Due to both sociological and psychological effects, the diagnosis, effective handling, and minimization of abuse are of vital importance. In recent years, the management, prevention, diagnosis, and reporting of abuse cases within the school environment, which has seen a notable increase, are crucial for the recognition and prevention of abuse incidents. In this regard, teachers and educational leaders working in schools play a key role in addressing abuse issues. This research was conducted to determine the knowledge and awareness levels of educational leaders about child abuse. The research utilized a basic qualitative research method. The study's participant group consisted of 15 educational leaders working in the city center of Karabük during the 2021-2022 academic year. Data were collected through semi-structured interviews, and the collected data were analyzed through content analysis. As a result of the research, it was revealed that educational leaders possess correct but incomplete information about child abuse; however, their knowledge and awareness about how to proceed and behave when faced with abuse are at a low level. These findings suggest the necessity of including abuse-related topics in the pre-service and in-service training of educational leaders.
Abuse Neglect Child Education Leaders Sexual Abuse Physical Abuse Emotional Abuse.
Gerek sosyolojik gerekse psikolojik etkileri nedeniyle istismarın teşhisi, minimum hasarla atlatılması ve olabildiğince en aza indirgenmesi hayati önem taşımaktadır. Son yıllarda kayda değer artış gösteren okul içi istismar vakalarında krizi yönetme, önleme, teşhis ve bildirim gibi durumlar istismar olaylarının tanınması ve durdurulması açısından oldukça önemlidir. İstismar konusunda ise kilit noktayı okullarda görev yapan öğretmenler ve eğitim liderleri oluşturmaktadır. Bu araştırma, eğitim liderlerinin çocuk istismarı hakkında bilgi ve farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Karabük il merkezinde görev yapan 15 eğitim lideri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşmenin kullanıldığı araştırma kapsamında toplanan veriler içerik analizi aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda eğitim liderlerinin çocuk istismarı konusunda doğru ancak eksik bilgilere sahip olmakla birlikte; istismar karşısında nasıl bir yol izleyecekleri ve nasıl davranacakları konusunda bilgi ve farkındalıklarının düşük düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuçların eğitim liderlerinin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerinde istismar konusuna da yer verilmesinin gerekliliğine işaret ettiği söylenebilir.
İstismar İhmal Çocuk Eğitim Liderleri Cinsel İstismar Fiziksel İstismar Duygusal İstismar.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |