Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Interaction Problems of International Students Learning Turkish As A Second Language Centered On The Purchase Of Goods And Services

Yıl 2023, , 305 - 328, 30.12.2023
https://doi.org/10.38015/sbyy.1400696

Öz

International students who learn Turkish as a second language interact using Turkish both in their educational lives and in their daily lives. International students, who frequently interact with teachers, other students and, when necessary, administrators in educational environments, have to interact in their daily lives to purchase goods and services. This study identified the interaction problems experienced by 10 international students from seven different nationalities with C1 language proficiency in purchasing goods and services in Turkey/Kastamonu. Then suggestions were given for their solution. Designed as qualitative research, the study is based on a phenomenology design. The study data were collected face-to-face through a semi-structured interview form prepared by the researchers and submitted to expert opinion. Content analysis was used to analyze the data and the problems students experienced in purchasing goods and services under 5 themes. As a result of the interviews and their analysis, language barriers, inadequacy in reception, emotional reactions, adaptation and cultural differences, and differences due to bureaucratic functioning constitute the center of the interaction problems experienced by students. Interviews with the participants revealed that the most common problems were experienced at the Provincial Migration Administration, followed by telephone operator companies, banks, hospitals, hospitals, dormitories, real estate agents and landlords. As coping behaviors with these problems, they resort to mediated help from someone who knows Turkish better than them and to platforms where interaction is less likely.

Proje Numarası

1919B012206075

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri [Conference presentation]. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Lefkoşa, Cyprus.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Barker, S. & Haertel, C. E. J. (2004). Intercultural service encounters: an exploratory study of customer experiences. Cross Cultural Management, 11(1), 3-14.
  • Bartel, C.A. (2001). Social comparisons in boundary-spanning work: effects of community outreach on members organizational identity and identification. Administrative Science Quarterly, 46, 379–413.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Prentice Hall.
  • Demirel, İ. F. & Fakazlı, Ö. (2021). A CEFR-based comparison of English and Turkish language teaching course books in terms of speaking and writing skills. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 167-185.
  • Emin, M. N. (2019). Geleceğin inşası Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. SETA.
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını işığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 1(2), 51-69.
  • Genç, H. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi Bağlamında Yazım ve Noktalama. Dil Dergisi, 168(2), 31-42.
  • Gürbüz, R., & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de eğitim gören yabancı öğrencilerin türkçeye ilişkin görüşleri: Sakarya üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153
  • Karagöz, Y. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel.
  • Karatay, H., & Kaya, S. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dilbilgisi için çerçeve program. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(2), 1-59.
  • Kim, E. E., & Mattila, A. S. (2011). The Impact of language barrier & cultural differences on restaurant experiences: A grounded theory approach. University of Massachusetts Amherst Libraries
  • Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesindeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 35(2), 37-50.
  • Maden, S., & İşcan, A. (2011). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi amaç ve sorunlar (Hindistan örneği)”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 23-37.
  • Seymen, H., & Tok, M. (2015). İleri düzey yabancı uyruklu öğrencilerin zorlandıkları kültürel dil unsurlarının tespiti ve sınıflandırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(3), 1188-1212.
  • UNESCO (2018). World Heritage List. UNESCO World Heritage Centre.
  • Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International Student’s Challenge and Adjustment to College. Education Research International, 2015, 1-9.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK, (2023). Yabancı uyruklu öğrencilerin uyruklarına göre sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/
Yıl 2023, , 305 - 328, 30.12.2023
https://doi.org/10.38015/sbyy.1400696

Öz

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012206075

Teşekkür

TÜBİTAK 2209-A Öğrenci Projeleri desteğinde gerçekleşen çalışmamız için TÜBİTAK teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri [Conference presentation]. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Lefkoşa, Cyprus.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Barker, S. & Haertel, C. E. J. (2004). Intercultural service encounters: an exploratory study of customer experiences. Cross Cultural Management, 11(1), 3-14.
  • Bartel, C.A. (2001). Social comparisons in boundary-spanning work: effects of community outreach on members organizational identity and identification. Administrative Science Quarterly, 46, 379–413.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Prentice Hall.
  • Demirel, İ. F. & Fakazlı, Ö. (2021). A CEFR-based comparison of English and Turkish language teaching course books in terms of speaking and writing skills. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 167-185.
  • Emin, M. N. (2019). Geleceğin inşası Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. SETA.
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını işığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 1(2), 51-69.
  • Genç, H. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi Bağlamında Yazım ve Noktalama. Dil Dergisi, 168(2), 31-42.
  • Gürbüz, R., & Güleç, İ. (2016). Türkiye’de eğitim gören yabancı öğrencilerin türkçeye ilişkin görüşleri: Sakarya üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153
  • Karagöz, Y. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel.
  • Karatay, H., & Kaya, S. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dilbilgisi için çerçeve program. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(2), 1-59.
  • Kim, E. E., & Mattila, A. S. (2011). The Impact of language barrier & cultural differences on restaurant experiences: A grounded theory approach. University of Massachusetts Amherst Libraries
  • Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz Mayıs Üniversitesindeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 35(2), 37-50.
  • Maden, S., & İşcan, A. (2011). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi amaç ve sorunlar (Hindistan örneği)”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 23-37.
  • Seymen, H., & Tok, M. (2015). İleri düzey yabancı uyruklu öğrencilerin zorlandıkları kültürel dil unsurlarının tespiti ve sınıflandırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(3), 1188-1212.
  • UNESCO (2018). World Heritage List. UNESCO World Heritage Centre.
  • Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International Student’s Challenge and Adjustment to College. Education Research International, 2015, 1-9.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK, (2023). Yabancı uyruklu öğrencilerin uyruklarına göre sayıları. https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Fatih Demirel 0000-0002-9647-2672

Birce Serbes 0009-0006-5633-8723

Proje Numarası 1919B012206075
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Demirel, İ. F., & Serbes, B. (2023). Interaction Problems of International Students Learning Turkish As A Second Language Centered On The Purchase Of Goods And Services. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 7(2), 305-328. https://doi.org/10.38015/sbyy.1400696

Flag Counter