Research on stress's effects on academic self-efficacy will contribute to developing stress-resilient educational approaches.
Aim: This study aims to examine the relationship between stress experienced by nursing students during their education and their academic self-efficacy.
Method: The study is descriptive, cross-sectional, and correlational. Data were collected between October and November 2022 using the Academic Self-Efficacy Scale for Nursing Students, the Nursing Education Stress Scale, and a Personal Information Form. The sample consisted of 170 students from a university's nursing program who participated in the study.
Results: A low negative significant correlation was found between the Academic Self-Efficacy Scale for Nursing Students and the Nursing Education Stress Scale (r = -0.271, p < 0.001). Factors affecting scores on both scales include department choice, program satisfaction, and stress during the education process. Higher stress levels were observed in students who did not voluntarily choose the department (p < 0.05). Additionally, significant relationships were found between Academic Self-Efficacy and satisfaction with department choice (p < 0.05), Nursing Education Stress Scale and program satisfaction (p < 0.05), and stress during the education process (p = 0.001).
Conclusion: Academic self-efficacy in nursing students encompasses academic success, clinical practice, and professional responsibility. Considering the negative effects of stress, nursing education programs should focus on strategies that develop coping skills and support success. In this context, integrating stress management techniques into the curriculum, providing emotional support, and implementing programs to enhance student performance are crucial.
The study was conducted with permission from the Biruni University's Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee (Date: 27.09.2022 and No: 74-17), the Dean's Office of the Faculty of Health Sciences at the university, and the researchers who adapted the scales into Turkish and verified their validity.
Giriş: Hemşirelik eğitimi, öğrencilerin akademik ve mesleki gelişimlerini etkiler ve strese neden olabilir. Stresin akademik öz yeterlilik üzerindeki etkilerini inceleyen araştırmalar, strese dayanıklı eğitim yaklaşımlarının geliştirilmesine katkı sağlayacaktır.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında yaşadıkları stres ile akademik öz yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı tasarımdadır. Veriler, Ekim-Kasım 2022 tarihleri arasında Hemşirelik Öğrencileri için Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Örneklem, bir üniversitenin hemşirelik programında öğrenim gören ve araştırmaya katılan 170 öğrenciden oluşmaktadır.
Bulgular: Hemşirelik Öğrencileri için Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği ile Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği arasında düşük derecede negatif yönde anlamlı bir korelasyon bulunmuştur. (r = -0.271, p < 0.001). Her iki ölçek üzerindeki puanları etkileyen faktörler arasında bölüm seçimi, program memnuniyeti ve eğitim sürecinde yaşanan stres bulunmaktadır. Bölümü gönüllü olarak seçmeyen öğrencilerde daha yüksek stres seviyeleri gözlemlenmiştir (p < 0.05). Ayrıca, Akademik Öz Yeterlilik ile bölüm seçme memnuniyeti (p < 0.05), Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ile program memnuniyeti (p < 0.05) ve eğitim süreci stresi (p = 0.001) arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde akademik öz yeterlilik; akademik başarı, klinik uygulama ve mesleki sorumluluğu kapsar. Stresin olumsuz etkileri göz önünde bulundurulduğunda, hemşirelik eğitim programları, başa çıkma becerilerini geliştirecek ve başarıyı destekleyecek stratejilere odaklanmalıdır. Bu bağlamda, stres yönetimi tekniklerinin müfredata dahil edilmesi, duygusal destek sağlanması ve öğrenci performansını artırmaya yönelik programların uygulanması önemlidir.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Hemşirelik Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği
Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.