Giriş: İlköğretim okulu
öğrencilerinin yaşam kalitesinin ve etkileyen faktörlerin incelenmesi, bu yaş
grubundaki çocukların bakımında önceliklerin belirlenmesi açısından son
derece önemlidir.
Amaç: Bu araştırma ilköğretim
okulu öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerini ve etkileyen bazı faktörleri
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan
bu araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden ve sosyoekonomik
yönden farklılık gösteren üç ilköğretim okulunda öğrenim gören 579 öğrenci ve
ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, öğrencinin ve ailenin
tanıtıcı özelliklerini içeren Kişisel Bilgi Formu ve Çocuklar İçin Genel
Amaçlı Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme
yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 14.0
paket programı ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamına
alınan öğrencilerin %52,7’si kız ve yaş ortalaması 9,86 ± 1,29’dur. Öğrencilerin
yaşam kalitesi puan ortalamasının 77,32 ± 10,27 olduğu ve en düşük yaşam
kalitesi puanının öz saygı alt boyutundan alındığı belirlenmiştir.
Öğrencilerin öğrenim görmekte oldukları okullar arasında yaşam kalitesi
yönünden fark olduğu (p<0,05) saptanmıştır.
Sonuç: Bu araştırmada beslenme
durumu kötü olan, kronik hastalığı olan, akran zorbalığına maruz kalan, anne
ya da babası madde kullanan ve geniş ailede yaşayan öğrencilerin yaşam
kalitesinin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ailesinin ekonomik
durumu ve eğitim seviyesi düşük olan çocukların yaşam kalitesinin diğer
çocuklara göre daha düşük olduğu saptanmıştır.
Introduction: Investigating the quality of life of primary school
students and the factors affecting them is extremely important for determining
the priorities in the care of children in this age group.
Aim: This study was conducted to determine the quality of
life in primary school students and some influencing factors.
Methods: The sample of this descriptive study consisted of 579
students and their parents from 3 primary schools with socioeconomic
differences. Data of the study were collected by face to face interview method
using Personal Information Form which includes the descriptive characteristics
of the student and the family, and Health Related Quality of Life Questionnaire
for Children. Data obtained from the study were evaluated with SPSS 14.0
package program.
Results: In the study, 52.7 % of students were female and the
average age was 9.86 ± 1.29. Students had 77.32 ± 10.27 the mean quality of
life scores and the lowest quality of life score of them was in the self-esteem
sub-scale. There were differences with respect to quality of life among the
schools where the students were studying (p<0.05).
Conclusion: In this study, it was determined that students with
poor nutritional status and chronic illness, who exposed to peer bullying,
living in extended families, and whose parents used drugs had lower quality of
life. The quality of life of children whose parents have poor economic status
and low education level was lower than other children.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 3 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.