confidence in maternal-newborn nursing: A randomized controlled trial. Nurse Education Today, 45, 179-184.
  • Çayır, A., & Özkal, F. (2017). The use of simulation in nursing education: The example of myocardial infarction. Research on Education and Psychology, 1(1), 38-46.
  • Durmaz, A., Dicle, A., Cakan, E., & Cakir, S. (2012). Effect of screen-based computer simulation on knowledge and skill in nursing students’ learning of preoperative and postoperative care management: A randomized controlled study. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 30(4), 196-203.
  • Edeer, A. D., & Sarikaya, A. (2015). The use of simulation in nursing education and simulation types/Hemsirelik egitiminde simulasyon kullanimi ve simulasyon tipleri. Journal of Education and Research in Nursing, 12(2), 121-126.
  • Erdil, F., Başer, M., Kaya, N. ve ark. (2014). Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (HUÇEP). Erişim Tarihi: 15.02.2019. http://www.hemed.org.tr/images/stories/hucep-2014-pdf.pdf
  • Hakim, A. (2013) Nursing students’ satisfaction International Journal of Nursing 2(2), 1-7.
  • ICN (2002) Definition of Nursing. Erişim: https://www.icn.ch/who-we-are/icn-definition-of-nursing/.
  • Jeffries, P. R., & Rizzolo, M. A. (2006). Designing and implementing models for the innovative use of using simulation to teach nursing care of Ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study. New York, NY: National League for Nursing.
  • Kang, K. A., Kim, S., Kim, S. J., Oh, J., & Lee, M. (2015). Comparison of knowledge, confidence in skill performance (CSP) and satisfaction in problem-based learning (PBL) and simulation with PBL educational modalities in caring for children with bronchiolitis. Nurse education today, 35(2), 315-321.
  • Karadag, M., Çalışkan, N., & Iseri, O. (2016). Effects of case studies and simulated patients on students' nursing care plan. International journal of nursing knowledge, 27(2), 87-94.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665-672.
  • Karaöz, S. (2013). Hemşirelik eğitiminde klinik değerlendirmeye genel bakış: Güçlükler ve öneriler.
  • Ko, E., & Kim, H. Y. (2014). Effects of multi-mode simulation learning on nursing students' critical thinking disposition, problem solving process, and clinical competence. Korean Journal of Adult Nursing, 26(1), 107-116.
  • La Cerra, C., Dante, A., Caponnetto, V., Franconi, I., Gaxhja, E., Petrucci, C., ... & Lancia, L. (2019). Effects of high-fidelity simulation based on life-threatening clinical condition scenarios on learning outcomes of undergraduate and postgraduate nursing students: a systematic review and meta-analysis. BMJ open, 9(2), e025306.
  • Lavoie, P., & Clarke, S. P. (2017). Simulation in nursing education. Nursing management, 48(2), 16-17.
  • Lee, M. N., Kang, K. A., Park, S. J., & Kim, S. J. (2017). Effects of pre‐education combined with a simulation for caring for children with croup on senior nursing students. Nursing & health sciences, 19(2), 264-272.
  • Liaw, S. Y., Scherpbier, A., Rethans, J. J. et al. (2012). Assessment for simulation learning outcomes: a comparison of knowledge and self-reported confidence with observed clinical performance. Nurse education today, 32(6), e35-e39.
  • Martins, C.J.A., Baptista, R.C.N., Coutinho V.R.D., Fernandes M.I.D. & Fernandes A.M. (2018). Simulation in Nursing and Midwifery education, WHO Regional Office for Europe. Erişim Tarihi: 10.03.2019. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/383807/snme-report-eng.pdf?ua=1
  • National Council of State Boards of Nursing (NCSBN) (2005). Clinical instruction in prelicensure nursing programs. Erişim Tarihi: 18.02.2019. https://www.ncsbn.org/Final_Clinical_Instr_Pre_Nsg_programs.pdf
  • Omer, T. (2016). Nursing Students' Perceptions of Satisfaction and Self-Confidence with Clinical Simulation Experience. Journal of Education and Practice, 7(5), 131-138.
  • Oner Altiok, H., & Ustun, B. (2013). The Stress Sources of Nursing Students. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 760-766.
  • Sarı, D., & Erdem, H. (2017). The use of high fidelity simulation in nursing education: A literature review Hemşirelik eğitiminde yüksek gerçekli simülasyon kullanimi: Literatür incelemesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 3690-3707.
  • Sarı, H. Y., Öztornacı, B. Ö., Akgül, E. A., Karakul, A., Doğan, Z., & Doğan, P. (2018). The Results of Simulation Training in Pediatric Nursing Students’ Education, 5(4), 194-200.
  • Sarmasoğlu, Ş., Dinç, L., & Elçin, M. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin klinik beceri eğitimlerinde kullanılan standart hasta ve maketlere ilişkin görüşleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 13(2), 107-115.
  • Shin, S., Park, J. H., & Kim, J. H. (2015). Effectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse education today, 35(1), 176-182.
  • Silva, J. L. G., & Oliveira-Kumakura, A. R. D. S. (2018). Clinical simulation to teach nursing care for wounded patients. Revista brasileira de enfermagem, 71, 1785-1790.
  • Smith, S. J., & Roehrs, C. J. (2009). High-fidelity simulation: Factors correlated with nursing student satisfaction and self-confidence. Nursing Education Perspectives, 30(2), 74-78.
  • Şendir, M., & Doğan, P. (2015). Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 23(1), 49-56.
  • Takahashi, K. and Miura, N. (2017). Simulation-Based Learning in Undergraduate Nursing Education in Japan: A review of the literature eTELEMED 2017 : The Ninth International Conference on eHealth, Telemedicine, and Social Medicine. ISBN: 978-1-61208-540-1
  • Tamaki, T., Inumaru, A., Yokoi, Y., Fujii, M., Tomita, M., Inoue, Y., ... & Tsujikawa, M. (2019). The effectiveness of end-of-life care simulation in undergraduate nursing education: A randomized controlled trial. Nurse education today, 76, 1-7.
  • Tosterud, R., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2013). Nursing students' perceptions of high-and low-fidelity simulation used as learning methods. Nurse education in practice, 13(4), 262-270.
  • Tüzer, H., Dinç, L., & Elçin, M. (2017). Hemşirelik Lisans Eğitimi Simülasyon Uygulamalarında Çözümleme Sürecinin Önemi. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Nursing-Special Topics, 3(1), 23-27.
  • Unver, V., Basak, T., Watts, P., Gaioso, V., Moss, J., Tastan, S., ... & Tosun, N. (2017). The reliability and validity of three questionnaires: the student satisfaction and self-confidence in learning scale, simulation design scale, and educational practices questionnaire. Contemporary nurse, 53(1), 60-74.
  • Uslusoy, E. Ç. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 13-18.World Health Organization. (‎2009)‎. Global standards for the initial education of professional nurses and midwives. World Health Organization. Erişim Tarihi: 17.02.2019. http://www.who.int/iris/handle/10665/44100
  • Yılmaz, D. U., & Korhan, E. A. (2017). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Yönteminin Etkinliği: Bir Sistematik İnceleme. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(3), 218-226.
  • Zapko, K. A., Ferranto, M. L. G., Blasiman, R., & Shelestak, D. (2018). Evaluating best educational practices, student satisfaction, and self-confidence in simulation: A descriptive study. Nurse education today, 60, 28-34.
  • Zhu, F. F., & Wu, L. R. (2016). The effectiveness of a high-fidelity teaching simulation based on an NLN/Jeffries simulation in the nursing education theoretical framework and its influencing factors. Chinese Nursing Research, 3(3), 129-132.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Ayhan 0000-0001-8706-1903

Fatma İlknur Çınar 0000-0001-6394-8331

Sibel Yılmaz Şahin 0000-0003-2589-9756

Ayla Demirtaş 0000-0001-7952-770X

Yasemin Özkan Bu kişi benim 0000-0002-4737-4355

Emel Külekçi 0000-0001-8035-8982

Özgü Bakçek 0000-0002-7602-7360

Rumeysa Özçelik Bu kişi benim 0000-0001-5439-6280

Gülfaden Akkoç Bu kişi benim 0000-0002-8214-247X

Serpil Ateş Bu kişi benim 0000-0003-3528-4018

Emine İyigün 0000-0002-6452-372X

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayhan, H., Çınar, F. İ., Yılmaz Şahin, S., Demirtaş, A., vd. (2019). Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(2), 66-75.
AMA Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, Özkan Y, Külekçi E, Bakçek Ö, Özçelik R, Akkoç G, Ateş S, İyigün E. Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. SBÜHD. Ağustos 2019;1(2):66-75.
Chicago Ayhan, Hatice, Fatma İlknur Çınar, Sibel Yılmaz Şahin, Ayla Demirtaş, Yasemin Özkan, Emel Külekçi, Özgü Bakçek, Rumeysa Özçelik, Gülfaden Akkoç, Serpil Ateş, ve Emine İyigün. “Cerrahi Ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1, sy. 2 (Ağustos 2019): 66-75.
EndNote Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, Özkan Y, Külekçi E, Bakçek Ö, Özçelik R, Akkoç G, Ateş S, İyigün E (01 Ağustos 2019) Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1 2 66–75.
IEEE H. Ayhan, “Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, SBÜHD, c. 1, sy. 2, ss. 66–75, 2019.
ISNAD Ayhan, Hatice vd. “Cerrahi Ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 1/2 (Ağustos 2019), 66-75.
JAMA Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, Özkan Y, Külekçi E, Bakçek Ö, Özçelik R, Akkoç G, Ateş S, İyigün E. Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. SBÜHD. 2019;1:66–75.
MLA Ayhan, Hatice vd. “Cerrahi Ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, c. 1, sy. 2, 2019, ss. 66-75.
Vancouver Ayhan H, Çınar Fİ, Yılmaz Şahin S, Demirtaş A, Özkan Y, Külekçi E, Bakçek Ö, Özçelik R, Akkoç G, Ateş S, İyigün E. Cerrahi ve İç Hastalıkları Hemşireliği Eğitimi Kapsamında Yürütülen Simülasyon Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. SBÜHD. 2019;1(2):66-75.

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.